TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• -edit- Lille gul er (ikke fullt sÃ¥) syk...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#60523  av CelicaTurbo

ok, jeg trodde du snakket om den turboen som du fikk tilbake etter hastesaken på ACR jeg :wink:

#60550  av Morten

CelicaTurbo skrev:ok, jeg trodde du snakket om den turboen som du fikk tilbake etter hastesaken på ACR jeg :wink:
Snakket forsåvidt om både den og den jeg sendte inn. :wink:
Den jeg fikk skal på først, så skal muligens CT20 jeg sendte inn komme tilbake til pappa (hvis den noengang blir klar). Den jeg fikk var som Carlos Sainz CT26'en (de mente den var litt forskjellig innvendig fra GT4-CT26'en). Det som gjorde at den ikke ladet skikkelig før 4-4500 omdreininger fant jeg ut var feiljustert actuator stag. I praksis var det 2-3mm slakk i wastegateflappen som eksosen kunne snike seg forbi...

Dere som farter rundt på GT4-forum, hvor mye hk regner de med den orginale CT26 kan gi? Regner vel med det er som på MR2, men hvis de er forskjellige inni...?

På sikt er det jo HKS GT2835Pro'en som skal på da :mrgreen:

#60554  av kennethx

CT26'en fra GT4 sliter å henge med på høyt turtall. Kjører min på 1.1bar og du kan si det dabber godt av over 5500.

Du kan vel gjerne kompansere for det med en elektronisk boostkontroller?

Det jeg har lest om turboen flere steder er at det har ingen hensikt å kjøre mer en 1.2bar, da den blir inneffektiv over det.

vet ikke om det var det du var ute etter men men...

EDIT: og det mangen som sier at turboen ikke duger til noe mer en ca 300hk

#60568  av CelicaTurbo

Rundt 300hk tror jeg du kan se på som et optimistisk must for ct26 turboen.. trolig klarer du ikke å hente mer enn 280 kanskje, i motor.. Og som Kenneth sier er ikke turboen noe videre glad i høyt trykk.. Og når det gjelder forskjeller så har jeg undersøkt en del rundt det og ikke klart å bekrefte om det egentlig er noen forskjell på CS sin turbo, men om det er en forskjell så er det trolig kun at det er en kraftigere stålaksel i den turboen..

#60617  av tojo

:D Hvorfor ikke kjøre med en slik: Stage 3 - Komplet renoveret turbolader - CT-26 - med stål aksel og 48 mm stål kompressorhjul. Portet, poleret og tilpasset til racing standard. Valgfri aktuator tryk. 360 graders Trust leje ( ball bearing ). Dette er valget til seriøs power. Ideel op til 1,5 bar ladetryk ( vel over 500 HK ). Til motorer med større indsprøjtningsdyser, smedede stempler osv. Fuld ladetryk nåes ved ca. 3.200 rpm. kr. 12.980,00,-

Denne ++ kan kjøpes hos: http://www.realpower.dk

#60621  av CelicaTurbo

er ikke 500hk en smule optimistisk? Det må være teoretisk maks eller noe.. det er en del som opererer med slikt dessverre :?

#60623  av CelicaTurbo

jeg tok en titt på siden dems nå og det er egentlig ganske tydelig at dem er en forhandler av Fensport, for dem har samme liste av deler med samme bilder av delene :)

Turboene var forresten tidligere oppgradert av Owens Developments som er utrolig dyktig på disse turboene, men Fensport har vistnok byttet til ny og ukjent leverandør, men det er vel lite trolig at de har valgt en leverandør som leverer dårligere kvalitet på sitt arbeid :wink:

#60626  av tojo

:D http://www.toyparts.no skaffer også slike turboer :wink:

