julepils skrev:Ekstra motor bare for godkjenning? Creds.Ja, riktig. Tenker også litt fremtidsrettet. Skulle jeg finne på å selge bilen, så er nok en snilltrimmet st205 motor lettere å selge enn en st185 motor med datasprut og masse uoriginale deler.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Har ikke oppdatert her nå på en stund. Motor er starter og den går fint, men selvsagt, så var det noen små utfordringer som jeg måtte løse. Til oppsummering, har jeg gjort som følger:
- Få vekk feilkode 54 med hjelp av 1k ohm motstander og rele. Vannpumpa er koblet til tenninga, så den går konstant. Har et diagram her jeg har skrevet en forklaring på engelsk:

- Koble til vifterele med ettermarkeds vanntemperatursensor
- byttet ut alle vakuumslangene på motor
- Tatt full service med ny motorolje, kjølevann,girkasseolje, nye tennplugger, fordelerlokk, rotor og sånne små ting
- Tenning er justert til 10 grader fortenning.
- Nye MTEC slissa og borra bremseskiver, EBC Yellowstuff klosser, stålomspunnende bremseslanger og overhalt kalipre. Både foran og bak
- Sveist fremre eksos for å tilpasse original plassering
- + Mye anna små snacks, så jeg ikke kommer på nå i farten..
Her er utfordringene jeg hadde:
- Første problem var at motor ikke vil starte.. Starteren kicka inn, men motor gikk rundt uten et eneste host. Tok ut tennplugger og dem var helt tørre.. Fant fort ut at dysene ikke gjorde jobben sin. Fant ut etter mye dilling og dalling at jeg måtte ha en " Fuel pack resistor" som konverterte Ohm signalet til riktig verdi etter hva ECU klarer å lese. Heldgivis hadde jeg den gamle fra gen 2 motoren liggende og koblet den opp. Da starter motor. Jippi!
- Fant deretter ut at tomgangen var helt på bærtur og den fikk ALT for mye bensin! Svart røyken stod ut bak og det luktet plenklipper i hele lokalet. Stilte på tomgangsskruen og den ble litt bedre, men ikke funksjonell. Tok deretter av hele spjeldhuset og renset TPS og tomgangsregulatoren. Den var full i møkk, så regnet med at dette var problemet. Etter påmontering, så var problemet der fortsatt. Sjekket deretter luftslangen til tomgangsregulatoren og den hadde jeg blendet!

- st205 starteren hengte seg opp hele tiden, så den byttet jeg ut med st185 starteren. Fungerte utmerket!
- Dynamoen var også defekt og det var null lading.. Prøvde å montere opp st185 dynamoen, men det funket dårlig. Bilen fikk lading, men motoren skrudde seg av etter ca. 15 sekunder. Har kjøpt en ny dynamo som er på vei..
- Turtelleren fungerte ikke. Coil og ECU sendte signal frem til turtelleren, så jeg antok at det var sjølve måleren som var problemet, siden jeg hadde jumpet et motstand i forbindelse med datasprutet. Kjøpte ny måler, men gikk på en bommert å kjøpte et JDM instrumentpanel som var helt forskjellig.. Elektronisk fartsmåler, annen rekkefølge på målerene og ikke minst andre motstander. Neste dag stilte jeg tenning på motor og etter noe rikking på fordeleren, så funket plutselig turtelleren, hehe.

- Det som var morsomt er at alle disse små problemene var kombinerte, så det var en omfattende prosess for å peke ut feilene.
Dette var noe av det jeg kom på i farten. Mye tekst dette her, men skal knipse noen bilder når jeg skal ut i lokalet igjen. Det har vert litt av og på arbeid grunnet andre private ting og jobb.
EU-godkjenning skal gjennomføres når dynamo og de nye bremsene er påmontert.