Det er godt mulig at nye dataspruten ikke vil ta hensyn til bankesensoren, det er ikke alle som gjør dette. Men det man da gjør er at man legger inn noe sikkerhetsmargin, samt kompensasjons-tabeller for ting som motor/luft temperatur osv, samt sikkerhet som fuelcut ved overtrykk. Det eneste man egentlig ikke kan gardere seg mot da er om basis tenningspunkt flytter seg (lite sannsynlig med mindre man gjør det selv) eller at man fyller lavoktan bensin på bilen (noe man også er selv skyld i så tilfelle, eventuellt at noen man låner bilen til gjør dette). Etter beskrivelsen din så er det defitivt snakk om en full EMS som erstatter orginal ECU ihvertfall, noen av disse har en form for "auto tune" som vil si at de ved hjelp av en bredbåndslambda kan "lære" seg riktig fuel-tabell ganske greit, slik at man slipper det meste av jobben der. Men jeg tror ikke at noen slike EMS'er klarer å lære seg tenningstabellen på samme hvis selv om den kan tolke signalene fra bankesensoren (den sensoren er ute av stand til å høre annet enn meget kraftig tenningsbank når lasten og turtallet er høyt, den kan kun brukes av ECU til å aktivt justere tenningspunkt for effektiv kjøring når motoren går på lave turtall og liten last). Dvs at den dataspruten bør kjøres på rulle for å sette opp en bra tenningstabell, men det er fint mulig å anta sikre verdier basert på andre sine resultater og kjøre med dette, men du vil ikke kunne få noe optimalt eller særlig effektiv tenningstabell da. Nå har jo denne mekanikerkompisen din tydelighvis mye erfaring med den dataspruten så han vet så klart best, men du kan jo høre med ham i hvilken grad han vil programmere tenning etter at dette er montert. Han vil nok helt fint kunne gjøre bilen godt kjørbar uten å sette den på ruller ihvertfall men helt optimalt vil det ikke bli så klart
Ellers, jeg tror du bør være forberedt for noe ekstrakostnader ved monteringen av det, det hender det er problemer med enkelte datasprut å bruke motorens sensorer, slik som sensor som forteller veivens/kamakslenes posisjon. Dette er pga at dataspruten er laget for å fungere med de meste av sensorer som brukes, mens orginal ECU er laget for å fungere med akkurat de sensorene som er brukt orginalt. I tillegg trenger du ihvertfall en trykksensor av et slag, så blir det vel en del ekstra i form av wiring og smådill som fort summer seg opp til å bli litt penger..

- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet