TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hjelp! dÃ¥rlig drag/akselrasjon,intet skyv-5000omdr. Ã…rsak ?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #255814  av Mr2Even
 
CelicaTurbo skrev:Prøv å kjøre uten for å se om det gjør noen forskjell før du bytter da. Husk at det er minimalt med luftmengde som skal flyte gjennom den ventilen (kun nok til å flytte membranen i sensoren), og de kreftene som utøves i de slangene er mye mye større enn du klarer å prestere med lungene dine så det spørs om det du føler som en restriksjon når du prøver å puste en liter luft gjennom egentlig er noen restriksjon når motoren trøkker en centiliter gjennom. Jeg prøvde å suge/blåse på slangen til en turbotrykksmåler en gang og jeg klarte knapt å rikke måleren med 0.1 bar, mens motoren din har gode -0.7-8 bar ved tomgang ;)

Så har du kanskje spart en hundrings eller to, det er fort gjort å prøve uten og det skader neppe for en liten tur :lol:
Ja det er nok noe i det du sier :lol: Ja kan prøve uten i morra :wink:

 #255817  av Kanakkas
 
CelicaTurbo skrev:Jeg har gjort som jeg sa jeg ville enten i denne diskusjonen eller den andre du hadde, jeg sjekket på min bil om det var en slik hvit ventil på slangen rett før vakumsensor, og det var det så klart. Det er mulig å blåse begge veier gjennom den, det er litt motstand i den men ikke værre enn at man kan føle at luften blåser på andre siden om man kjenner etter. Det ser ut som om det er et lite filter inni den saken.
Stemmer det, er et lite "filter", har også som oppgave å fungere som en pulsdemper.

Manometeret må passe på egnet kopling på trykksiden, så nærme fuel railen som mulig. Er vel slike union koplinger på rail og bensinfilter mener jeg.

 #255821  av Larsen
 
Bgb spesifiserer at den skal kobles til kaldstartdysen.

 #255823  av Mr2Even
 
Kanakkas skrev:
CelicaTurbo skrev:Jeg har gjort som jeg sa jeg ville enten i denne diskusjonen eller den andre du hadde, jeg sjekket på min bil om det var en slik hvit ventil på slangen rett før vakumsensor, og det var det så klart. Det er mulig å blåse begge veier gjennom den, det er litt motstand i den men ikke værre enn at man kan føle at luften blåser på andre siden om man kjenner etter. Det ser ut som om det er et lite filter inni den saken.
Stemmer det, er et lite "filter", har også som oppgave å fungere som en pulsdemper.

Manometeret må passe på egnet kopling på trykksiden, så nærme fuel railen som mulig. Er vel slike union koplinger på rail og bensinfilter mener jeg.
Akkurat. Vakumsensor, ventil, manometer, kopling, trykksiden, fuel railen, union kopling osv.. Dette bilspråket er jo et helt nytt språk det jo :lol:

 #256042  av Mr2Even
 
Jeg kom på noe; Jeg sjekket slavesylinderen/utløsermekanismen på clutchen her om dagen, jeg tok å presset utløserarmen innover mot slavesylinderen der tappen på slaveylinderen ligger ann, og da synes jeg slavesylinderen hadde litt mye trykk på utløserarmen. Når jeg slapp den vandret den tilbake i samme stilling og med press på utløseren igjen..

Skal det i det hele tatt være press på utløserarmen når clutchpepalen ikke er aktivert? Jeg tenkte kanskje dette kunne være en årsak for at motoren ikke akselrerer som den skal, at clutchen ikke blir helt utløst ? Skal det være slik eller hva kan isåfall være feil? luft i systemet? Det er ikke lenge siden jeg luftet den da men..

 #256044  av Larsen
 
Det sitter en fjær i slavesylinderen som presser på utløser armen. Hvis det var klutsjen som var problemet så ville du nok ha hatt problemer med å bytte gir.

