TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 MK1 AGTE

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #400457  av MR2i
 
Da har jeg fått skrevet ut dokumentet jeg skal ha med meg ved visningen av MR2'en.
Måtte koble fra trykkregulatoren for å få lite nok effekt.
137,5 hk. Men dreiemomentet økte fra 142Nm til ca 200 Nm. 0,65 bar trykk.
MR2 godkjent effekt web.jpg
MR2 godkjent effekt web.jpg (45.83 kiB) Vist 1073 ganger
Dette er minste effekt vi klarer å få ut av motoren uten å koble om slik at trykkregulatoren ikke har innvirkning på effekten som avgis.

167,7 hk er absolutt det minste vi klarer å få ut.. hmm..
Selv om wastegaten åpner, øker faktisk trykket litt.. er nok å ta av altså.. hehe..
MR2 minimum effekt web.jpg
MR2 minimum effekt web.jpg (40.87 kiB) Vist 1073 ganger
212 Nm
MR2 minimum dreiemoment web.jpg
MR2 minimum dreiemoment web.jpg (42.88 kiB) Vist 1073 ganger
Luksusproblem når man plages med å få lite nok effekt.. 8)


Da jeg kobler regulatoren på normal måte vist i tegningene i en av de tidligere postene, har jeg 200 hk og 320 Nm.. 0,8 bar trykk. Som jeg kjører med om dagen nå.. :lol:

Lage nye videoer i morgen om det ikke regner for gæli.. for å se forskjellen på de første filmene og nå..


Ellers har jeg fått lært litt om injector timing. Innsprut foran lukket, varm ventil for beste forbrenning og økonomi. Mens om man ønsker mest effekt, skal man ha innsprut på åpen inntaksventil.

Med standard 4AGZE kammer innebærer det 365 grader på økonomi, og 575 grader for effekt. Kommer til å kjøre 575 grader på belastninger over 50% gasspedal og over 3000 RPM. 2800 RPM er også når TVIS åpner, så det kan være strategisk å koordinere de to variablene.

Må få ordnet det sånn at jeg kommer lavt nok ned i effekt når jeg er på langtur.. I tilfelle man skulle havne oppi noe møl som Biltilsynet finner på....
 #400469  av MR2i
 
Jeg har også fått lurt Emeralden til autotuning som fungerer.

Jeg reagerte på utsagnet "man må ha bilen i benk for å kunne lage en map som fungerer. Og deretter kjører man autotuning for å få perfekt blandingsforhold" da jeg hadde bilen i benken.

Det viser jo at det er til syvende og sist autotuningen som gjør bilen "perfekt".

Default for autotuningen er:
max endringsprosent +- 15%
endringsverdi 0,25
oppdatering hvert 0,25 sekund
lock on timer 0,25 sekund
AFR target within 0,2

Det vil si at på et turtall, ved en belastning må man være innen 0,2 fra target AFR. Og du må ha denne verdien konstant i 0,25 sekunder før endringer aktiveres. Og oppdatering skjer kun hvert 0,25. sekund.

Jeg opplevde at med disse innstillingene gikk AFR opp og ned som en jojo. Endringsprosenten var for stor, slik at Emeralden korrigerte først for mye +. Så oppdaget den at det ble for mye, og endret mot negativt .. men også for mye.. og sånn gikk det.
Jeg kunne kjøre jevnt i 80, og plutselig begynte "autotuningen" og man merket bilen lugget, dro bedre, lugget litt igjen osv.. PYTON...
Iogmed AFR kunne bare være 0,2 unna target, så var det sjeldent at autotuning ble aktivert i det hele tatt.

Jeg endret verdiene til:
max endringsprosent +- 5%
endringsverdi 0,03
oppdatering hvert 0,05 sekund
lock on timer 0,05 sekund
AFR target within 1

Dette fører til at om Emeralden oppdager at jeg kjører på 13,4 men skulle hatt 14,2, så vil Emeralden prøve å korrigere med mindre bensin. Iogmed target innen 1 så skjer det oftere. Iogmed maks endring på 5 % og at den ikke kan endre mer enn 0,03 prosentpoeng om gangen, så rekker aldri Emeralden å korrigere så mye at den kommer til 14,2. Men neste gang er den på 13,5 når den kommer på samme last og turtall. Og neste gang til 13,6 osv..
Det er garanti for at etter nok kjøring, havner man på korrekt fuelmap. Tar sin tid, men jeg har jo fått på 100 mil siden jeg fant ut disse innstillingene. Hver dag må jeg oppdatere korrigeringsmappen ettersom det er såpass små endringer som blir gjort hele veien. Men det blir mindre og mindre av det nå...

