Side 4 av 4

Re: ATS TD05/06 combination kits 300-400 horsepower

Legg innLagt inn:07 feb 2008 10:55
av Larsen
Det er som regel ikke vekta som gjør at wastegate røret sprekker. Det er temperaturforskjell og ekspansjonen av stål som er ulik mellom forskjelige deler.

Re: ATS TD05/06 combination kits 300-400 horsepower

Legg innLagt inn:07 feb 2008 13:05
av donk2k
CelicaTurbo skrev:jøss ja, surt å måtte fikse på det der. Og ikke bra at det ikke holdt til tross for at du hadde forsterket det enda mer. Uten å lese tråden på nytt, det er ATS du fikk dette kittet fra?
Jepp det er ATS ja. Sendte de en mail og spurte om de kunne hjelpe meg på noe slags vis med dette her.. Sendte med bilde av åssen jeg hadde forsterket den også.. Så da vil tiden vise hvor villige ATS er til å hjelpe denne gangen (eller om de i det heletatt gidder å svare på mailen innen 3 uker :P )

Re: ATS TD05/06 combination kits 300-400 horsepower

Legg innLagt inn:08 feb 2008 00:13
av erling
Tipper det var den fantastiske materialkvaliteten 304 SS..? Kan jo likegjerne bygge det i mariekjeks :P

Re: ATS TD05/06 combination kits 300-400 horsepower

Legg innLagt inn:08 feb 2008 00:48
av donk2k
Blei litt misstensom til hva for slags materialer de hadde snakkra sammen dette av. Og ve første og beste mulighet fikk de stryk.. Nemlig i magnet testen. Rør og WS-flens er ikke magnetisk. Den store adapter-kladden er magnetiskk.. Ikke rart ting sprekker når de sveiser sammen av 2 forskjellige materialer (forskjellig utvidelse) der hvor det er store svingninger i tempraturen..

Forsatt ingen svar fra de.

Re: ATS TD05/06 combination kits 300-400 horsepower

Legg innLagt inn:08 feb 2008 01:01
av sleeper
trur nok ikke du skal ha for store forhåpninger på og få svar fre de nei... :?

Re: ATS TD05/06 combination kits 300-400 horsepower

Legg innLagt inn:08 feb 2008 21:46
av donk2k
Fikk svar i dag. De sa jeg kunne sende den inn så skulle de reparere på dagen. Venter uansett på motor fra MTbuggies, så jeg tror jeg tar sjansen på å sende det inn.. Blir ca 2 mnd til jeg trenger den igjen, men det trenger ikke ats å vite.. he he

Re: ATS TD05/06 combination kits 300-400 horsepower

Legg innLagt inn:09 feb 2008 15:28
av øxseth
donk2k skrev:Blei litt misstensom til hva for slags materialer de hadde snakkra sammen dette av. Og ve første og beste mulighet fikk de stryk.. Nemlig i magnet testen. Rør og WS-flens er ikke magnetisk. Den store adapter-kladden er magnetiskk.. Ikke rart ting sprekker når de sveiser sammen av 2 forskjellige materialer (forskjellig utvidelse) der hvor det er store svingninger i tempraturen..

Forsatt ingen svar fra de.

ang materialet, det er rart at det skall sprekke. det skal gå an og sveise sammen forskjellige materialer eks svart stål(som ruster og er magnetisk) og rustfritt (hvitt stål som ikke er magnetisk). det gjør de ofte til nordsjøen og oljeplattformer. da bruker de en spessiel sveisetråd som gjør at det verken sprikker eller ruster i sveisen.
ting som blir sveiset til nordsjøen har de strenge krav til. så det må være en sveise feil på det du fikk.
har vært sveiser selv...

Re: ATS TD05/06 combination kits 300-400 horsepower

Legg innLagt inn:09 feb 2008 17:33
av erling
Krever ganske mye av et materiale å bli utsatt for 8-900 grader "av og på". Det er ikke så vanlig i nordsjøen, utenom gjerne fakkelen på en rigg. :wink: Rustfritt er ikke noe særlig å bruke på grenrør, ved unntak av 321 og inconel, men det er litt dyrt... 316 holder muligens til moderate påkjenninger, mens 304 er ikke noe å ha i en turbobil annet enn catback. :)

Holder på å skal bygge grenrør til min nå, har kjøpt inn i svartstål P235GH, som har kjelerørskvalitet. Så får man se om det duger. Svartstål er mye mykere og finere i materialegenskapene enn rustfritt, og den termiske ekspansjonen er myyye lavere. Eneste er at det kanskje blir litt rustbrunt.. Under all heatwrapen....... So what :wink:

Re: ATS TD05/06 combination kits 300-400 horsepower

Legg innLagt inn:10 feb 2008 00:21
av sleeper
erling skrev:Krever ganske mye av et materiale å bli utsatt for 8-900 grader "av og på". Det er ikke så vanlig i nordsjøen, utenom gjerne fakkelen på en rigg. :wink: Rustfritt er ikke noe særlig å bruke på grenrør, ved unntak av 321 og inconel, men det er litt dyrt... 316 holder muligens til moderate påkjenninger, mens 304 er ikke noe å ha i en turbobil annet enn catback. :)

Holder på å skal bygge grenrør til min nå, har kjøpt inn i svartstål P235GH, som har kjelerørskvalitet. Så får man se om det duger. Svartstål er mye mykere og finere i materialegenskapene enn rustfritt, og den termiske ekspansjonen er myyye lavere. Eneste er at det kanskje blir litt rustbrunt.. Under all heatwrapen....... So what :wink:


nå er ikke jeg noen guru innen metall kvaliteter... men har jo litt erfaring med manifoiler laget i forskjelige kvaliteter...
og det jeg kan si er ivertfall at vanlig sort stål ikke holder i lengden.. det tåler ikke varmen og begynner og løsne i flak etter en viss tid.. er også vansklig og få det til og holde i sveiser..( disse problemene blir MYE større hvis du bruker heat wrap på den)

de jeg har sett\prøvd som er av 304 har problem med at de sprekker.. men de flaker ikke som sort stål gjør..

den jeg bruker på min bil nå er laget i 316 og den holder veldig bra..( både rør og flenser er laget i 316, så det er ikke noe forskjellige materialer på den)
har kjørt med den i en sessong uten at det er noen ting som har slått seg og alle sveiser er 100% perfekte enda) denne manifoilen ble sveiset med bakgass for perfekte sveiser..

så mitt råd til de som skal lage manifoil er og lage den i 316 da det ikke er så sinnsykt dyrt som 321 eller inconel ( incolnel er også vansklig og sveise, og er ikke noe den vanlige mann i gate har mulighet til og gjøre..)

Re: ATS TD05/06 combination kits 300-400 horsepower

Legg innLagt inn:10 feb 2008 14:44
av lexusmann
Skal man sveise svart stål mot rustfritt er 309 tråd veldig fin å bruke...er min erfaring i alle fall(riktignok ikke i bilmotorer, men)...litt skummel med det sprutende slagget, da...