TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp. Konflikt etter salg av bil.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #219955  av ealixyr

Jeg solgte min GT4 CS nå på Lørdag.

Jeg kan garantere at jeg opplyste om ALT av mangler på bilen ned til hver minste detalj
.
Kjøper var ute å prøvekjørte den i 15-20 minutt med meg på siden, ga beskjed om at han burde ta det rolig siden bilen var kald, men han gassa på så det holdt og spant i snøen osv.
Han kjøpte bilen og vi skrev en bruktbil kontrakt.
Krysset av for at det ikke var noen mangler på bilen som jeg ikke hadde opplyst om. Begge parter skrev under. Skulle egentlig dele årsavgiften men nå endte jeg opp med å ta hele.

Så fikk jeg en telefon igår om at jeg hadde glemt å si noe.
"javel?" tenkte jeg, og spørte hva han mente.

Da svarte han at clutchen røyk på vei hjem.

Og det var jo tydelig at han mente at dette var min feil og at jeg burde ha visst om det og vil ha meg til å betale verkstedregninga.

Jeg på min side kan med hånden godt plantet på hjertet at jeg aldri har kjent antydning til slitasje i clutchen, har også en far og en mor som har kjørt bilen og de har heller ikke merket noe som helst. Har hatt bilen i litt under 2 år nå.

Bilen har trillet 165 000km og jeg mener da at det er naturlig av clutchen blir slitt og bør byttet etterhvert. Er jo tross alt en slitedel, men jeg har ALDRI kjent antydning til noe som helst galt med clutchen og da hadde jeg skiftet den.

Synest synd på fyren og har tilbudt meg kun av den grunn å betale for clutchen men ikke arbeidet, og har snakket med flere folk som alle sier at egentlig så burde jeg gi faen i det og..... Har lest på forbrukerportalen som kjøper henviste til og finner ikke noe som helst grunnlag der for at jeg skal dekke hele regninga.

Mener helt alvorlig at jeg synest jeg er grei som vil dekke clutchen.
Dette var ikke noe jeg eller noen som har kjørt bilen visste om.

Kjøper krevde heller ikke noe NAF test eller noe.

Blir litt lei meg i bunn og grunn fordi jeg var så ærlig som jeg kunne for å slippe slike leie saker så får jeg denne midt i fleisen.

De hadde merket sluring under en bakke 3-5 timer etter at de kjøpte bilen, da var de 4 i bilen og hvis han fortsatte å kjøre slik han gjorde når han prøvde den så tror jeg neppe det bidrar til at bilen kommer til å vare lengre.

Hva har han/jeg krav på her?

Jeg mener dette er en slitedel og jeg har ikke hatt noen mulighet for å ha merket at clutchen var på vei til å bli sliten, og han merket heller ingenting når han banka bilen mens han prøvde den. Som sagt bilen har trillet 165 000.

Hva mener dere?

#219956  av Ivar

Kjøper er rimelig dust hvis han ikke sjekker om clutchen griper skikkelig under prøvekjøringen. Dette er ikke ditt ansvar. Hvorfor lot du han kjøre gris med kald bil? Det er jo på ingen måte bra for turboen og drivverket generelt.

#219959  av ealixyr

Nå kjører ikke jeg bilen hardt selv og mener derfor at jeg ikke kunne ha merket dette, da hadde jeg skiftet den akkurat som jeg har gjort med andre deler. Har tatt alle servicer og har passet skikkelig på bilen.

Kjøper prøvte som nevnt bilen og kjørte den ganske hardt og merket ikke noe da.

Han merket det først når de satt 4 i bilen og kjørte i en oppover bakke.

og ringte da og sa at jeg hadde "glemt" å fortelle om noe?

Gi meg styrke......... ga beskjed om ALT som var med bilen nettopp for å slippe slike leie ting.

Og ga beskjed i dag at jeg var villig til å dekke clutchen pga jeg vil være grei, fikk da tilbake at jeg måtte sjekke forbrukerportalen og oppfatter dette helt klart som om jeg skal dekke hele regningen for dette?

Har lest igjennom alle lover og saker jeg finner om slikt og mener at jeg ikke skal betale....blir nesten litt fristet til å si at jeg ikke engang vil dekke clutchen lengre, men det får bli hvis han vil gå videre med saken, blir bare utrolig lei av hele greia...........

takker for svar

Angående kald bil

Ga beskjed om at han må ta det rolig for bilen er kald, men var jo ikke snakk om å høre etter, ble provosert fordi jeg aldri gjør slik selv......

Men nå kjøpte han nå bilen etter å ha sagt at han ville jeg skulle dekke hele årsavgiften istedet for halve som avtalt. Dette gikk jeg med på og jeg opplyste om alt som var med bilen som jeg hadde sjans til å vite om. Og mener at jeg visste om alt så var å si.......

Klart en clutch skal jo vare mye lengre enn 1 dag, men jeg visste ikke at denne tydeligvis må ha vært utslitt, men det sier seg vel selv at sliteting kan ta kveld etter 165 000 km..?

#219967  av FireWalk

er jo ikke sikkert den er gåen engang. Kan hende han prøver seg og vil at du skal gi han penger.. mange luringer der ute som forsøker å lure til seg penger på allverdens måter..

