TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen som sÃ¥ Nyhetene pÃ¥ TV-Norge nÃ¥? Om trimmede biler.. ?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#265753  av sindrejl

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article953641.ece

menne dere diskuterer peanøtter nå wireD og jumbo :) føreren er ferdig uansett og han fortjente det nok dessverre.

Angående es tuning har jeg lest litt rundt og sett at saken er blåst opp relativt heftig, bilen er påstått målt 450 hk på hjula i benken hos bjørnstad. Mens es sier 380hk på motoren. Dette har jo allerede spart eieren for kanskje 150.000. Med andre ord burde han lovprise es istedetfor å pisse på dem.

Dritten med hele denne saken er at nå starter politiet stor-offensiv på tunede biler og dere vet hva som skjer når politiet starter slikt, ALT blir pirket på. Om dem begynner å benke samtlige biler som ser råere ut enn en yaris, så kommer dem til å ta hver minste hestekreft folk har fått ut av filter, eksos, chip, datasprut, bc - eller vesentlige ombygginger.

Så allerede effekt av dette i krsand igår hvor jeg som skrevet i tidligere post la merke til at de kun plukket inn nye finere biler i særdeles god stand. Fikk bekreftet dette da jeg pratet med en som jobber på Ford og eier nyeste Ford RS. Han også ble stoppet og politiet spurte han ut om bl.a hestekrefter, modifikasjoner osv osv.

#265755  av sindrejl

"Det er snakk om at bilen kunne ha en markedsverdi på en halv million kroner før krasjet"

så sinnsvakt ombygget også? jøssenavn

#265795  av Ã¸f

dette er jo klart en dobbelt-moral:
trimme biler som faen,og i neste øyeblikk hjelpe staten med å ta biler som er trimmet :lol: :lol:

#265819  av k_one

øf skrev:dette er jo klart en dobbelt-moral:
trimme biler som faen,og i neste øyeblikk hjelpe staten med å ta biler som er trimmet :lol: :lol:
Nei det er faktisk ikke dobbeltmoral i det hele tatt.
De utfører kun avtalt jobb.
Det er opp til eier å registrere og betale effektøkningen.

#265824  av jumbo

WireD skrev:hehe, vi diskuterer jo egentlig peanuts, og du pirker jo i posten min, som du sa selv :wink:

Men, alt i alt så er vi enige i at han fikk som fortjent. :)
Jepp :D

(til begge deler)

Problemet er nå... Hvordan vil dette slå tilbake på oss andre med japsebiler?
Svaret er vel "plenty"

Det har jo allerede utløst bestilling av rulle, så bare det i seg selv er jo et tydelig tegn på ringvirkningene dette har.

En ting er jo at de bruker Bjørnstad og andre til å måle i ekstreme tilfeller - en helt annen ting er å drive ei rulle selv. Du kan jo gjette på en skala fra 1 til 10000 hvor ivrige til kommer til å være med å bruke den :roll:

#265826  av jumbo

øf skrev:dette er jo klart en dobbelt-moral:

Jeg synes nesten synd på dem jeg... må jo være en fordømt situasjon, der de taper uansett hvilken vei de velger...

Om de tar imot BT som kunde blir de betraktet som illojale blant kundegruppen sin...

Om de ikke hadde gjort det, hadde BT mer enn sannsynlig stelt i stand all verdens trøbbel de kan, hvilket i sin tur hadde rammet kundene det også, hvilket i sin tur hadde slått tilbake på ES igjen...

Med andre ord, damned if you do, damned if you don't....

#265831  av sindrejl

Nå er det ingen som har banken bjørnstad bil selv om dem tar imot biler som bt vil ha benket. Synes av den grunn det er latterlig å "ta" Es-tuning som alt i alt er en bedrift og hadde nok vært fucked uansett hva dem valgte. Synes de gjorde det riktige og de hjalp kanskje kunden, virker som BT har hørt de virkelige tallene også, men valgte å bruke es tuning sine tall.