Litt morsomt når man reiser på tuningsjappa som jeg fjernet hele det arbeidet de gjorde og jeg lagde alt selv og tuneren kjører bilen og sier "nå ble det skikkelig bra.. nå går den billig og merker at du har nok bensin når trykket kommer for fullt" :D
Han trodde han kjørte på sin egen tuning..

Sjekket 3D mappen og man så kurvene gikk helt jevnt, dvs, ingen peaks eller store avvik fra nabo-last eller turtall.

Jeg må si meg fornøyd med prosjektet til nå.. :)
 #400541  av MR2i
 
Da har jeg fått laget et par nye filmer.
Ble egentlig litt skuffet over hvor lite man merker forskjellen på film. Spes innvendig. Men når man ser de 2 utvendige filmene, så merker man forskjellene gitt! :)

Film 1 innvendig:
[youtube][/youtube]
Film 2 innvendig:
[youtube][/youtube]

Film 1:
[youtube][/youtube]
Film 2:
[youtube][/youtube]


Neste filmene blir med 1,2-1,3 bar.. skjer nok mer da.. 8)
 #400593  av MR2i
 
Begynte å koble om ventilen for regulering av turbotrykket i kveld.
Kom på at bensinpumpen ikke er byttet, ettersom når jeg fikk motorhavariet hadde jeg full tank.
Leste at den originale pumpen hadde en kapasitet til litt over 200 hk. Tror ikke jeg skal eksperimentere med å finne ut hvor grensen går.. hehe..

Må ta av bensintanken for å komme til bensinpumpen. Har en Walbro 255 liter liggende.

Så i helga får man vel kjøre nesten bensintom og se på rustne skruer som disse dekkplatene for bensintanken sitter i.. kommer nok til å knekke er jeg redd.. :(

CRC hjelper vel ikke på skruer som har sittet der siden mars 1986...
 #400598  av ArildM
 
Pfft, bare småjobb dette etter alt det andre du har fått til nå :)
Ser ut til at dette går riktig så godt. Fin effektkurve gjør at dette ser kontrollert ut vil jeg tro :)
 #400611  av camryv8
 
MR2i skrev:Begynte å koble om ventilen for regulering av turbotrykket i kveld.
Kom på at bensinpumpen ikke er byttet, ettersom når jeg fikk motorhavariet hadde jeg full tank.
Leste at den originale pumpen hadde en kapasitet til litt over 200 hk. Tror ikke jeg skal eksperimentere med å finne ut hvor grensen går.. hehe..

Må ta av bensintanken for å komme til bensinpumpen. Har en Walbro 255 liter liggende.

Så i helga får man vel kjøre nesten bensintom og se på rustne skruer som disse dekkplatene for bensintanken sitter i.. kommer nok til å knekke er jeg redd.. :(

CRC hjelper vel ikke på skruer som har sittet der siden mars 1986...
kjøp ferrobet rustremover.. inneholder fosforsyre som spiser opp rusta men ikke stålet.. når det har virket noen timer så sprayer du på wd40 eller crc 556.. funker knallbra:) ferrobet selger de på torshov blandt annet
 #400620  av MR2i
 
camryv8 skrev:
MR2i skrev:Begynte å koble om ventilen for regulering av turbotrykket i kveld.
Kom på at bensinpumpen ikke er byttet, ettersom når jeg fikk motorhavariet hadde jeg full tank.
Leste at den originale pumpen hadde en kapasitet til litt over 200 hk. Tror ikke jeg skal eksperimentere med å finne ut hvor grensen går.. hehe..

Må ta av bensintanken for å komme til bensinpumpen. Har en Walbro 255 liter liggende.

Så i helga får man vel kjøre nesten bensintom og se på rustne skruer som disse dekkplatene for bensintanken sitter i.. kommer nok til å knekke er jeg redd.. :(

CRC hjelper vel ikke på skruer som har sittet der siden mars 1986...
kjøp ferrobet rustremover.. inneholder fosforsyre som spiser opp rusta men ikke stålet.. når det har virket noen timer så sprayer du på wd40 eller crc 556.. funker knallbra:) ferrobet selger de på torshov blandt annet
Glimrende!! Følger dette rådet. Masse takk.. :)
 #400718  av MR2i
 
Ble dessverre ingen tank-jobb i helgen da det ikke var plass der jeg skulle drive.
Men angående rustne skruer fant jeg dette rådet:
Rustne skruer løsnes ved at en sprayer godt med rustløser, samme igjen neste dag og igjen den tredje dagen. Så lar en det stå to dager og så er det bare å skru av.

