TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Da gikk knock sensoren til helvete for 3. gang......

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#108120  av CelicaTurbo

Det er godt mulig at nye dataspruten ikke vil ta hensyn til bankesensoren, det er ikke alle som gjør dette. Men det man da gjør er at man legger inn noe sikkerhetsmargin, samt kompensasjons-tabeller for ting som motor/luft temperatur osv, samt sikkerhet som fuelcut ved overtrykk. Det eneste man egentlig ikke kan gardere seg mot da er om basis tenningspunkt flytter seg (lite sannsynlig med mindre man gjør det selv) eller at man fyller lavoktan bensin på bilen (noe man også er selv skyld i så tilfelle, eventuellt at noen man låner bilen til gjør dette). Etter beskrivelsen din så er det defitivt snakk om en full EMS som erstatter orginal ECU ihvertfall, noen av disse har en form for "auto tune" som vil si at de ved hjelp av en bredbåndslambda kan "lære" seg riktig fuel-tabell ganske greit, slik at man slipper det meste av jobben der. Men jeg tror ikke at noen slike EMS'er klarer å lære seg tenningstabellen på samme hvis selv om den kan tolke signalene fra bankesensoren (den sensoren er ute av stand til å høre annet enn meget kraftig tenningsbank når lasten og turtallet er høyt, den kan kun brukes av ECU til å aktivt justere tenningspunkt for effektiv kjøring når motoren går på lave turtall og liten last). Dvs at den dataspruten bør kjøres på rulle for å sette opp en bra tenningstabell, men det er fint mulig å anta sikre verdier basert på andre sine resultater og kjøre med dette, men du vil ikke kunne få noe optimalt eller særlig effektiv tenningstabell da. Nå har jo denne mekanikerkompisen din tydelighvis mye erfaring med den dataspruten så han vet så klart best, men du kan jo høre med ham i hvilken grad han vil programmere tenning etter at dette er montert. Han vil nok helt fint kunne gjøre bilen godt kjørbar uten å sette den på ruller ihvertfall men helt optimalt vil det ikke bli så klart ;) Ellers, jeg tror du bør være forberedt for noe ekstrakostnader ved monteringen av det, det hender det er problemer med enkelte datasprut å bruke motorens sensorer, slik som sensor som forteller veivens/kamakslenes posisjon. Dette er pga at dataspruten er laget for å fungere med de meste av sensorer som brukes, mens orginal ECU er laget for å fungere med akkurat de sensorene som er brukt orginalt. I tillegg trenger du ihvertfall en trykksensor av et slag, så blir det vel en del ekstra i form av wiring og smådill som fort summer seg opp til å bli litt penger..

#108125  av FireWalk

hmm.. det var det jeg var redd for... det baller fort på seg... om jeg sier 2000 for monteringen, + noen tusenlapper for ekstra sensorer og ledninger og dill som må monteres og da selvfølgelig også noen lapper for arbeidet det er å koble på dette samt flere tusen til for å få kjørt den på rullene... da er jeg jo fort oppe i nermere 10.000 kroner likevel bare for å få dette påmontert og for å få det til å fungere... er vel best å vente litt da ja... :roll:

btw: om jeg ikke får bruke banke sensor på den nye, vil jeg ikke da risikere hele motoren? om det f.eks kommer noe vann i fordeleren, om jeg skulle få feiltenning av en eller annen grunn eller lignende... noe som forårsaker tenningsbank men som ikke registreres av den nye ECUen?

det hadde jo vært uendelig kjipt i så fall siden motoren da ville ha reist til de evige jaktmarker..?
Sist redigert av FireWalk den 17 mai 2005 13:51, redigert 1 gang totalt.

#108126  av CelicaTurbo

ja det baller fort på seg men 10.000 er kanskje en del mer enn hva jeg hadde fryktet da.. det meste kan du jo undersøke på forhånd, finn ut hvilken datasprut det er og deretter søk på diverse forum og se hva andre 3S-GTE eiere med dette datasprutet har gjort tidligere, hva de har hatt problemer med osv. Selve trykksensoren aner jeg ikke hva koster, men det skulle nå ikke være så vanskelig å finne ut av ihvertfall.. ellers burde jo kompisen din kunne hjelpe deg en del med hva som trengs også da..

#108169  av FireWalk

da kom jeg omsider gjennom på telefon til fyren som skal fikse det.. en mer opptatt mann skal man lete lenge etter...

