Side 28 av 41

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:22 feb 2022 18:14
av Makk
Bunken vokser, snart dyrere med blekk enn for ombygging, jeg er heldig og nesten alt av deler som er på GTI fra før er lik med tidlig turbo, så veldig lite av det dem spør om trenger jeg å vise at det er skiftet da det kan fint brukes for effekten det søkes om :D :D

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:23 feb 2022 15:39
av ArildM
Gratulerer :D
PS: Skaff deg laserprinter :lol: :mrgreen:

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:14 apr 2022 22:52
av Makk
Prosjektet står på vent etter en mistenkt toppakning har tatt kveld, blå og hvit røyk etterfulgt av en kraftig smell ved stans og spyttet vann ut pottene betyr sannsynligvis en topp er ferdig.

Har skaffet tak i en kar med komplett 3SGE motor, gir, drivaksler, spindler, elektrisk og styringer slik jeg får kjørt bilen til sommers mens jeg fikser V6'ern.

Tenker kjøpe det her settet her : https://advcylinderheads.com/toyota-cam ... .html.html

For mine topper var ganske greit kokset i ventilene, billigere/samme pris og få dem fikset opp uansett.

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:23 apr 2022 13:09
av Makk
Here we go again :lol:
Rive av den toppen som spyr vann ut manifold imorgen, om blokk er ok så bestiller jeg 2 nye topper, siden man fikk dem ferdig overhalte for 3000 per stykk fra USA, nobrainer egentlig.

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:23 apr 2022 19:21
av ArildM
MR2 livet det der :mrgreen:
En stor fordel er jo at man blir ekspert på å ta inn og ut motor til slutt 8)
Håper det løser seg!
Og kanskje ikke rart at noe ryker etter såpass mange km på klokka på den motoren :)

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:23 apr 2022 19:27
av Makk
Dette blir ihvertfall now or never for denne motoren, har en 3sge på hånd som blir kjøpt om det skulle vise seg å være håpløst, så vente noen år til 2GR er litt billigere..

Men man kan jo bare skylde seg selv, den ene tingen dem er kjent for å plages med ble ignorert fordi den virket jo perfekt.

Moderne pakninger og nye topper vil nok hjelpe dog.

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:24 apr 2022 11:30
av magnesmurf
Makk skrev: så vente noen år til 2GR er litt billigere..
Da tror jeg du venter forgjeves :wink:
Prisen på 2gr har gått vesentlig opp det siste året og det har blitt vanskeligere å finne en. I tillegg sluttet de å lage den versjonen vi bruker i 2017. Om den nye passer vet jeg ikke, men det er litt forskjeller på sensorer og ledingsnett.

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:24 apr 2022 15:56
av Makk
Selvsagt, man får aldri en liten lucky break skjønner jeg :p

Men nå har jeg funnet den som er trassig, og toppene ser faktisk hele ut, skal kontrollmåle dem imorgen å sjekke for skjevhet, men siden det ikke er MLS pakninger så er det ikke nødvendig med speilblankt glattstål hehe.

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:24 apr 2022 21:45
av ArildM
Blir EV konvertering neste vettu :lol: :mrgreen:
Motor bak og ett tonn med batterier i frunken og bagasjerommet bak. Slik at bilen blir herpa å kjøre og får 20 mils rekkevidde på en solskinnsdag :lol:

Neida. krysser fingrene for at du får den sammen med V6 motoren :) Er vel ikke så enkle å skaffe de heller, i alle fall ikke noen som ikke har gått 300k+

Hvis ikke er det vel håp for at 2AR motoren relativt enkelt kan swappes inn når Frankenstein får gjort ferdig delene der :)
Henter ut ganske heftig mengde med NA power fra en 4cyl motor, som kaanskje kan passere i eu som "stock-ish"?

Må vel være en kjip utvei å sette inn 3sge?

