TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Supra MkIV Automat elle manuel?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#231806  av Ola

Jeg har lest gjennom denne tråden nå, men har i grunn ikke sett noe skikkelig informasjon om automatkassen..
Jeg så det var noen som nevnte man kunne gire den selv, på hvilken måte? Holder den seg skikkelig på girene? Når man f.eks vil holde den i andre gjennom en sving på nokså høyt turtall, er det noe problem uten at den begynner å gire selv?
Har hørt at clutsjen på manuel kassen er veldig tung. Stemmer dette? Husker jeg var å kjørte en 89' bmw m535, og den hadde plagsom tung clutsj.

#231818  av tommis

Clutsjen på min manuel er jaffal ikke tung.

#231830  av tore 95 tt euro spec

Nei clutchen på Mkiv er IKKE tung!! så de som har fortalt deg det har nok ikke kjørt mkiv, isåfall har det vært noe galt med den bilen som dette var problem på!!
 #231907  av Magna

Manuell/automat er etter min mening en smaksak. Jeg var vel av den oppfatning at manuell var det eneste riktige... helt til jeg kjøpte en celica supra for 15 år siden med automat. Har også automat i bilen jeg har i dag, 1991 supra turbo, men med forsterket/ombygd gearkasse.
Dette gjør at den girer raskere og har bedre akselrasjon.
Også enig at sportsbiler burde ha manuell, men jeg synes supraen er for tung til å kunne kalle seg en "ekte" sportsbil, er vel mer en autobane kruser eller sportscoupe, er vel muligens flere meninger om dette...