Systemet bruker vist den orginale banke sensoren og det eksisterende ledningsnettet, så det er bare å plugge det på. Det følger med et kalibrerings program som gjør at alle de orignale sensorene kan benyttes. Det var bare noen trykksensorer og bredbåndslambda som var nødvendig som ekstra utstyr, bredbåndslambda var ikke strengt talt nødvendig, men likevel meget annbefalt.

Han mente også på at han skulle greie å tune bilen ganske greit bare ved hjelp av bredbåndslambdaen og ved vanlig kjøring og datalogging. Men for et 100% bra resultat burde jeg såklart få den på rullene, da ingenting er bedre enn det...

ser ut til at det blir et nytt prosjekt på meg ganske snart da... får håpe dette her får et bra resultat nåda.. :D

#108194  av CelicaTurbo

det høres meget bra ut! Men intill videre, vær så snill å kjøre med litt mer fornuftig trykk så du ikke risikerer så mye mer, jeg ville satt 1.1 som absolutt maks og gjerne litt lavere just-in-case. Selv om bilen har gått fint med høyere trykk tidligere er det greit å ikke bruke mer penger på bankesensorer eller dyrere verkstedsregninger før du får litt bedre styring over hva motoren finner på ;)

#108247  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:det høres meget bra ut! Men intill videre, vær så snill å kjøre med litt mer fornuftig trykk så du ikke risikerer så mye mer, jeg ville satt 1.1 som absolutt maks og gjerne litt lavere just-in-case. Selv om bilen har gått fint med høyere trykk tidligere er det greit å ikke bruke mer penger på bankesensorer eller dyrere verkstedsregninger før du får litt bedre styring over hva motoren finner på ;)
Det ønsket skal du nok få infridd. Kommer til å sette den på 1 bar. det er vel 0,8 orginalt?

Ny banke sensor kommer først på fredag, sammen med tennpluggene.. Så da skal nok bilen bli fin igjen.. (håper jeg)... Får kjøre på litt motor rens/dyserens og diverse, så jeg får ut all soten og dritten som helt sikkert har samlet seg der nå pga safe mode-kjøringen. Nå skal jo bilen inn på toyota i Ålesund i morgen for å få fikset frieksosen osv (forhåpentligvis. Se posten i off topic)
Så om jeg er virkelig heldig nå så er bilen 100% igjen iløpet av helgen... :)

#108281  av CelicaTurbo

høres bra ut det.. 0.7 er vel strengt talt standard men med eksos og slikt så øker det fort mer enn dette.. 1.0 bar skal være rimelig trygt så lenge motoren ellers er i orden ihvertfall, og når skikkelig motorstyring er på plass kan du nok kjøre en del mer trykk, som i "gamle dager" :D

#108287  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:høres bra ut det.. 0.7 er vel strengt talt standard men med eksos og slikt så øker det fort mer enn dette.. 1.0 bar skal være rimelig trygt så lenge motoren ellers er i orden ihvertfall, og når skikkelig motorstyring er på plass kan du nok kjøre en del mer trykk, som i "gamle dager" :D
Jepp.. får satse på det. Blir nok litt nedtur å kjøre 0,4 bar mindre enn jeg har pleid.. vil nok merke det ganske godt på ytelsene... Blir nok sittende med en sur mine og syntes det går for tregt.. hehe.. men heldigvis er det bare midlertidig.. :)

#108400  av sw20

FireWalk skrev:
CelicaTurbo skrev:høres bra ut det.. 0.7 er vel strengt talt standard men med eksos og slikt så øker det fort mer enn dette.. 1.0 bar skal være rimelig trygt så lenge motoren ellers er i orden ihvertfall, og når skikkelig motorstyring er på plass kan du nok kjøre en del mer trykk, som i "gamle dager" :D
Jepp.. får satse på det. Blir nok litt nedtur å kjøre 0,4 bar mindre enn jeg har pleid.. vil nok merke det ganske godt på ytelsene... Blir nok sittende med en sur mine og syntes det går for tregt.. hehe.. men heldigvis er det bare midlertidig.. :)
kommer til å gå berdre en no uanz....

#108401  av FireWalk

jepp.. nå går det jo ikke fremover i det hele tatt så det skal jo ikke så mye til.. Ronny skal installere den nye ECUen så snart han får tid :) men jeg må jo ha penger å betale han med først.. så jeg får vente til jeg har betalt ned all gjeld osv først, og SÅ får jeg ta det prosjektet der... :) Daaa blir det saker!! :)