TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøreegenskaper pÃ¥ Supra

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#79262  av @lpher

eirikoo skrev: Det er jo litt synd at vi ikke ser så mange Supraer på banene som kjører bra tider da, de blir jo brukt mest til drag eller show?
Sant nok...men det er veldig lite vi kan gjøre med hva eierne bruker bilene sine til da :) Jeg for min del....bruker bilen hele året...som mitt eneste transportmiddel....nettopp derfor er jeg ganske tilbakeholden med trimming og banekjøring osv. :) Vi har alle våre preferanser vettu :)
eirikoo skrev: Ikke at det er noe feil med det da, det er en superfeit bil.
Joda...
eirikoo skrev: Blir gjerne frakjørt av en jeg, det hadde vært en glede! :wink:

LOL :D Jeg tnker ikke så mye på meg selv i akkurat denne diskusjonstråden egentlig...for jeg er ikke så veldig nøye på hvem som kjører fra hvem etc. :)
eirikoo skrev: Men de veier endel? er det rundt 1600kg eller er jeg helt på jordet nå? Det er litt vekt å svinge rundt på..
Stemmer nok det ja :) 1604kg veier en Eurospec med targa ihvertfall....MEN...to be honest...skal du teste bilen i høyere hastigheter så trenger du dem...BELIEVE ME! :D

@lpher

#79264  av @lpher

Enda en testmåling...med litt mer varierte biler :)

@lpher
Vedlegg
mt893_12.jpg
mt893_12.jpg (157.67 kiB) Vist 531 ganger

#79266  av @lpher

eirikoo skrev: skidpad er jo ikke så viktig test da, der gjør jo biler med brede dekk det bra, og man kan øke farten progressivt. Leste at en svær F150 pickup gjorde over 1G på skidpaden med brede dekk.

Men det som teller er å bytte retning kjapt, og må jo si at Supraen gjorde det godt i slalomen da.. imponerende..
Det er en grunn til at Supran fikk endel pepper i nybiltestene den gane....for at den var litt "hard"....ikke like hard som fks Mazda RX7 men...dog :)

Hadde Toyota satt opp KUN Corvette som hovedkonkurent så hadde den nok være ENDEL mykere...både i fjæring og i sving kan jeg tenke meg :D (husk vi snakker 93-94 her da :))

@lpher

#79270  av @lpher

Enda en MEGET interesant artikkel der Supra'n blir testet opp i mot Ferrari 512TR og Porsche 911 Turbo!!! :D

Noe som i og for seg er litt feil biler å teste i mot...da disse er sportbil-ikoner i seg selv...men det ble en meget interesant artikkel utav det :)

Likte spesielt denne utallelsen:

"A blink or so slower in acceleration, the Supra easily OUTGRIPS the european pair, is MORE STABLE in abrupt maneuvers, and digs to a halt with NEAR IDENTICAL determination. According to our test equipment, it requires no excuses whatsoever."

Så igjen...basert på ovenforstående statement...om mkIV Supran er så forferdelig i sving....da må Ferrari 512TR og Porsche 911 Turbo også være helt ubukelige i sving da...eller? :D

@lpher
Vedlegg
rt893_03.jpg
rt893_03.jpg (133.16 kiB) Vist 483 ganger
rt893_02.jpg
rt893_02.jpg (108.51 kiB) Vist 480 ganger
rt893_01.jpg
rt893_01.jpg (168.51 kiB) Vist 485 ganger

#79271  av @lpher

...
Vedlegg
rt893_06.jpg
rt893_06.jpg (148.3 kiB) Vist 482 ganger
rt893_05.jpg
rt893_05.jpg (139.66 kiB) Vist 482 ganger
rt893_04.jpg
rt893_04.jpg (134.8 kiB) Vist 495 ganger

#79274  av @lpher

...
Vedlegg
rt893_08.jpg
rt893_08.jpg (148.31 kiB) Vist 485 ganger
rt893_07.jpg
rt893_07.jpg (128.57 kiB) Vist 485 ganger

