TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Jordingspunkt

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#83562  av GT_rider

Christoffer skrev:
GT_rider skrev:Har tatt min på førerside. Mest praktisk med tanke på batteriet sin plassering i motorrommet.
Men måtte du borre for å få strømledningen gjennom torpedoveggen?
Ja. Borra ett lite hull som jeg satt inn en gummigjennomføring i. Veelidug trangt, men det gjikk på ett vis.

Rolfis: I min T18, så løsna jeg to skruer nede på underside av baksetet, der hvor teppet slutte om du skjønner. Har ikke bilder, og veldig dårlig til å forklare :(

#83689  av @lpher

Christoffer skrev: Etter min mening kunne de da ha gjort hele jobben... :?
Nå var det kun en prisforespørsel fra hans side da...vi har ikke "gjort" noen ting vi...enda :D
Christoffer skrev: Er ikke helt 100% på hvordan de stilte inn forsterkeren. Det var nemlig en kamerat som stod bak ved forsterkeren og stilte.
Hmm....sånne ting er såpass smak og behag...at det ville jeg har gjort selv :)
Christoffer skrev: Men frontsettet er kuttet ganske høyt, det vil si at hvis jeg kobler ut sub'en, så går ikke anlegget særlig dypt.
Hmm....koble ut subben...slå av delefilteret på forsterkeren...så spiller du så høyt frontsettet ditt tåler...(her er det VELDIG viktig...at all form for bass/diskant/loudness og lignende juks står "flatt" eller er slått AV! :D)

Om du synes det spiller høyt nok....så kan du forsøke å dele frontsettet så langt ned som 50hz... Ett godt frontsett...montert riktig skal tåle dette :) MEN...synes du derimot at det ikke spiller høyt nok...så må du benytte en høyere delefrekvens... Her må man nesten bare prøve seg frem :)

Likeledes subjustering....sett delefilteret til denne så lavt som mulig...så justerer du deg, sakte men sikkert, oppover :)
Christoffer skrev: Mulig at grunnen kan være delefilteret som fulgte med høyttalerene som kutter høyt.
Nope...delefilteret som følger med frontsettet "skjærer" bare av alt annet enn diskant...til diskanten...og på noen sett...så skjærer det også av mellomtonebassen...fra å spille "diskant" (veldig forenklet :D)

Men...det deler nok ikke av mellomtonebassen...nedover :)

@lpher

#83692  av @lpher

Oddie skrev: (mens PG og BA var bra merker, er de det enda?)
Yepp...gode merker begge to....men BA "more so" om du spørr meg :)
Populariteten til PG var ett mysterium for de fleste på den tiden da de omtrent bare var så svære i norden... De hadde omtrent ikke markedsandeler andre steder i verden på den tiden..så her var det nok importøren som var MEGET flink vil jeg tro :)

Men...BA er vel uten distributør/importør i norden om jeg ikke tar helt feil :)
Oddie skrev: hadde en Pioneer DEH-7100 headunit.
Det er en grunn til at de kun gjorde småendringer på 7000-serien hele veien ja :)
Oddie skrev: PS: nå holder jeg på å legge anlegg i min Corolla GT Twin Cam, men er litt usikker på hva merke som har det beste utstyret? RF? infinity?
Best og best fru blom... :D Veldig smak og behag det :) Spørr du meg så kommer det veldig ann på hva du ønsker å legge i det faktisk... :)
Oddie skrev: står en Sonyspiller i den nå (ganske ny),
Modellnummer? :)
Oddie skrev: og et sett med pioneer 4" foran.. ellers er den TOM. vurderer å sette igang et ordentlig stereoprosjekt, selv om bilen ikke er 110% strøken enda..
Bare finn ut hva du har lyst på..så kan jeg sett opp ett par forslag til deg? :)

@lpher

#83755  av Oddie

@lpher skrev:
Oddie skrev: står en Sonyspiller i den nå (ganske ny),
Modellnummer? :)@lpher
det er en Sony CDX-F 7500, som virker helk ok, så jeg tror jeg kommer til å beholde den.

jeg har tenkt å bare beholde de 4" Pioneer høyttalerne i dashbordet også da det vel ikke finnes noe fullgodt alternativ på den plassen?

imidlertid har jeg tenkt å bytte (modifisere) dørtrekkene og bygge ut litt (en god del) i nedre kant og sette inn 1 (eventuelt 2) 6.5" høytalere der (vinklet opp mot fører) og diskanter i stolpen foran døren eller høyt på døren.

hvordan er det å sette høytalere i siden bak på en sånn bil? har bare hatt 4-dørs biler før, men kunne gått an å sette en 10" der? eller i hattehyllen? eller bare sette en 10" eller 12" i bagasjerommet? gi meg noen idèer til dette da?