#60672  av Morten

tojo skrev::D Hvorfor ikke kjøre med en slik: Stage 3 - Komplet renoveret turbolader - CT-26 - med stål aksel og 48 mm stål kompressorhjul. Portet, poleret og tilpasset til racing standard. Valgfri aktuator tryk. 360 graders Trust leje ( ball bearing ). Dette er valget til seriøs power. Ideel op til 1,5 bar ladetryk ( vel over 500 HK ). Til motorer med større indsprøjtningsdyser, smedede stempler osv. Fuld ladetryk nåes ved ca. 3.200 rpm. kr. 12.980,00,-

Denne ++ kan kjøpes hos: http://www.realpower.dk
Fordi det er forskjell på teori og praksis :wink:
Hjelper ikke å sette på kompressordel som holder til 500+ dersom eksossiden ikke er god for mer enn 300... Dersom dette til formodning skulle funke ville ikke den interne wastegaten ha en sjangs i hel**te å få unna eksosgassene raskt nok og du vil få boostcreep. For å unngå det måtte du konvertert til ekstern wastegate, da er kostnadene blitt så store likevel at en like greit kan gå for en annen turbo som i utgangspunktet passer bedre...

Bare min "ydmyke" mening... :wink: Men takker uansett for tipset!

#62451  av Morten

Da er motoren min klar! :D

Kom hjem fra Afrika og fikk beskjed om at motoren er klar til å hentes :mrgreen: Så da var det eneste som manglet at alle jeg kjenner med hengerfeste her er på tur slik at jeg ikke får henta den før på mandag... :cry:

Men, men gleder meg til å få bilen på veien igjen snart! :twisted: :mrgreen:

#62453  av jan-erik

Morten skrev:Da er motoren min klar! :D

Kom hjem fra Afrika og fikk beskjed om at motoren er klar til å hentes :mrgreen: Så da var det eneste som manglet at alle jeg kjenner med hengerfeste her er på tur slik at jeg ikke får henta den før på mandag... :cry:

Bra! Da blir det montering av motor i bilen igjen. Hva med en liten innkjøringstur bort til østlandsområdet og stagedrive på Gardermoen 9. oktober Morten?

#62491  av Morten

jan-erik skrev:
Morten skrev:Da er motoren min klar! :D

Bra! Da blir det montering av motor i bilen igjen. Hva med en liten innkjøringstur bort til østlandsområdet og stagedrive på Gardermoen 9. oktober Morten?
Høres bra ut det! ...men når jeg titta litt nærmere på kalenderen er det jammen meg samme dag som søstera mi skal gifte seg... :cry:

#63442  av Morten

De er motoren henta og jobben med å få ting i står for tur. Merka på meg selv at jeg plutselig ikke hadde like hastverk lenger nå når jeg har en morsom bil nr.2 da men... Planen er å få satt på girkassa nå etterpå og bytte bensinpumpe og fårhåpenligvis få motoren løfta inn i festene i lpøet av morradagen.

Søndag blir det neppe skruing da jeg hører rykter om at Trim 4 eldre arrangerer banekjøring på Reve. En perfekt mulighet til å se hva Rollaen duger til på svingete vei! :D

Skal prøve å bli litt flinkere til å ta bilder som kan legges ut... har en tendens til å glemme slikt... :oops:

#64026  av Morten

Her kommer noen bilder.

Som dere ser synes jeg fortsatt *bling,bling* i motorrommet er det viktigste på en bil :wink: :mrgreen:

Er vel også tydelig at LilleGul har stått og "støvet" litt for lenge...
Vedlegg
100_0007.JPG
100_0007.JPG (367.67 kiB) Vist 270 ganger
100_0021.JPG
100_0021.JPG (207.57 kiB) Vist 269 ganger
100_0017.JPG
100_0017.JPG (267.11 kiB) Vist 276 ganger
100_0013.JPG
100_0013.JPG (257.33 kiB) Vist 274 ganger
100_0012.JPG
100_0012.JPG (268.51 kiB) Vist 273 ganger

#64027  av Morten