TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen som sÃ¥ Nyhetene pÃ¥ TV-Norge nÃ¥? Om trimmede biler.. ?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#267197  av Larsen

FireWalk skrev:
Larsen skrev:I utgangspunktet så er jo de fleste biler utstyrt orginalt med boost controller da.
Hva tenker du på nå? at den regulerer boost i henhold til temperatur f.eks? det stemmer jo forsåvidt, men så er jo dette en innebygd finesse i bilens orginale ECU, når man ettermonterer utstyr for å øke turbotrykket manuelt så er ikke dette lov...

Så jeg skulle likt å funnet en vei rundt den problematikken om man skal godkjenne på lovlig vis.. :\
De fleste nye biler har idag en ganske avansert regulering av turbotrykket fra motorstyringen som baserer seg på langt mere enn bare temperatur. Vet at TDI motorene til vw har egne map innlagt i ecu'en for hvor høyt turbotrykket skal være.

#267201  av TOYPARTS

så vidt meg bekjent så har de ikke blitt galen på ebc, men her i bergen gjorde de noe som jeg aldri kommer til å glemme, de plomberte et haltechsprut slik at ikke eier kunne åpne boksen og chippe den :D :D :D :D da har de ikke mye peiling altså, men i dag er det vel litt verre.

#267208  av jumbo

FireWalk skrev:Skal ta å høre med dem om dette på neste 1840 møte.. Men Nå var der 5 stk fra statens vegvesen, og personen jeg spurte om dette var faktisk øverste sjefen i teknisk organ i Møre og Romsdal. Han sitter på toppen og har ansvaret/siste ordet i alle saker der kjøretøy skal godkjennes.
For i si det rett ut så bryr jeg meg fint lite om HVEM det er, bare at du har infoen fra et relativt lite utdrag av representanter fra vegvesenet.

Sier ikke at hverken du eller dem tar feil på noe som helst, jeg bare tillegger det et sunt lite forbehold ;)

Har sett altfor mange eksempler på hvor mye sære meninger enkeltpersoner hos BT presterer å ha, samt hvor utrolige sprik det er i praksis, så det aller beste er å forholde seg til det man møter i praksis - og om man ikke liker svaret så spør man helt enkelt noen andre ;)

Mange tror at noen trafikk stasjoner er snillere enn andre, og at man kan reise f.eks til ålesund fra trondheim fordi der er de snillere osv. Men faktum er at søknaden til syvende og sist ender opp hos samme mannen uansett hvilken by det er i (innenfor samme fylke) og i dette tilfellet er dette mannen jeg snakket med.
Da er jeg redd du har misforstått et par ting rimelig grundig, ellers så kjører de en veldig annerledes praksis i ditt område enn her på østlandet. Dette gjelder nok (tydeligvis) kun dersom det er helt spesielle konflikter eller lignende på gang.

F.eks min søknad, som ble sent til region sør (dvs Arendal), ble direkte videresendt Drammen og behandlet av lokal saksbehandler der (noe jeg også hadde bedt om eksplisitt)

Om HAN er av den formening at EBC er ulovlig så får jeg ikke godkjent bygget uansett, siden søknaden til syvende og sist havner hos han uansett hvilken trafikkstasjon jeg forsøker å godkjenne bilen i her omkring. Kan jo prøve på østlandet eller noe, men tipper det er akkurat samme synet på saken der. :\

Er som sagt ikke helt sant at det er han som skal godkjenne uansett hvor du søker... Ja, du må søke gjennom det sentrale kontoret, men det behandles etter min erfaring ikke sentralt i det hele tatt - selve saksvurderingen foretas hvertfall etter min erfaring hos den enkelte trafikkstasjon.

Dessuten behøver du ikke detaljere selve søknaden helt ned til dette nivået - det funker helt greit å ta slike detaljer ved selve kontrollen - nok en gang dersom du har dokumentgrunnlaget i orden.

Det enkleste er vel heller å regelrett demontere EBC dersom man blir stoppet, og kjøre på orginalt trykk.
Det tror jeg i alle fulle fall er riktig.

For slik jeg har forstått det så kan de ikke si noe på om du har uorginal turbo, ic, vaninnsprut, ny innmat osv... Så lenge effekten er den samme som orginal.
Det stemmer med det jeg har oppfattet også.