#79276  av @lpher

..og for de som lurer på hvilke biler Supra'n skulle stjele markedsandeler fra da den ble lansert i USA sommeren 1993 så var det:

Chevrolet Corvette
Dodge Stealth RT
Mazda RX7
Nissan 300ZX
Porsche 968

Så påstanden om at mkIV Supra kun er laget for det amerikanske markedet...og derfor ikke egner seg til bruk i sving...er vel heller en myte som ingen som kjenner til fakta kjenner seg igjen i ihvertfall :D

Kilde:
http://www.mkiv.com/specifications/prod ... t_info.htm

@lpher

#79278  av eirikoo

@lpher skrev: Så påstanden om at mkIV Supra kun er laget for det amerikanske markedet...og derfor ikke egner seg til bruk i sving...er vel heller en myte som ingen som kjenner til fakta kjenner seg igjen i ihvertfall :D
Det virker som det gikk litt innpå deg at noen satt spørsmålstegn ved supraen. :wink:

Det er en fet bil. Men har ikke selv sett den prestere så mye, men det er nok pga antallet i norge, og ikke bilen..

#79280  av tojo

Synes det er kjekt det er noen som kommer med bevis(tester) isteden for bare et utsagn! :wink: (stoler mer på testene jeg :wink: )

#79283  av eirikoo

tojo skrev:Synes det er kjekt det er noen som kommer med bevis(tester) isteden for bare et utsagn! :wink: (stoler mer på testene jeg :wink: )
Helt sant. Det er ikke noen kjepphest for meg heller, men har alltid syns det er litt pussig at ikke flere Supraeiere kjører på bane..

Men testene sier jo sitt..

#79301  av chris

hehe. mye fint faktastoff fra @lpher her nå ja :)

#79321  av @lpher

eirikoo skrev: Det virker som det gikk litt innpå deg at noen satt spørsmålstegn ved supraen. :wink:
Nah...det er stort sett bare når påstandende er GRAVERENDE feil jeg reagerer på denne måten da :D

Men..som sagt...finnes MYE bedre biler enn supran der ute...make no misstake...men JEG finner ingen andre alternativer som leverer AKKURAT det jeg vil ha ihvertfall :D ...en meget kjapp (i standard form) coupe med bakhjulstrekk...som på tross av å være sjelden...ikke koster noe mer enn en v6 Camry å holde vedlikeholde! :D ..også skal jeg faktisk innrømme at det var formene/utseendet på mkIV Supran som gjorde det for meg...ikke prestanda'ene faktisk :D Det faktum at jeg seriøst (i lang lang tid) vurderte å hente inn en nyere N/A Supra bekrefter vel egentlig det sistnevnte :D
eirikoo skrev: Det er en fet bil. Men har ikke selv sett den prestere så mye, men det er nok pga antallet i norge, og ikke bilen..
Fraid so...

@pher

#79327  av @lpher

chris skrev:hehe. mye fint faktastoff fra @lpher her nå ja :)
Hihihi...ble litt graving på HD'en her nå ja :D

@lpher

#79517  av supratt

Keep up the good work Alf. :wink:

Konge å vise endel av NFS og Fast and Furious prega gutta som dette forumet tydeligvis begynner å få noen av at påstander er og blir påstander. De testene sa jo absolutt at Supraen har sitat: Racor sharp handling. :D

Det som gjør meg rett og slett irritert er at folk kommer med utalelser om biler de kanskje knapt har sett og langt ifra kjørt.

Har så inderlig lyst til å komme med en del eksempler selv, men jeg holder meg for god til å diskutere mange av påstandene som det desverre begynner å bli litt vel mange av her på forumet... :roll:

#79532  av eirikoo

supratt skrev: Konge å vise endel av NFS og Fast and Furious prega gutta som dette forumet tydeligvis begynner å få noen av at påstander er og blir påstander. De testene sa jo absolutt at Supraen har sitat: Racor sharp handling. :D
Det hadde jo vært gøy om noen viste det i praksis og da, og ikke bare la ut tester? :wink:

F&F gutta liker vel Supra best av alle? Det er jo der den ble 'kjent'? :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8