Side 5 av 6

Legg innLagt inn:23 apr 2004 09:24
av chris
jumbo skrev:Tonen i denne tråden er hvertfall høyst lite velkommen
Absolutt.

Legg innLagt inn:23 apr 2004 09:46
av spkstrp
Tror kanskje ikke det er SÅ stor forskjell på "familiebil" og "sportsbil" her... noen som har sett noe tester med gode sjåfører på bane? hadde vært interesant... :)

Legg innLagt inn:23 apr 2004 10:38
av sexten
FireWalk: har du fått deleliste og en ca. pris på hva han fyren din skal ha nå? :) Tviler på det blir aktuelt at jeg går i gang med en slik modifikasjon, men det hadde nå vært kjekt å høre på hva han skal ha i så fall

Legg innLagt inn:23 apr 2004 10:46
av FireWalk
jeg ba han skrive ned en liste, men siden jeg jobber 16 timer hver dag denne uken har jeg ikke fått tid til å hente den.. jeg jobber, sover, og jobber.. får ikke gjort noen ting.. fikk en bunke regninger på til sammen over 20.000 kr +7000 i restskatt :twisted: .. og siden jeg har planlagt den turboen + styling og diverse, så måtte jeg bare ta på meg doble skift for å få det til å gå rundt.. : :(
Men jeg skal få ordna den lista nå i helga! går på jobb nå kl 15:30 i dag, og jobber til 08:30 i morgen tidelig.. så når jeg våkner på lørdags kveld skal jeg RETT inn til han og hente liste :-) ca pris er vel rundt 8-9000 kr.
EU kontroll var vist heller ikke noe problem. Han sa det skulle ta han 4 timer å plukke ut turboen før EU kontroll.. så er det bare å få den godkjent, så 4 timer å sette den inn igjen etterpå... :-)

Legg innLagt inn:23 apr 2004 11:54
av seini
Sorry for "tonen" i går. Hehe, ble bare litt provosert av alle de dumme svarene som kom.
Er selvfølgelig enig i at en orginal mr2 skal ikke sammenlignes med andre trimma biler, feks en 325i.
Men til slutt vil jeg si, vil folk se hva bilen er god for, så kjør til en bane, eller meld deg på et drag stevne. Ikke sitte her og skryte :wink:
Det fins masse folk rundt omkring som skryter på seg at de har gjort masse med bilen og de har så og så mye hk.... Jeg selv tar alt med ei klype salt helt til at de har testa bilen og fått det svart på hvitt :wink:
Å skryte på seg 50hk med kn filter osv blir jo bare tull... Et nytt orginal filter vil gi deg like mye som et orginal-filter.

Legg innLagt inn:23 apr 2004 11:57
av seini
Og angående bmw sedan som familiebil så er det vel delte meninger. Men nå har nå ivertfall jeg coupe og vil anse det som mer sportsbil enn sedan. Men jeg sitter ikke og sier at en 325 coupe er en rendyrka sportsbil heller, langt i fra. Bilen går greit den, mere hk er på vei. Understell er skifta, biler ligger klistra på veien. Ville bare hatt den litt lettere :roll:

Legg innLagt inn:23 apr 2004 14:25
av sexten
FireWalk: du trenger ikke å stresse for min del iallfall. Jeg har all tiden i verden, hehe.

Legg innLagt inn:23 apr 2004 18:41
av Christian
Problemet med å turbokonvertere en gti motor er sannsyneligvis underspylinga på stemplene, noen sier gti har dette, andre sier de ikke har det... :roll: Har prata med en som påstod at hans 95gti hadde dette da han åpnet den for ombygging. Uten underspyling vil noe av det første som skjer være at stemplene begynner å kline seg, tror ikke toppakningen er det første som ryker :)

Min mening er at den orginale toppakningen er undervurdert, men meg om det :wink:

Legg innLagt inn:23 apr 2004 20:13
av CelicaTurbo
underspylingen har vel hovedsaklig med kjølingen å gjøre eller?

Legg innLagt inn:24 apr 2004 02:57
av Speeder
CelicaTurbo skrev:underspylingen har vel hovedsaklig med kjølingen å gjøre eller?
Det 'stemmer' jeg for også.

Er vel ett VELDIG vanlig tema i volvo kretser, der det er snakk om blokker med og uten undersyling(1995). DE ned underspylig er mer egnet til ekstremer HK uttak.

Legg innLagt inn:24 apr 2004 06:26
av FireWalk
Underspyling? dere må ikke si sånt! ødelegge helgen min mer enn den allerede er :wink: .. kom akkurat hjem fra jobb nå.. :shock: klokken er 07:30 Lørdags morgen. jeg har jobbet 16 timer i strekk siden 15:30 i går.. også kommer jeg her og blir møtt med UNDERSPYLING!? :?: nei takke meg til... hehe.. turboen skal inn koste hva det koste vil.. :P jeg vet iallefall at andre har konventert GTien til turbo uten problemer... om dere søker litt på gogle osv så finner dere sikkert diverse sider med konventerings prosjekter.. jeg fant iallefall mange :-) var en som kjørte på 0,7 bar uten problem. Og de hadde vist drevet med det lenge.. og motorene holdt også..

Men ang den lista. Snakka med fyren i sted, han skal ha den klar senere i dag. Nå skal jeg legge meg og sove noen timer, så skal jeg inn og hente den etterpå.. og da slenger jeg den inn her så dere får se hva han har tenkt å putte nedi :-)

God natt... / God dag (alt ettersom) hehe..

Legg innLagt inn:24 apr 2004 07:40
av CelicaTurbo
vel, jeg tror ikke underspyling er et problem så lenge effektuttaket er fornuftig, men det kommer vel mest ann på hvor modig du blir med trykket etterhvert :)

Legg innLagt inn:25 apr 2004 02:53
av FireWalk
Nå har jeg brukt nesten hele dagen i dag på å sitte å jatte med han fyren ang den turboen. Jeg må si jeg er ganske imponert over alt han kan.. når det gjelder bil er jo fyren reneste mc gyver. Jeg fikk se flere prosjekter han har bygget før.. blandt annet en RX-7 med over 400 hk... sykt.. Nå var han meget ivrig etter å modifisere en MR2... han skulle ikke ha noe betalt for arbeidet heller delvis pga at jeg kjenner han, men mest pga at han mente at det ryktet han ville få for dette "prosjektet" alene ville gi han mange kunder.. Han har jobbet hos flere forskjellige bil verksteder, ikke bare i Norge, men i England også.. Så jeg ble iallefall overbevist om at han kan det han driver på med :-)

Ang de delene han ville sette inn så vet jeg iallefall følgende:

1: Garret T3 Turbo
2: 4x550ccm Dyser (Peak and hold)
3: Programerbar datastyrt innsprut (bensin, tenning, banke sensor)
4: 1x brukt 92 modell RX-7 Intercooler
5: "Down pipe,Intake pipe eksos manefold osv (alt dettebygger han selv)
6: Turbo Timer
7. Electric Boost Controller
8. Skifte topp pakning.
9. pop off/blow off ventil.
10. + masse smådill som han ikke skrev ned.. noe med å "slipe og borre" osv for å få mindre luftmotstand og noe styr..

Noen som skjønte noe av det der, og har noen formninger? Det som var litt imponerendes er at han bygger "datastyringen" selv.. lodder sammen chipper, prosessor, icer og dill og dall på kretskort osv.. jeg satt bare og måpte.. hehe.. Turbo timeren bygger han også selv.. det blir et programerbart system, jeg kobler bare til en laptop, og kan justere alt mulig av instillinger.... systemet er også hva han kalte for "selvlærende". Dvs jeg kjører en ukes tid med bilen, også samler pcen opp masse data.. etter en uke analyserer han dataene og "optimatiserer" motoren utifra det... iallefall slik jeg forstod det.. :) dette systemet kommer til å kjøre på rundt 0,2 - 0,7 bar ladetrykk... burde gi meg på det meste ca 250 hk. Burde jo holde i lange baner... :-)

Noen innspill ?

Legg innLagt inn:25 apr 2004 11:05
av CelicaTurbo
høres ut som gode planer.. det er flere slike datasprutmodeller tilgjengelig som man kan bygge selv og det blir billigere på det viset.. likte også at kittet hans inkluderer en bankesensor..

en ting er ihvertfall sikkert: du får ufattelig mye for pengene dine :)

...men du må nok regne med en stunds nedetid på bilen for dette for det vil nok ta litt tid for ham å designe eksosen selv, porte motoren osv..

Legg innLagt inn:25 apr 2004 16:50
av sexten
Hørtes meget imponerende ut dette ja :D
Du spurte ikke han tilfeldigvis hvor mye han skulle ha for å gjøre det for meg? Inkludert deler og arbeid? Mulig jeg må sette av det jeg tjener i sommer til dette :P