En ting er sikkert; når jeg får meg ny grombil skal jeg ha en ledning eller lignende jeg kan røske ut i nødtilfeller, så motoren blir passe lat i tilfelle BT skal bruke rulla si.

#265834  av jumbo

sindrejl skrev:En ting er sikkert; når jeg får meg ny grombil skal jeg ha en ledning eller lignende jeg kan røske ut i nødtilfeller, så motoren blir passe lat i tilfelle BT skal bruke rulla si.

Hjelper vel lite så lenge de bygger opp og tuner bilen til de synes det er "passe" før de tar måling uansett :roll:

Det beste hadde vel vært å kunne gjort motoren ustartbar fullstendig, men alt er jo mulig å koble seg forbi desverre... Men uansett hadde vel en kryptert, låsbar ECU vært interessant.

#265837  av sindrejl

jumbo skrev:
sindrejl skrev:En ting er sikkert; når jeg får meg ny grombil skal jeg ha en ledning eller lignende jeg kan røske ut i nødtilfeller, så motoren blir passe lat i tilfelle BT skal bruke rulla si.

Hjelper vel lite så lenge de bygger opp og tuner bilen til de synes det er "passe" før de tar måling uansett :roll:

Det beste hadde vel vært å kunne gjort motoren ustartbar fullstendig, men alt er jo mulig å koble seg forbi desverre... Men uansett hadde vel en kryptert, låsbar ECU vært interessant.
ja men de kan ikke legge hånd på bilen din for å få den til å gå bra, for da er det de som trimmer den strengt tatt..

#265865  av jumbo

sindrejl skrev:ja men de kan ikke legge hånd på bilen din for å få den til å gå bra, for da er det de som trimmer den strengt tatt..
Det hjelper jo fint lite ettersom alt som heter rettsikkerhet og fundamentale rettsprinsipper er ut ruta så fort det er snakk om trafikk/bilsaker...

Uskyldig inntil det motsatte er bevist, påstand mot påstand etc er desverre prinsippers som er borte vekk i slike sammenhenger.

Det er i det hele tatt få ting som får meg til å koke over så grundig som når jeg leser den typiske vendingen "Retten valgte å feste lit til politimannens utsagn".

Det finnes ingen andre felt hvor en enkeltmanns utsagn holder som bevis mot noen som påstår det motsatte, uten øvrig bevis. Noe hvem som helst av jus-ripsen helt sikkert kan bekrefte med mer korrekte formulering enn meg

#267185  av FireWalk

Men hvordan er det da, om man vil godkjenne en bil som er trimmet, slik at man får Effekten godkjent i vognkortet?

Si at du har en trimmet 3S-GTE som yter 300 hk mot orginale 225 f.eks.. hvordan skal man gå frem da? jeg syntes dette virker helt idiotisk. For slik jeg ser det er det komplett umulig fordi:

* Boost controllere er IKKE lov. Dermed må du ta vekk boost controlleren.
Dvs at turboen vil kjøre på orginalt trykk i mitt tilfelle (wastegaten åpner på 0,7). Ergo vil man ende opp med å benke tilnærmet orginal effekt...

Så om man ikke kan få bilen godkjent med noen form for boost controller, hvordan kan man da få effekten lovlig i vognkort? ...

Videre så er jo datasprut også forbudt vist nok.. Så man kan gjerne snakke varmt om at Eier plikter å få godkjent effekten i vognkortet. Men når dette ikke er mulig i praksis, da blir jo folk som vil ha litt mer ut av bilene sine tvunget til å kjøre ulovlig da?

For oss med 10 år gamle biler burde det jo i teorien ikke være noe problem med tanke på fradraget, men så igjen så er det jo slik jeg ser det ikke mulig uanset.. ??..

#267186  av Larsen

I utgangspunktet så er jo de fleste biler utstyrt orginalt med boost controller da.

