TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fikk litt motorproblemer i sta..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#241509  av Larsen

Regner med at det er enklere på gti motoren. På turbo motoren så er det vanskelig å treffe kontaktene på tps sensoren fordi den står litt utilgjenlig til. Ellers så er det ikke veldig vanskelig. Trenger mulitmeter og "bladføler" er å foretrekke.

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm

#243524  av BrennaRacing

Tenkte kanskje jeg skulle prøve å stille litt på TPS`en i dag eller i morgen...Men er det noen som kan gi meg en detaljert forklaring på akkurat hvordan det gjøres... Stoler ikke nok på engelskkunnskapene mine til at jeg skal tørre å gjøre det etter den linken du ga meg Larsen :lol:

#257559  av Sven

Noe framgang her eller. Ser ut som om det er flere med MR2 som har dette problemet.

#257563  av BrennaRacing

Lite fremgang. Leverte bilen til en jeg kjenner på Toyota i slutten av juni. Han hadde vært ute å testet den i dag, men den gikk fortsatt like dårlig. Så han sliter med å skjønne hva det er som er feil.

#257586  av CelicaTurbo

Prøv å nappe ut kontakten til lambdasonden. Bilen går litt rikere men definitivt ikke så rikt som turbomotoren går, den blir nærmest ukjørbar mens GTi'en merker du ikke noe spesielt redusert effekt eller respons uten sensoren tilkoblet (jeg kjører bilen selv slik for tiden pga at sensoren er defekt og den sitter ganske godt fast ;) ).

Da har du ihvertfall eliminert det problemet om bilen da går fint. Ellers ville jeg ha sjekket trottlesensoren som beskrevet i MR2 BGB'en, det er ikke spesielt vanskelig og du trenger bare et multimeter og bladfølere.

#257595  av Mr2Even

Jeg hadde også litt dårlig drag, men idag når jeg justerte litt på TPS ble det faktisk litt (merkbart) bedre drag :) Når jeg sjekket ohm'en, satte jeg en strek der jeg kom frem til at den skulle stå. Men idag satt jeg den en millimeter til høyere og da merket jeg forskjell. Prøv det samme du, sett en strek der du måler deg fram til, og visst det ikke er bra da så prøv deg litt frem :wink:
Etter dette kan du sjekke om manifolden lekker litt eksos, bare litt lekkasje er også nok til å få disse symtonene du har. (det er en svakhet med manifolden 1990-1992 modellene at bolt(er) kan løsne eller at manifolden har vridd seg) Håper du finner ut av det . :)

#257598  av Sven

Noen som vet hva man skal måle på TPS'en på GTi. Er det samme målene og verdiene som på 3S-GTE?

#257621  av BrennaRacing

Får ikke skjekka så mye siden bilen står på Toyota. Men kan jo snakke med mekanikeren på mandag å be han skjekke TPS`en. Men han skulle bestille ny Map sensor å prøve å bytte den. Kanskje lurt å prøve å bytte lamdaen også. Begynner å bli litt utolmodig nå. Bilen begynte vel å gå dårlig rett etter at jeg tok ut bilen min fra vinterlagring (april) å nå har den stått på verksted siden slutten av juni. Savner den litt :) Spørs om jeg rekker å få solgt den før jeg setter den inn for vinteren igjen. Men er også litt usikker på om jeg har lyst til å selge den da :lol:

#257797  av Mr2Even

Og en liten opplysning, min mr2 gikk bedre nå som jeg gikk tilbake til orginal luftfilterboks og vanlig innsattsfilter. Forskjellige Effekt-filter vil jeg si er oppskrytt!

#257810  av CelicaTurbo

Når jeg tenker på det, jeg mener jeg har lest her i diskusjonen at tenningen først sto alt for høyt, og deretter ble justert til 10 grader men at du kun fikk til dette ved maks utslag på justering av fordelerlokket? Om det er tilfellet så tyder det på at registerreimen har hoppet over et hakk på reimhjulet og det kan ha ganske stor effekt på motoren.. Kan det være en aktuell løsning?