 #256047  av Mr2Even
 
Larsen skrev:Det sitter en fjær i slavesylinderen som presser på utløser armen. Hvis det var klutsjen som var problemet så ville du nok ha hatt problemer med å bytte gir.
Aha.. En annen ting jeg synes var rart, var at når jeg justerte clutchpedalen så virket det som om bilen akselrerte bedre etterpå ? men nå er det tilbake til utgangspungtet igjen :? Hva kan dette komme av? Kan det være den uorginale clutchen kanskje? Jeg kom forresten over en advarsel angående uorginal clutch engang, men det var etter at jeg fikk den byttet.

 #256105  av inzane2012
 
Mr2Even skrev:
Larsen skrev:Det sitter en fjær i slavesylinderen som presser på utløser armen. Hvis det var klutsjen som var problemet så ville du nok ha hatt problemer med å bytte gir.
Aha.. En annen ting jeg synes var rart, var at når jeg justerte clutchpedalen så virket det som om bilen akselrerte bedre etterpå ? men nå er det tilbake til utgangspungtet igjen :? Hva kan dette komme av? Kan det være den uorginale clutchen kanskje? Jeg kom forresten over en advarsel angående uorginal clutch engang, men det var etter at jeg fikk den byttet.
ja du even skrev jo en advarsel her på forumet on uorginale clutcher en gang, men skrev ikke om hvilket merke det var eller noe sånt...

 #256120  av Mr2Even
 
inzane2012 skrev:
Mr2Even skrev:
Larsen skrev:Det sitter en fjær i slavesylinderen som presser på utløser armen. Hvis det var klutsjen som var problemet så ville du nok ha hatt problemer med å bytte gir.
Aha.. En annen ting jeg synes var rart, var at når jeg justerte clutchpedalen så virket det som om bilen akselrerte bedre etterpå ? men nå er det tilbake til utgangspungtet igjen :? Hva kan dette komme av? Kan det være den uorginale clutchen kanskje? Jeg kom forresten over en advarsel angående uorginal clutch engang, men det var etter at jeg fikk den byttet.
ja du even skrev jo en advarsel her på forumet on uorginale clutcher en gang, men skrev ikke om hvilket merke det var eller noe sånt...
Ja jeg fant en brosjyre om det den gangen, og der stod det om div negative ting som kunne oppstå ved uorginal clutch. Ulyder og at clutchen kunne slure mm, men det var ikke rettet mot et bestemt merke. Jeg vet ikke hvilke merke jeg har heller, men jeg kjøpte den hos Jacobs Auto og den er Japansk.

 #256157  av CelicaTurbo
 
Du hører da vel om clutchen slipper såpass at du føler det som treg bil, da går jo turtallet opp uten at bilen akselererer tilsvarende, og til slutt vil turtallet dette uten at bilen reduserer tilsvarende i fart (på ett eller annet tidspunkt må motoren og den slurende clutchen bli "enige").

Men, skal du teste det så er det fort gjort, gi full gass 1. gir til helt på toppen av turtallet, bytt fort til 4. eller 5. gir og slipp clutchen ganske fort ut mens du gir godt med gass, omtrent som om du skal fortsette å akselerere i 2. gir. Da skal turtallet dette fort ned med et skikkelig dunk, det skal ikke høres behagelig ut for motoren (og jeg tar ingen ansvar om du ryker noe), da vet du at clutchen griper. Om turtallet detter ned over lengre tid og du hører at turtallet synker ned da slipper clutchen og er moden for utskifting. Grunnen til å bytte til 4. eller 5. gir er det er der symptomene først blir tydelig.

Men, selv om det nå viser seg at clutchen er slitt så tviler jeg på at det er grunnen til problemene dine med dårlig ytelse, med mindre du faktisk hører at motorens turtall ikke oppfører seg relativt til hjulhastigheten.

 #256176  av Mr2Even
 
CelicaTurbo skrev:Du hører da vel om clutchen slipper såpass at du føler det som treg bil, da går jo turtallet opp uten at bilen akselererer tilsvarende, og til slutt vil turtallet dette uten at bilen reduserer tilsvarende i fart (på ett eller annet tidspunkt må motoren og den slurende clutchen bli "enige").