#267189  av FireWalk

Larsen skrev:I utgangspunktet så er jo de fleste biler utstyrt orginalt med boost controller da.
Hva tenker du på nå? at den regulerer boost i henhold til temperatur f.eks? det stemmer jo forsåvidt, men så er jo dette en innebygd finesse i bilens orginale ECU, når man ettermonterer utstyr for å øke turbotrykket manuelt så er ikke dette lov...

Så jeg skulle likt å funnet en vei rundt den problematikken om man skal godkjenne på lovlig vis.. :\

#267192  av jumbo

FireWalk skrev:Men hvordan er det da, om man vil godkjenne en bil som er trimmet, slik at man får Effekten godkjent i vognkortet?
Det kan du vel stort sett bare glemme - med mindre du kommer opp med en eller annen genial måte å dokumentere det rent teknisk...

EBC burde forsåvidt ikke være noe problem DERSOM du godkjenner et bygg som inkluderer dette og får dokumentert i vognkortet hvilke settings som bilen er godkjent for.

Bare fordi en enkeltperson du har spurt hos BT sier "slik er det", er det takk og pris ikke slik i praksis. Meget mulig at EBC er svartelistet generelt (fordi det er vanskelig for myndighetene å kontrollere og forholde seg til), men det betyr ikke at det ikke er godkjennbart om man går riktig frem.

Bottom line er at du uansett må dokumentere at bilen tåler effekten, noe jeg sliter med å se hvordan du skulle kunne klare.

#267193  av FireWalk

jumbo skrev:
FireWalk skrev:Men hvordan er det da, om man vil godkjenne en bil som er trimmet, slik at man får Effekten godkjent i vognkortet?
Det kan du vel stort sett bare glemme - med mindre du kommer opp med en eller annen genial måte å dokumentere det rent teknisk...

EBC burde forsåvidt ikke være noe problem DERSOM du godkjenner et bygg som inkluderer dette og får dokumentert i vognkortet hvilke settings som bilen er godkjent for.

Bare fordi en enkeltperson du har spurt hos BT sier "slik er det", er det takk og pris ikke slik i praksis. Meget mulig at EBC er svartelistet generelt (fordi det er vanskelig for myndighetene å kontrollere og forholde seg til), men det betyr ikke at det ikke er godkjennbart om man går riktig frem.

Bottom line er at du uansett må dokumentere at bilen tåler effekten, noe jeg sliter med å se hvordan du skulle kunne klare.
Skal ta å høre med dem om dette på neste 1840 møte.. Men Nå var der 5 stk fra statens vegvesen, og personen jeg spurte om dette var faktisk øverste sjefen i teknisk organ i Møre og Romsdal. Han sitter på toppen og har ansvaret/siste ordet i alle saker der kjøretøy skal godkjennes.

Mange tror at noen trafikk stasjoner er snillere enn andre, og at man kan reise f.eks til ålesund fra trondheim fordi der er de snillere osv. Men faktum er at søknaden til syvende og sist ender opp hos samme mannen uansett hvilken by det er i (innenfor samme fylke) og i dette tilfellet er dette mannen jeg snakket med. Så han burde jo vite hva han snakker med. Uansett, for mitt vedkommende. Om HAN er av den formening at EBC er ulovlig så får jeg ikke godkjent bygget uansett, siden søknaden til syvende og sist havner hos han uansett hvilken trafikkstasjon jeg forsøker å godkjenne bilen i her omkring. Kan jo prøve på østlandet eller noe, men tipper det er akkurat samme synet på saken der. :\

Det enkleste er vel heller å regelrett demontere EBC dersom man blir stoppet, og kjøre på orginalt trykk. For slik jeg har forstått det så kan de ikke si noe på om du har uorginal turbo, ic, vaninnsprut, ny innmat osv... Så lenge effekten er den samme som orginal. Med unntak av Datasprut og EBC.. Men da får en bare gjemme dette godt og "håpe" på at de ikke finner det..