#257840  av BrennaRacing

Mr2Even skrev:Og en liten opplysning, min mr2 gikk bedre nå som jeg gikk tilbake til orginal luftfilterboks og vanlig innsattsfilter. Forskjellige Effekt-filter vil jeg si er oppskrytt!
Apexifilteret ligger i bagasjerommet, så jeg har montert alt av det orginale luftfilteropplegget :D
CelicaTurbo skrev:Når jeg tenker på det, jeg mener jeg har lest her i diskusjonen at tenningen først sto alt for høyt, og deretter ble justert til 10 grader men at du kun fikk til dette ved maks utslag på justering av fordelerlokket? Om det er tilfellet så tyder det på at registerreimen har hoppet over et hakk på reimhjulet og det kan ha ganske stor effekt på motoren.. Kan det være en aktuell løsning?
Visste ikke at man kunne merke dette på motoren. Men tenningen var på 10 grader. Men vi skulle skjekke hva den sto på. Fant ut at den sto der den skulle. Men vi prøvde alikevel å vri fordeleren helt til venstre, å vi kom da ikke lenger ned enn 10 grader uansett. Men har vel kjørt 10 000 km eller noe etter at motoren ble overhalt (og reg reima byttet) Kan vel ikke oppstå motorproblemer på grunn av reima så lenge etterpå??

Har virkelig ikke noe peiling på dette, og det virket som om mekanikeren var tom for ideer også. Han hadde aldri vært borti no sånt før. Så jeg setter stor pris på alle tips :D

#257843  av Mr2Even

BrennaRacing skrev:
Mr2Even skrev:Og en liten opplysning, min mr2 gikk bedre nå som jeg gikk tilbake til orginal luftfilterboks og vanlig innsattsfilter. Forskjellige Effekt-filter vil jeg si er oppskrytt!
Apexifilteret ligger i bagasjerommet, så jeg har montert alt av det orginale luftfilteropplegget :D
Bra gjort :wink: Tror jeg ville latt tuningspesialisten tatt en feilsøking på bilen din jeg. Koster ca 2000kr. Ikke stol på en vanlig bilmekanikker, de eier ikke nok kunnskap om mr2, de gjør bare ting på måfå.. Blir ikke bra.
Sjekk manifolden- vanlig svakhet på 90-92mod.

#257844  av BrennaRacing

Mr2Even skrev:
BrennaRacing skrev:
Bra gjort :wink: Tror jeg ville latt tuningspesialisten tatt en feilsøking på bilen din jeg. Koster ca 2000kr. Ikke stol på en vanlig bilmekanikker, de eier ikke nok kunnskap om mr2, de gjør bare ting på måfå.. Blir ikke bra.
Virker ikke som om de kan så mye nei. Men snakket med en nabo som jobber for Toyota. Han mente at motoren var for dårlig overhalt så den fikk olje i toppen eller no. Kan det stemme??

#257849  av Mr2Even

BrennaRacing skrev:
Mr2Even skrev:
BrennaRacing skrev: Apexifilteret ligger i bagasjerommet, så jeg har montert alt av det orginale luftfilteropplegget :D
Virker ikke som om de kan så mye nei. Men snakket med en nabo som jobber for Toyota. Han mente at motoren var for dårlig overhalt så den fikk olje i toppen eller no. Kan det stemme??
Ja det kan være undertrykk, stemplene som er litt for romme i sylinderen. har hørt litt om det men vet ikke nok. Prøv med en tykkere olja kanskje. Ganske vanlig problem har jeg hørt..

#257851  av BrennaRacing

Hmm..Mener jeg kjører på 10w40 olje nå. Må nesten bare prøve alt mulig, hvis jeg skal ha sjans til å få brukt den litt før vinterlagring
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8