Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:31 mai 2022 14:44
av ArildM
Bare å se på det som lærdom og enda større glede når man endelig får det til å gå
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:31 mai 2022 22:00
av Makk
Lærdommen blir vel snart att en må finne opp noe stort som alle vil ha slik en kan betale en annen for å holde på
Montert på motorbukk, ser ut som ett greit emne å begynne på, mindre preg av alderen enn den andre, så vi får se nå da.
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:01 jun 2022 21:12
av Makk
E-type sin sang "Here I go again" kommer ganske så friskt i minnet.
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:01 jun 2022 21:18
av Makk
Har blitt verdensmester i demontering av 3VZ-FE.
Gikk to timer, og da er det gjort på riktig måte, spesielt topper kan ikke bare rives av, dem må tas av på samme måte som dem monteres i veldig forsiktig oppløsning i crisscross slik dem ikke vrir seg!
Blir spennende å måle over blokk og topper for warp, men det ser jo helt perfekt ut på øyekast, så har forhåpninger her.
Eneste at dem som har kjørt dem i Japan eller annet JDM marked har ikke vært så flinke med oljebytte, så topper må i delevasker å få ut driten, smal sak.
Denne gangen blir det Victor Reinz pakninger, store reviews på grösse internett sier dem har de sterkeste "off the shelf" pakningene for 3VZ-FE. Så, here we go.
Langtidsplan : Motoren som ikke holdt skal ut igjen selvsagt, og clutch + register skal over på ny motor, men den som kommer ut skal opp på den her motorholderen, demonteres fullstendig, stempler ut, blokk sendes for borring, decking og kontroll, deretter blir det "når det passer" bygging av en slik fra grunnen av med forsterkede deler, dvs jeg kan bruke årevis om jeg vil
Motoren som skal i nå, skal gjennom det jeg burde ha gjort til å begynne med, rive av toppene og skifte alt.
Heldigvis fikk jeg tak i enda en slik med verdens triveligste fyr, nå tror jeg ikke flere slike finnes her i området, så jeg får bare ofre sommeren, basta.
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:02 jun 2022 10:22
av ArildM
Neineinei, ikke E-Type, hør her;
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:02 jun 2022 15:58
av Makk
Hahahha, den der skal jeg ha på i hele kveld, for her spruter pengene ut som en middelmådig tysk blåfilms manneutløsning
Stolt innkjøper av fjærer i fylla som Magne sier ikke er papirer på, etter dem er shipped selvsagt
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:02 jun 2022 17:56
av Makk
Må en tur i delevasker tenker jeg, skifte olje har nok ikke vært japaneren sin favorittaktivitet, garantert gammel mineralolje fra den tida da det var tingen, klassiske tegn når det ser slik ut oppi.
Ellers er både blokk og begge topper rengjort for pakning og skrapt rent, klar for å stappe sammen når deler kommer.
Kontrollmålt med rett flattjern, ingen antydning til warp.
Ser bra ut, resten av motor og kanaler for olje er uten slagg, slangekamera er sjef
Få på toppene når deler kommer og så peise gjennom kjølekanaler med hageslange å rens, var litt dræt i dem lufta ikke fikk ut.
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:03 jun 2022 12:42
av ArildM
Høres lovende ut.
Eibach fjærer jeg hadde på min tror jeg? I kombo med Koni demperne var de helt prima såvidt jeg kan huske
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:03 jun 2022 17:24
av Makk
Gleder meg til å prøve comboen Eibach med Bilstein B6 på alle 4, håper det blir gull
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:04 jun 2022 16:30
av ArildM
Blir perfekt kombo av comfort / kjøremaskin
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:05 jun 2022 13:14
av Makk
Sandblåsing og prepping øvre innsug for lakkering.
Renset for innvendig gugge
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:09 jun 2022 20:00
av Makk
Sammenmonteringen er i gang....
Blokkflate og toppflater sjekket og rengjort minst hundre ganger i ren paranoia, bolthullene rengjort to-tre ganger og tørket, alt målt over å sjekket mellom blokk og topper.
Torquet nedpå topplokkene etter instrukser fra Paul Woods, nå får vi se da om jula varer helt til påske.
Øvre innsug, throttlebody og ancillaries er til lakkering...
Gjenstår :
*Ta ut motoren for å flytte over fra den til den nye.... cirka 80% demontert atm.
* Sjekke ventilklaringer på denne motoren
* Simmerringer veivaksel foran/bak
* Flytte over clutch og girkasse fra den andre blokka
* Sjekke og vurdere om JDM eller Europa nedre innsuget skal monteres
* Montere sammen alt som er flyttet over fra den andre til ny motor
* Montere den nye tilbake i bilen
* Tilpasse nytt eksos som jeg har kjøpt inn pga bråket fra japspeed
* Fylle alle væsker og testing....
Vurderingssak om det skal utsettes til vinteren fordi jeg har lyst å kjøre nå :
* Understellet, kjører fint på det som står der nå
* Alt annet enn det som skal til for å få denne kjørende.
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:16 jun 2022 20:33
av Makk
Viktig å sminke grisen
Innsugene tilbake fra lakkering, blir nett så staselig.
Satser på å flytte over clutch og gir i helgen og bunnpanna og ihvertfall få hengt motorpakken inn i bilen....
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:17 jun 2022 20:20
av Makk
Var en kar en gang i tiden som sa at arbeit macht frei.
Jeg vet ikke, dette arbeidet, 3 ganger, gjør meg ikke fri ihvertfall
Re: Svein's nye MR2 turbo prosjekt - Nå nye V6 prosjekt
Legg innLagt inn:18 jun 2022 08:29
av ArildM
Kjøp en gammel Toyota sa de, den er skuddsikker
Krysser fingrene for at det blir bra nå