Med unntak av Datasprut og EBC.. Men da får en bare gjemme dette godt og "håpe" på at de ikke finner det..
Det er nok veien å gå ja. At du har uriginalt sprut kan du vel level rimelig så rolig med at de aldri finner ut, EBC er jo litt verre men burde jo gå veldig greit å gjemme bort litt.

#267295  av Marcus

men hva hjelper det at turbotrykket er det samme, når bilen har andre deler som trekker opp hk noen hakk? feks eksos/større dp osv?
må isåfall strupe turbotrykket enda lavere da, for å oppnå samme hk som den egentlig skulle ha hatt.. ?

#267296  av jumbo

Marcus skrev:men hva hjelper det at turbotrykket er det samme, når bilen har andre deler som trekker opp hk noen hakk? feks eksos/større dp osv?
må isåfall strupe turbotrykket enda lavere da, for å oppnå samme hk som den egentlig skulle ha hatt.. ?

Det er effekten som teller ja, ikke turbotrykk eller om du har turbo eller ikke i det hele tatt for den del.

#267297  av Marcus

Nei det forstår jeg, men det jeg mente var at man må jo isåfall strupe den enda mer hvis man har gjort andre modifiseringer på motoren som øker hk. så dere nevnte at "uorginal turbo, ic, vaninnsprut, ny innmat osv" som ikke økte hk, var greit i følge bt.
får vel kjøre alt i ws hvis bt kommer med lupen da :roll: :wink:

#267301  av FireWalk

Marcus skrev:Nei det forstår jeg, men det jeg mente var at man må jo isåfall strupe den enda mer hvis man har gjort andre modifiseringer på motoren som øker hk. så dere nevnte at "uorginal turbo, ic, vaninnsprut, ny innmat osv" som ikke økte hk, var greit i følge bt.
Tror faktisk jeg fikk mer turbo trykk orginalt med den eksosen osv som jeg har nå i forhold til hva jeg har nå. Tial wastegaten åpner på 0,7 bar.. skrur jeg av boostcontrolleren så lader den ca 0,7 mens det orginalt lå på rundt 0,9 med de øvrige modifikasjonene.

#267366  av jumbo

Marcus skrev:Nei det forstår jeg, men det jeg mente var at man må jo isåfall strupe den enda mer hvis man har gjort andre modifiseringer på motoren som øker hk. så dere nevnte at "uorginal turbo, ic, vaninnsprut, ny innmat osv" som ikke økte hk, var greit i følge bt.

Du vil nok oppleve at det er rimelig vanskelig å få ladet noe spesielt mindre enn 0.7 så fort du kommer litt opp i turtall, selv med 100% åpen wg... Mener Christian testet dette for noen år siden med relativt labert resultat. Den originale wastegaten har begrenset kapasitet og klarer rett og slett ikke å spise nok eksos til å redusere trykket nevneverdig under originalt så fort du har litt turtall og flow.

#267367  av Marcus

hm. og det går for det samme uansett om det er intern eller ekstern ws?
hva er isåfall den beste måten å kunne sette ned antall hk, uten å demontere noe? modifisert ecu?

#267374  av Larsen

Demonterer du fjæren på en ekstern wastegate greier du nok å få trykket ganske bra ned.

#267378  av Christian

Stemmer at jeg prøvde å senke ladetrykket på den første motoren...det gikk ikke.
Det jeg gjorde var at jeg monterte en ny aktuatorklokke som skulle åpne for fullt ved 0,3kg. Alt gikk fint til rpm passerte ca 4500rpm, da gikk trykket rett opp i 0.8kg og ble der. Alt org, bortsett ifra 3" eksos.

Mulig en ekstern wg takler det bedre, men jeg tviler, uansett blir det masse styr for lite :)

#267390  av sindrejl

altså jeg tok å knerta ecu styringa til original wastegate på st205'en. Det som skjedde om jeg da skrudde av bc'en så kunne jeg få trykket ned til 0.5bar faktisk. Vil påstå dette skal gå an med mr2 også siden det strengt tatt er samme motor :)

#267401  av Christian

Det gikk da på din, men ikke på min :wink: Vil tro at eksosen gjør endel...

#267411  av Larsen

En ct20b turbo har større eksos enn ct26 turboen. Den vil da lettere slippe igjenom eksos uten av turboen spinner opp.