FireWalk skrev:Skal ta å høre med dem om dette på neste 1840 møte.. Men Nå var der 5 stk fra statens vegvesen, og personen jeg spurte om dette var faktisk øverste sjefen i teknisk organ i Møre og Romsdal. Han sitter på toppen og har ansvaret/siste ordet i alle saker der kjøretøy skal godkjennes.
For i si det rett ut så bryr jeg meg fint lite om HVEM det er, bare at du har infoen fra et relativt lite utdrag av representanter fra vegvesenet.
Sier ikke at hverken du eller dem tar feil på noe som helst, jeg bare tillegger det et sunt lite forbehold
Har sett altfor mange eksempler på hvor mye sære meninger enkeltpersoner hos BT presterer å ha, samt hvor utrolige sprik det er i praksis, så det aller beste er å forholde seg til det man møter i praksis - og om man ikke liker svaret så spør man helt enkelt noen andre
Mange tror at noen trafikk stasjoner er snillere enn andre, og at man kan reise f.eks til ålesund fra trondheim fordi der er de snillere osv. Men faktum er at søknaden til syvende og sist ender opp hos samme mannen uansett hvilken by det er i (innenfor samme fylke) og i dette tilfellet er dette mannen jeg snakket med.
Da er jeg redd du har misforstått et par ting rimelig grundig, ellers så kjører de en veldig annerledes praksis i ditt område enn her på østlandet. Dette gjelder nok (tydeligvis) kun dersom det er helt spesielle konflikter eller lignende på gang.
F.eks min søknad, som ble sent til region sør (dvs Arendal), ble direkte videresendt Drammen og behandlet av lokal saksbehandler der (noe jeg også hadde bedt om eksplisitt)
Om HAN er av den formening at EBC er ulovlig så får jeg ikke godkjent bygget uansett, siden søknaden til syvende og sist havner hos han uansett hvilken trafikkstasjon jeg forsøker å godkjenne bilen i her omkring. Kan jo prøve på østlandet eller noe, men tipper det er akkurat samme synet på saken der. :\
Er som sagt ikke helt sant at det er han som skal godkjenne uansett hvor du søker... Ja, du må søke gjennom det sentrale kontoret, men det behandles etter min erfaring ikke sentralt i det hele tatt - selve saksvurderingen foretas hvertfall etter min erfaring hos den enkelte trafikkstasjon.
Dessuten behøver du ikke detaljere selve søknaden helt ned til dette nivået - det funker helt greit å ta slike detaljer ved selve kontrollen - nok en gang dersom du har dokumentgrunnlaget i orden.
Det enkleste er vel heller å regelrett demontere EBC dersom man blir stoppet, og kjøre på orginalt trykk.
Det tror jeg i alle fulle fall er riktig.
For slik jeg har forstått det så kan de ikke si noe på om du har uorginal turbo, ic, vaninnsprut, ny innmat osv... Så lenge effekten er den samme som orginal.
Det stemmer med det jeg har oppfattet også.
Med unntak av Datasprut og EBC.. Men da får en bare gjemme dette godt og "håpe" på at de ikke finner det..
Det er nok veien å gå ja. At du har uriginalt sprut kan du vel level rimelig så rolig med at de aldri finner ut, EBC er jo litt verre men burde jo gå veldig greit å gjemme bort litt.