En klutsj blir ikke bare dårlitg på 1,2,3.. Begynner den først å slure så skjer det over tid, og du MERKER det mer og mer. Om ingen av dere merket noe som helst gale med klutsjen så er det temmelig snodig om den da PLUTSELIG bare ble dårlig... Det klarer jeg ikke helt å se for meg. om det var 4 i bilen eller ikke burde ikke ha noe å si, du ville merket det uansett om den var gåen.

#219969  av ealixyr

Jeg fatter heller ikke at det kan skje så fort.

#219970  av Daniel_hoy

ealixyr skrev:Jeg fatter heller ikke at det kan skje så fort.
Merkert ingen problem med min clutch, men så tok jeg en rivstart å da sluret den hele tiden etter det. Clutchbytte er en ganske stor jobb. Men det er ikke ditt problem. Ny eiger må skifte den selv. Men det er nå bare min mening. Hadde ikke betalt for hverken clutch eller jobben.

#219973  av ealixyr

Noen som vet hva lovvrerket sier om denne saken?

Har prøvt å lest selv rundt, og mener at jeg skal slippe å dekke denne reperasjonen.

dette var ikke noe jeg visste om som jeg unnlot å fortelle.

La alle korta på bordet, så viser det seg at clutchen ryker timer etter at kjøper har overtatt bilen.....

#219974  av Johansen

Tror ikke han kommer noen vei på å få deg til å betale alt..

Hvis du har kjørt bilen rolig i motsetning til at han har grisekjørt den tiden han har hatt den så har han veldig lite å gå på.

Dette er en slitedel som kan bli utslitt når som helst, så tviler sterkt på at han vil få noe medhold hvis han eventuelt går til forbrukerrådet.

Mvh Ole

#219978  av Rømmling

Daniel_hoy skrev:
Merkert ingen problem med min clutch, men så tok jeg en rivstart å da sluret den hele tiden etter det. Clutchbytte er en ganske stor jobb. Men det er ikke ditt problem. Ny eiger må skifte den selv. Men det er nå bare min mening. Hadde ikke betalt for hverken clutch eller jobben.
vis den nye eieren som kjørte gris med en gang da han skal prøve den er vel sansynligheten for at han prøvde en rivstart ganske stor ikke sant.
så da er det 100% den nye eieren som er skyld i det.

nå vil ikke jeg ta parti for jeg har ikke hørt versjonen til den andre og vis han kommer inn å ser denne posten så ser han fort at vi er i mot han men slik du legger det frem så høres det ut som du ikke har noe skyld her.

#219983  av ealixyr

Jeg kan jo ikke bevise at han har tatt noen rivstart eller noe, men han kjørte bra hardt når han var ute å prøvde den.

Hvordan han kjørte den etterpå vet ikke jeg noe om.

Har prøvd å legge frem saken så objektivt som mulig.

Hadde også vært fint om nye eier hadde registert seg her, både fordi han er Toyota eier nå og fordi han kunne gitt sine synspunktet.

#220042  av sx-4-ever

Her kan du kose deg med mye lesing etter jeg opplevde noe av det samme.

http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?t=25514

Har ikke hørt noe fra de på snart 2 måneder, så håper de har gitt seg nå.

#220052  av sindrejl

Daniel_hoy skrev:
med andre ord så har ny eier GRISEKJØRT bilen med en gang han hadde fått nøklene. Rivstart og alt som hører med. Ved virkelig idiotkjøring så kan nok clutchen få det på bare en times tid. Han har ikke bare kjørt fort, han har kjørt idiot. Ikke giret rett, ikke gitt på rett og ikke tenkt på at ting faktisk skal holde mer enn en dag.

Synes du er veldig grei som betaler for clutchen. Tror også at det står noe om at ny eier må ofte dekke arbeid selv, selv om ny eier faktisk har krav på ting. Men i dette tilfellet hvor du kan si at han kjørte svin under prøvekjøring står du særdeles sterkt.

#220053  av Zepticon

Jeg hadde sakt han som sant var, at når han kjører bilen slik som du beskriver når han prøvekjørte den så kan han bare ha det så godt. Selvgjort er vellgjort... Clutchen var helt fin både ved prøvekjøring og før den ble solgt, og da har han ingenting å komme med.

Hadde det vært meg så hadde jeg ikke brydd meg noe, og så heøøer ventet på at han skulle få dette for retten og bevise at bilen var dårlig før salg...

#220077  av jumbo

Jeg hadde ikke kommet det kravet i møte i det hele tatt om jeg var deg. Greit nok, vi hører kun ene siden av saken her (men det er jo ikke noe du kan gjøre noe med), men virker jo definitivt som du har ditt på det tørre og at han er en dust.
 #220098  av hugomidt

enkelt og greit så henviser dutil kontrakta som er skrivd , du har opplyst om alt du veit om bilen og i forhold til clutchen så har jo du foreldra dine si meining om clutchen og tilstand.

mi meining er at du "støtter" ikkje han med ny clutch i det heile.

Du kan henvise til korleis han behandla bilen din under prøve tur og at du gjidde beskjed om at han sku kjøre bilen varm før han gjidde gass, noke han gjidde faen i.

dette viser til holdninga til personen og viser ganske godt korleis han har (ganske så sikkert) behandla bilen etter han fikk nøklane

med kjørestilen hannis og 4 personer vil enhver clutch ta kvelden ganske så kjapt!!!!

Han har en ganske så dårlig sak her.......
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9