Oddie

#83762  av @lpher

Oddie skrev: det er en Sony CDX-F 7500, som virker helk ok, så jeg tror jeg kommer til å beholde den.
Bra spiller det :)
Oddie skrev:
jeg har tenkt å bare beholde de 4" Pioneer høyttalerne i dashbordet også da det vel ikke finnes noe fullgodt alternativ på den plassen?
Det blir venentuelt å bygge noe i dørene ja....
Oddie skrev:
imidlertid har jeg tenkt å bytte (modifisere) dørtrekkene og bygge ut litt (en god del) i nedre kant og sette inn 1 (eventuelt 2) 6.5" høytalere der (vinklet opp mot fører) og diskanter i stolpen foran døren eller høyt på døren.
Det bør fungere :)
Oddie skrev:
hvordan er det å sette høytalere i siden bak på en sånn bil? har bare hatt 4-dørs biler før,
Hmmm...tror nok du vil få beste resultat med hattehylle i denne type bil...
Oddie skrev:
men kunne gått an å sette en 10" der? eller i hattehyllen? eller bare sette en 10" eller 12" i bagasjerommet? gi meg noen idèer til dette da?
10" eller 12" rett plassert i bagasjerommet vil nok gjøre susen :)

@lpher

#83780  av Rolfis

@lpher skrev:10" eller 12" rett plassert i bagasjerommet vil nok gjøre susen :)

@lpher
Høres en 12" som spiller bakover i bagasjerommet (mot nummerskiltet liksom) riktig plassert ut..?? 8)

#83825  av tojo

Rolfis skrev:

@lpher
Høres en 12" som spiller bakover i bagasjerommet (mot nummerskiltet liksom) riktig plassert ut..?? 8)
:D Hørtes ikke ut som noen dum plassering nei! :wink:
Ble iallefall beste plasseringen etter div testinger i Celica`en jeg hadde før.(T16)

#83862  av Rolfis

Takker for ALLE svar hittil. De har vært til mye hjelp :)
tojo skrev: :D Hørtes ikke ut som noen dum plassering nei! :wink:
Ble iallefall beste plasseringen etter div testinger i Celica`en jeg hadde før.(T16)
Det var da godt å høre :D Kassen er nemmelig plassert, men har ikke dratt kabler ennå. Tror faktisk jeg har klart å finne en kabelgjennomgang nå - må sjekke det litt nærmere. Det er på passasjersiden foran hanskerommet på en måte. Det forsvinner ihvertfall noen kabler igjennom der som jeg mener kommer ned bak matta på passasjersiden (puhh - dårlig forklart, men...)

Hvor mye har det egentlig å si å legge strøm og signal sammen bakover?

#83890  av Oddie

@lpher skrev:
10" eller 12" rett plassert i bagasjerommet vil nok gjøre susen :)
hva er beste typen kasse for denne typen bil da? har bestandig hatt litt sansen for pent byggede båndpasskasser, med plexi og hele pakka.

tenkte å lage en liten thread en eller annen plass med bilder og tekst av "ombyggingen" min. blir nok en oppgradering av det meste av interiøret også. enten blått/hvitt eller blått/sort interiør. (hvit bil) synes blått er det som passer best til hvit bil, men er litt usikker på om hvitt i interiøret blir litt for "skrikende" ? men det er jo litt kult også da.. noen innspill?

Oddie

#83949  av @lpher

tojo skrev:
Rolfis skrev:

@lpher
:D Hørtes ikke ut som noen dum plassering nei! :wink:
Enig :) Men for all del...prøv deg frem...det er du som skal leve med lyden :)

@pher

#83950  av @lpher

Rolfis skrev: Hvor mye har det egentlig å si å legge strøm og signal sammen bakover?
Hmm....hard one... For å være helt ærlig så hender det at jeg dumper borti annlegg hvor dette har gått bra...men det hører nok til unntakene at ett annlegg som er kablet slik er 100% støyfritt :)

@lpher

#83967  av Rolfis

Lite spm: hva skjer dersom du skulle være så uheldig å koble de to spolene (i en dobbeltspola sub) slik at de virker mot hverandre?? Vil det bli bare stille (de to magnetfeltene opphever hverandre) eller vil sub'en ta skade på noen måte??

#83972  av @lpher

Oddie skrev: hva er beste typen kasse for denne typen bil da?
Finnes nok ingen konkret fasit...da smaken gjern er som baken :D
Oddie skrev: har bestandig hatt litt sansen for pent byggede båndpasskasser, med plexi og hele pakka.
Ser rått ut ja...
Oddie skrev: tenkte å lage en liten thread en eller annen plass med bilder og tekst av "ombyggingen" min.
Kjør på, i say! :D

@lpher

#83973  av @lpher

Rolfis skrev:Lite spm: hva skjer dersom du skulle være så uheldig å koble de to spolene (i en dobbeltspola sub) slik at de virker mot hverandre?? Vil det bli bare stille (de to magnetfeltene opphever hverandre) eller vil sub'en ta skade på noen måte??
LOL :D Man kan vel si det så enkelt som at man ikke trenger å prøve det ut da? :D

@lpher

#83977  av Oddie

Rolfis skrev:Lite spm: hva skjer dersom du skulle være så uheldig å koble de to spolene (i en dobbeltspola sub) slik at de virker mot hverandre?? Vil det bli bare stille (de to magnetfeltene opphever hverandre) eller vil sub'en ta skade på noen måte??
jeg vil anbefale deg å ikke innta for mye flytende før kobling av anlegg..

når det gjelder problemet der så vet jeg om en som klarte å koble slik på ett sett CW 12" med dobbelspole.. det ble da litt lyd, men ikke no 'trøkk'. subben hans tok ikke no skade av det men man vet jo aldri..

"better safe than sorry.." sier jeg.. ;)

Oddie