ealixyr skrev:Har lest den siden der ørten ganger, også sendt mailer til dem og snakket med dem på telefon.
Ja, leste nå.
Så ikke ut som det var så veldig dekkende.
Feil og mangler ved varen
Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l.
Har kjøperen gjort selgeren oppmerksom på hva varen skal brukes til, anses det som en mangel dersom selgeren ikke har sagt fra om at tingen ikke kan brukes til dette formål.
Varer som ikke samsvarer med sikkerhetskrav o.a. forskrifter fastsatt av offentlig myndighet, er mangelfulle.
Det er ikke enhver feil ved en vare som er mangel etter kjøpsloven.
Dette gjelder f.eks. feil man må regne med på grunn av slitasje eller feil som oppstår som følge av uforsvarlig bruk.
Så jeg tror det med clucthen vil han med andre ord på vanskligheter med å bevise at feilen var levert med bilen og ikke skapt av kjøper.
Heving, omlevering, retting, prisavslag, erstatning
Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning.
På visse vilkår kan han også kreve erstatning.
Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs.
få pengene tilbake, eller å få byttet varen.
Hadde vært fint noen uavheninge kunne ta stilling til om clutch er en alvorlig feil eller mangel.
Om dette kan faktisk kvalifiseres som alvorlig kontraktbrudd.
Olje problem
Angående bruk av olje osv ser jeg på som en slik alvorlig feil/mangel.
Men det virker mildt sagt merkelig at du ikke har merket at bilen har brukt olje eller at det har vært en lekkasje i det heletatt.
Tror heller ikke at han kunne klart å skape denne feilen/ødlegge motoren på denne korte tiden.
Så enten så fant advokaten ut at clutch ikke var god nok grunn og slengte på et motorproblem. Eller så er det faktisk en feil der.
Objektivitet:
Hvis du fks er NAF kunde så kunne du bestille time hos NAF å be de sjekke bilen,
samt være spesielt nøye med sjekke at de to tingene som kjøper klager på.
Forhåpentligvis så får du en objektiv status på bilen da.
Toyota trenger ikke å være objektiv siden det er muligheter for at de har en godt kundeforhold med kjøper og kanskje faktisk kjenner noen der.
Kostnaden på dette må avtales med kjøper.
Fks at dere avtaler å dekke halvt om halvt, eller at "taper" i saken må betale dette.
Spør gjerne først om de kjenner noen på NAF slik at du sjekker om de har kontakter der.
Hvis han har det, kunne kanskje alternativet være at bilen ble sjekket på NAF i en annen by/tettsted.
Slik at objektiviten er siktret.
NAF har også advokater/spesialister på kjøp og salg av bruktbil som kan kanskje ta stilling til denne saken eller fks støtte deg.
http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid ... 84:2:::0:0
Å det er gratis for medlemmer.