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:25 apr 2022 13:01
av Makk
Ja, batteribil du liksom, med kniven på strupen å ballene i skrustikke så hadde jeg fortsatt spytta dem i tryne :mrgreen:

Det blir vel, fikk instrukser med Paul på en viktig ting angående disse her, følg BGB men olje aldri boltene til toppen, da overtorquer man dem faktisk! Faen det var en detalj som var greit å få vite om :D

Selve toppene ser faktisk grei ut ja, ingen anrydning til oljelekkasjer eller sprekker så blir vel å smekke dem nedpå igjen med moderne pakning fra fel-pro så får en håpe det blir knall igjen.

En ting jeg la meg i merke, jeg blokkerte jo EGR og koblet veivhusventilasjon til friluft, nå når jeg studerte ventilene inn gjennom portene så er dem rene og fine, blanke å grei, uten tvil har motoren renset seg selv mye bare på å få bort den faenskapen! Kan anbefale alle å blokkere den møkka ass.

3sge er en kjip utvei ja, men da får en ihvertfall brukt bilen da istedenfor å drive å rive inn å ut motorer over en lav sko hahah, og det her V6 drite er mye lettere å ta ut enn 3sgte f,eks, men fyfaen hvor mye mer styr det er å jobbe på selve motoren...

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:27 mai 2022 23:21
av Makk
Det her har gått på ræva, timesvis med skruing og fått motoren sammen igjen med nye toppakninger og alt a-okay.

Kjørte 5 minutt perfekt, deretter begynte problemene, blårøyk og hvit røyk med god å søt lukt fra pottene du, det vet vi alle hva det betyr.

Stor sannsynlighet er det en topp som er skadet eller noe siden det ikke kom før varmen kom sånn att materialene forandrer størrelse..

MEN, han som kjøpte den armeen med 3vz'er som var solgt her innpå forumet for litt siden har solgt meg en JDM 3vz-fe som var importert fra Egons.... Planen blir nå å få den tilsendt å stappet i med basic service/pakninger og bruke den forsiktig til å cruise med, så har jeg all tid i verden på å ta ut driten jeg har og se om blokka kan reddes, få den borret å installere smidde greier i den, sende avgårde toppene for kontroll og porting/polishing, samme med innsugene etc, det er en grei sak da jeg kan ta meg lang tid på det for helt ærlig begynner det å svi når ting ikke blir bra å en må gjøre opp å opp igjen det samme hele tiden.

Jeg sverger på jesu navn, ingen i dette landet er flinkere enn meg til å ta ut og sette inn motorer per dags dato fra sw20, fucking hell......

Alternativt kan noen komme med 100.000 og hente hele førbanna driten, prisklasse forsvares med "lykke til å finne en som er like rustfri til lav pris disse dager" 8)

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:28 mai 2022 15:35
av ArildM
Hvem enn som sa at du like greit kunne ha gjort en 2GR swap var kanskje inne på noe :lol:
Huff det er noe dritt når du hele tiden jobber i motbakke. Håper får skikk på den så du får kjørt litt V6 MR2.
Kjenner til følelsen, tror jeg var norgesmester i å bytte motor i AW11 en stund i alle fall :roll:

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:28 mai 2022 16:20
av Makk
Ja nå er jo prisforskjellen ganske høy da, jeg er fortsatt ikke så grusomt dypt investert i selve motoren, det er alt det andre jeg sitter å bestiller i øl-rus på kredittkort som svir :lol: :lol:

Men, alt går for arbeid!

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:28 mai 2022 20:22
av ArildM
Har nok fortsatt langt igjen før du når 2GR :)
Samtidig litt enklere å få godkjent også, om du/når du kommer så langt :D

Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt

Legg innLagt inn:30 mai 2022 20:44
av Makk
Here we go again.

Nå er jeg eier av 1.5 V6 til, så nå har jeg 2.5 stykker :lol:

Se om man klarer å pusle sammen 1 av 3 da.

Denne gangen tar jeg toppene av før jeg stapper'n i....

Trenger full overgang denne også, fordelen er at nå vet jeg hvordan jeg gjør det, jeg har alt og denne er JDM uten EGR :D