TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Girkasse & differ pÃ¥ ceilica gt4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #128526  av jsun

w00t skrev:Hei, kjøpt meg celica gt-four 1991 mod nå. skal til å bestille ny: sprut, turbo, manifolder osv .. får en som driver med rally å som har trimma mange av disse bilene til å gjøre det for meg. men han sa "den midt diffen er nok ikke så gla i 5-600 hk" .da sa jeg: ikke girkassa heller? han sa: njaa... tar det som det kommer :P.
men har lest om mange biler på nettet(samme type seff), de bremser 5-600 hk å de kjører med original kasser. hva tror dere? skal altså ha 500+ hk men skal selvfølgelig ikke kjøre med mer enn 2-300 hk til "hverdags", skal altså være hverdagsbil. takker for svar :)
EDIT: så en med 600 hk i sverige, den hadde original kasse å han kjørte drag race.. det er vel påkjenning? :S
Jeg lurer.....har du noen gang kjørt en bil med 5-600hk??
Det har jeg, og det er MYE bil å håndtere. Skal denne bilen på vanlig vei, ville jeg spart meg pengene, og satset på 300-350hk Max. En ting er kjørbarheten, men noe annet er kostnadene du kommer til å få på slitasje.
Bilen kommer til å stå mer enn du kjører.
 #128528  av w00t

jsun skrev:
w00t skrev:Hei, kjøpt meg celica gt-four 1991 mod nå. skal til å bestille ny: sprut, turbo, manifolder osv .. får en som driver med rally å som har trimma mange av disse bilene til å gjøre det for meg. men han sa "den midt diffen er nok ikke så gla i 5-600 hk" .da sa jeg: ikke girkassa heller? han sa: njaa... tar det som det kommer :P.
men har lest om mange biler på nettet(samme type seff), de bremser 5-600 hk å de kjører med original kasser. hva tror dere? skal altså ha 500+ hk men skal selvfølgelig ikke kjøre med mer enn 2-300 hk til "hverdags", skal altså være hverdagsbil. takker for svar :)
EDIT: så en med 600 hk i sverige, den hadde original kasse å han kjørte drag race.. det er vel påkjenning? :S
Jeg lurer.....har du noen gang kjørt en bil med 5-600hk??
Det har jeg, og det er MYE bil å håndtere. Skal denne bilen på vanlig vei, ville jeg spart meg pengene, og satset på 300-350hk Max. En ting er kjørbarheten, men noe annet er kostnadene du kommer til å få på slitasje.
Bilen kommer til å stå mer enn du kjører.
nei.. råeste jeg har kjørt er vel med 300 hk.. bmw m5.. men jeg har bestemt meg jeg :P du er bare sjalu :mrgreen: (kødder)

#128533  av jsun

He he... greit det, bilen jeg kjørte var en extremt trimmet S6, og husk at du skal kunne stoppe doningen og!! Lykke til med prosjektet, og kostnadene :wink:

#128537  av sleeper

den motoren du så på er motoren til en jeg leier verksted med! det er en 3gen motor fra en st205! (skal ned i en st205 også.. :wink: )

blir en god del power i den motoren!

#128544  av w00t

sleeper skrev:den motoren du så på er motoren til en jeg leier verksted med! det er en 3gen motor fra en st205! (skal ned i en st205 også.. :wink: )

blir en god del power i den motoren!

Tøft.. stod å sikla på den en stund ja ;)
hvor mye hk skal han ha?

#128688  av sleeper

vet ikke helt! får se iløpet av vinteren...men det blir nok en del! :D

#128694  av w00t

sleeper skrev:vet ikke helt! får se iløpet av vinteren...men det blir nok en del! :D
Det kan bli morro :D var Eagle råder det der eller?

#128695  av sleeper

jepp...

#128763  av w00t

Det er vel utvekslinga i celicaene som gjør at de ikke går fortere enn ca 230? eller er det no form for fartsperre?
Spør siden jeg så denne på ebay

http://tinyurl.com/8pybd

#128796  av 2fastgt4

w00t skrev:Det er vel utvekslinga i celicaene som gjør at de ikke går fortere enn ca 230? eller er det no form for fartsperre?

de er for de japanske utgavene som har en sperre på tror det er 112 mph :D ca 180kmt :?

når det gjelder st185 så har de en trang eksosdel også på turbo(eksos side)noe som gjør bilen veldig rask opp til ca 5500 omdr eller 200-220kmt.De fleste opplever da bilen som treg etter det.
speedometeret på min er ganske nøyaktig med 235/40-17.

disse bilene er ikke raske på toppen men har hatt ca250kmt før jeg måtte bremse pga andre biler.Dette var på ett lovlig sted :wink:
ikkenoe som tydet på sperre da.Det er mere som om eksosdelen holder igjen.
Har lest om folk i utlandet som har dratt dem til forbi 260kmt med større turbo/eksos :twisted: org utveksling og kammer.

