TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diskusjon kurve/tÃ¥kelys

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#78585  av GT_rider

jumbo skrev:
I henhold til loven - helt klart ja. Tror heller ingen i denne tråden (chris inkludert) bestrider det.

I henhold til sunn fornuft - tja... et langt mer åpent spørsmål. Det jeg sliter med å se logikken i, er at tåkelys i kombinasjon med nærlys skal være så fy fy, mens de er helt ok hver for seg.
Jeg også. Var inne på biltilsynet for ei stund sia, bare for å bevise for en kamerat at jeg hadde rett ang bruk av tåkelys :)
Der fikk jeg selfølgelig vite at tåkelys ikke var lovlig i lag med kjørelys. Selv ikke når det var grautane tjukk tåke. Da måtte jo jeg spørre om ikke tåkelys var ment som et hjelpemiddel til å se bedre i slike situasjoner.
Det var han enig i, men slik var reglene. Skulle man bruke tåkelys i ekstrem tåke, så skulle kjørelysa av.
Idiotise regler? JA!!!!
Molbolandet Norge på sitt beste spør du meg.

#78905  av chris

GT_rider skrev: Jeg også. Var inne på biltilsynet for ei stund sia, bare for å bevise for en kamerat at jeg hadde rett ang bruk av tåkelys :)
Der fikk jeg selfølgelig vite at tåkelys ikke var lovlig i lag med kjørelys. Selv ikke når det var grautane tjukk tåke. Da måtte jo jeg spørre om ikke tåkelys var ment som et hjelpemiddel til å se bedre i slike situasjoner.
Det var han enig i, men slik var reglene. Skulle man bruke tåkelys i ekstrem tåke, så skulle kjørelysa av.
Idiotise regler? JA!!!!
Molbolandet Norge på sitt beste spør du meg.

haha!! mye vits å slå av hovedlysene og sette på tåkelys, hvis det er graut-tjukk tåke :P hva kan man forvente egentlig, når man ser hva slags folk som styrer landet vårt?

#78915  av Mr2Nyter'n;p

Jo nærmere bakken du kommer, jo mindre tåke.. Derfor vi har tåkelys foran - for å gi lys så nært bakken som mulig. :)

#78934  av chris

Mr2Nyter'n;p skrev:Jo nærmere bakken du kommer, jo mindre tåke.. Derfor vi har tåkelys foran - for å gi lys så nært bakken som mulig. :)
Vi har tåkelys bak også :P hadde vel sett rimelig dumt ut med tåkelys på siden :P

seriously, du er kanskje inne på noe, men grøft/tåkelys er jo _normalt_ en del svakere enn hovedlys da..

#78944  av Mr2Nyter'n;p

chris skrev:
Mr2Nyter'n;p skrev:Jo nærmere bakken du kommer, jo mindre tåke.. Derfor vi har tåkelys foran - for å gi lys så nært bakken som mulig. :)
Vi har tåkelys bak også :P hadde vel sett rimelig dumt ut med tåkelys på siden :P

seriously, du er kanskje inne på noe, men grøft/tåkelys er jo _normalt_ en del svakere enn hovedlys da..
Hehe.. Var derfor jeg skrev _Foran_ da vettu :wink: Baklysene er ikke til for å forbedre din sikt bakover, dem er der for å varsle andre bilister om at du faktisk er på veien foran dem. Derfor tåkelysene bak ikke trenger ligge lavere enn baklysene. :)
Og ja, tåkelys er nok oftest svakere enn hovedlys, dette fordi dem ikke skal lyse opp langt foran bilen.. Dems oppgave er å lyse opp veien noen meter foran bilen ved dårlig sikt, sånn at du ikke blir _helt_ blind i tåka :D