Denne metoden benytter jeg alltid på fastrustede skruer på eksosmanifoiler på biler opp til 50 år gamle og det virker utrolig godt.

Den aller største feilen folk gjør er å ha det for travelt. De venter ikke til rustløseren får tid til å virke og dermed ødelegger de sporene i skruene/mutteren og da er det bare to muligeter igjen. Sveise fast en mutter over den ødelagte skruen eller borre ut hele skruen.
 #400934  av MR2i
 
Testet loggingsystemet i Emeralden i dag..

Tenkte å finne ut når jeg hadde fullt trykk på turboen.
log001.jpg
log001.jpg (108.41 kiB) Vist 937 ganger
Først ved 4500 RPM har jeg fullt trykk.
Noe sier meg at det er en feil innstilling på MAPsensoren. For loggen viser at jeg har 1,24 bar. Og meteret inni bilen viser 0,8.
Det merkelige er at begge viser 0 når det skal være 0. Er en offset innstilling vet jeg.. noe som må sjekkes i hvertfall

Men turbolag..
Når jeg girte falt trykket pga BOV selvfølgelig. Men det tar altså 1,6 sekunder fra jeg tråkker inn gassen etter giring før jeg har fullt trykk igjen. Føles som en evighet!!

Men jeg tror jeg må dra motoren mer på gir, ettersom turtallet ramler ned til 4000 RPM når jeg girer, og derfor aldri vil få nok turtall til å drive turboen.

Noe sier meg at turboen jeg har er LITT overkill.. :) Sikkert derfor de ikke brydde seg om å prøve å bruke den en gang.. hehe..

Kom over denne linken: http://www.zerotohundred.com/newforums/ ... lve-2.html
...but my friend 4AGTE with T04E turbo run this cams make near to 400hp, at 35psi..
pull hard from 5000rpm to 10000rpm
400 HK i AW11.. Bare ved å bytte kammer.. hehe.. jaja..

Vurderer også å låse TVIS åpen for se hvordan det fungerer også...
 #400950  av MR2i
 
Hmm...

Sjekket fakturaen med MAP-sensoren. Den sa 2,5 bar. Emeralden sto på 3,5 bar. Dvs at den viser for høyt trykk ved en gitt spenning. 0 er jo 0, så der viste den selvfølgelig rett... Med ved 1 Volt, vil jo 2,5 Bar-versjonen gi 0,5 bar, men iogmed dataspruten sto på 3,5 Bar-versjonen, vil den vise 0,7 Bar. Problem løst.. men..

Dvs.. ALL mapping må gjøres på nytt... :cry:

Alt ble jo "lean" nå.. så nå må man kompensere mappingen med å gi mer bensin..

Jaja.. er bare å kjøre masse det.. og jeg er ikke vond å be.. hehe..
Autotuningen funker som rakkern med de innstillingene jeg har fiksa til den så...
 #401096  av MR2i
 
trykkmåling.jpg
trykkmåling.jpg (121.45 kiB) Vist 901 ganger
Ny måling med litt mer turtall.. 3-5. gir.. (blå linje angir trykk)
Girte ved 6000 rpm, som gjorde at turtall falt til perfekte 4500 rpm.. og 1,6 sekund fra jeg trykker inn clutchen til fullt trykk igjen..

Og helt flatt 0,9 bar hele veien til jeg la inn 5. gir..

200 hk og 320 Nm på AW11 er faktisk litt gøy.. enda..
 #401602  av MR2i
 
Da har man vært hos et karosseriverksted for å få pris på de rusthullene ved kanalendene...

NEDSLÃ…ENDE!! :(

Det var faktisk ikke mye hel metall NOE sted under hele bilen. Alt har vært dekket av plater og kitt-lignende understellsmasse!!!
Iogmed så mye var dekket over, anbefalte verkstedet at man sandblåste alt under.. etter å ha fjernet all innredning..

Skal jeg få bilen rustfri i Norge, stoppet det nok ikke på 15.000,- på et vanlig verksted..

Snakker om å kjøpt katta i sekken... :shock:

Mistet litt motet her nå gitt...

Så... hva gjør man?

* Kjøpe et nytt karosseri som er bra, og skifte over motor og drivverk fra min,
så selge deler fra min.. det som måtte være igjen..

* Sende bilen til et verksted i feks Polen og få gjort all jobben der til halve prisen

* Få en privatperson i Norge som tar på seg å fikse den for halve prisen..

Vet det finnes skjermbuer og støtfanger å få kjøpt.. men gulvplater..? Kanaler?
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 29