#128798  av w00t

2fastgt4 skrev:
w00t skrev:Det er vel utvekslinga i celicaene som gjør at de ikke går fortere enn ca 230? eller er det no form for fartsperre?

de er for de japanske utgavene som har en sperre på tror det er 112 mph :D ca 180kmt :?

når det gjelder st185 så har de en trang eksosdel også på turbo(eksos side)noe som gjør bilen veldig rask opp til ca 5500 omdr eller 200-220kmt.De fleste opplever da bilen som treg etter det.
speedometeret på min er ganske nøyaktig med 235/40-17.

disse bilene er ikke raske på toppen men har hatt ca250kmt før jeg måtte bremse pga andre biler.Dette var på ett lovlig sted :wink:
ikkenoe som tydet på sperre da.Det er mere som om eksosdelen holder igjen.
Har lest om folk i utlandet som har dratt dem til forbi 260kmt med større turbo/eksos :twisted: org utveksling og kammer.
Oki :) er nok ikke det på den nye turboen :P

#128824  av CelicaTurbo

som 2fast skriver er speedlimiteren pga den Japanske begrensningen som folka i England gjerne vil gjøre noe med etter at de har importert seg bil ;)

Men, med tanke på toppfart generelt så er det også som 2fast skriver, motoren mister en del moment over 5000 pga trang eksosdel i turbo og trang eksos generellt, det hjelper mye å bytte eksos, særlig downpipe, men med din trimming skal du jo bytte hele stasen allikevel så det er vel egentlig en problemstilling som ikke er interessant for deg. Jeg regnet en gang på hva den teoretiske toppfarten på ST185 er med tanke på standard dekkdim, turtallssperre og girutveksling og toppfarten er da rundt 270 om du har tilstrekkelig kraft til å oppnå det til 7250 o/min, men på den annen side, om du trimmer motoren nok til at den har nok krefter til 270 på såpass turtall så har du også så klart høynet turtallssperren en god del ;) I praksis skal det meget seriøst med gamp til for å presse en firehjulstrekker opp mot eller over 300, selv med 500 kan nok det bli et problem ;)

#128878  av w00t

270 er jo mye mer enn nok! er egentlig ikke farten som er så spennende da :D det er axxen :twisted: Men er jo greit å ha litt toppfart å.. å skikkelig stive ventil fjører så får man masse turtall ;) hehe. men aerodynamiken er vel ikke så bra på de bilene? jeg er ikke no fan av store vinger eller masse styling i seg selv

#128879  av CelicaTurbo

aerodynamikken er grei den men ikke noe å rope hurra for.. scoop i panseret (enten vanlig GT4 eller GT4CS, begge) gjør sitt for å øke luftmotstanden. Luftmotstanden er 0.33 om jeg husker rett, som ikke er spesiellt ille men man kan vel ikke si at en bil er meget aerodynamisk før den er nede i 0.30 eller så. Moderne familiebiler ligger nå som regel rundt 0.33 pga økt kunnskap til aerodynamikk, mens tidligere norm er nok i området 0.35 eller så.. Men som du sier, toppfart er jo egentlig ikke spesiellt interessant, når skal du kunne utnytte det?:D

#128884  av w00t

CelicaTurbo skrev:aerodynamikken er grei den men ikke noe å rope hurra for.. scoop i panseret (enten vanlig GT4 eller GT4CS, begge) gjør sitt for å øke luftmotstanden. Luftmotstanden er 0.33 om jeg husker rett, som ikke er spesiellt ille men man kan vel ikke si at en bil er meget aerodynamisk før den er nede i 0.30 eller så. Moderne familiebiler ligger nå som regel rundt 0.33 pga økt kunnskap til aerodynamikk, mens tidligere norm er nok i området 0.35 eller så.. Men som du sier, toppfart er jo egentlig ikke spesiellt interessant, når skal du kunne utnytte det?:D
Ja :P liten sjanse for at jeg får testa det så ofte :)