Men, skal du teste det så er det fort gjort, gi full gass 1. gir til helt på toppen av turtallet, bytt fort til 4. eller 5. gir og slipp clutchen ganske fort ut mens du gir godt med gass, omtrent som om du skal fortsette å akselerere i 2. gir. Da skal turtallet dette fort ned med et skikkelig dunk, det skal ikke høres behagelig ut for motoren (og jeg tar ingen ansvar om du ryker noe), da vet du at clutchen griper. Om turtallet detter ned over lengre tid og du hører at turtallet synker ned da slipper clutchen og er moden for utskifting. Grunnen til å bytte til 4. eller 5. gir er det er der symptomene først blir tydelig.

Men, selv om det nå viser seg at clutchen er slitt så tviler jeg på at det er grunnen til problemene dine med dårlig ytelse, med mindre du faktisk hører at motorens turtall ikke oppfører seg relativt til hjulhastigheten.
Jeg føler at clutchen ikke følger helt med ved maks akselrasjon, men turtallet synes jeg går oppover som det skal, men 100% sikker er jeg ikke.

Bilen går jo greit, men den er litt variabel. Noen ganger virker det som den går bedre enn andre ganger :? Den har humørsvingninger. Det mangler også det lille ekstra som jeg vet skal være der, og kikket på 5000omdr kommer heller ikke så et eller annet må det jo være. Har forstått det slik at fler sliter med dette problemet uten å ha finni noen løsning på problemet. Jeg prøver bare komme i bunns i dette her..

Jeg stilte forresten litt på skruen på vakumklokka idag, slik at den får litt mer luft gjennom acis og klikkingen inni der opphørte. Jeg følte etterpå at det hadde en positiv virkning på akselrasjonen. Problemet kan jo kanskje være en samling av flere ting?

Den clutch testen høres litt dramatisk ut :? jeg får vel ta å prøve det ut for å eliminere at det kanskje er clutchen. Det kan ikke være trukkplata da? Jeg sender rehninga til deg visst deg går galt :lol: Jeg tror Nok den tåler det .

 #265104  av Mr2Even
 
Tror jeg nå har funnet problemet.
Har idag sjekket om kammene var riktig i forhold til veiva. Det virket som alt var bra, for det var bare en halv tann galt på begge kammene, jeg prøvde å kompanserte litt med å vri på fordeleren så den ble liggende på minus siden. Skyvet på 5000omdr ble litt bedre, men ikke helt bra. Etter en litt mer grundig sjekk i BGB boka, fant jeg ut at veiva alikevel hadde litt for mye avik i forhold til kammene. veiva skal ligge innenfor en "slark" på +/- 2,4mm men min lå på ca -4,5mm selv med bare en halv tann galt. Dette tror jeg nok er feilen med det litt dårligere skyvet jeg har hatt. Skal justere reg-reima og kammene bedre en annen dag, så etter det kommer jeg med mer opplysninger om saken.

 #265109  av Larsen
 
Kammene skal være ganske presist justert. Mener en tann av er tilsvarende 10 grader på kammene.

 #265139  av CelicaTurbo
 
presis justering er viktig ja, kammene roterer i halve hastigheten til veiven så husk at enhver feil i grader på kammen blir doblet i grader på veiven (og det kan jo påvirke instilling av tenning en hel del). Siden du observerer en halv tann feil så er det mulig at veivhjulet har forskjøvet seg litt i forhold til slik det skal stå, slik at 0-merket på veiven ikke lengre betyr at stempel 1 står i øverste posisjon. Det er en vibrasjonsdempende gummiforing i hjulet på veiven som kan bli litt slapp med årene, så enkelte har observert at denne "glir" slik at tenningsmerket ikke lengre blir korrekt. Siden du observerer en halv tann feil er det mulig at dette har skjedd hos deg, så om du har mulighet ville jeg ha prøvd å stadfeste det korrekte toppunktet på stempelet ved å måle på selve stempelet istedet. Har aldri gjort det selv, kjenner bare til teorien ved det.

 #265144  av Mr2Even
 
Larsen skrev:Kammene skal være ganske presist justert. Mener en tann av er tilsvarende 10 grader på kammene.
Ja det kan nok stemme.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9