TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• NA -> TURBO modifikasjon

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #40471  av FireWalk

Jeg har en MR2 MK2 NA. MEGET godt fornøyd med bilen.. men når en blodtrimma BMW 325 kom opp på siden av meg så greide jeg ikke kjøre fra den.. dvs.. den greide ikke kjøre fra meg heller.. vi lå side om side... men dette irriterer meg.. så jeg har SERIØST lyst på Turbo.. Jeg snakket med en kompis av meg som er bil mekaniker. Han hadde vist et turbo sett liggende som han mente ville passe i bilen min. Dette var et komplett turbo sett med Intercooler, turbo, eksos manefold osv osv.. alt som trengs. Jeg får en datastyrt enhet slik at jeg kan koble til en laptop, og justere turbo trykk osv, samt flere instillinger. Sport, economy, extreme osv.. jeg kan med andre ord svinge inn på en bensinstasjon, koble til laptopen og forandre antall HK jeg vil ta ut ved hjelp av turboen.
høres meget bra ut.

Problemet er bare at den hersens staten skal ha 60.000 kr i avgifter for å la meg gjøre dette lovlig. Jeg vurderer derfor seriøst å bare montere turboen, og ikke "opplyse" om dette til noen... Flere jeg har snakket med mener på at dette ALDRI vil bli oppdaget på en EU kontroll..

jeg trenger noen råd her! hva bør jeg gjøre? jeg skulle få settet for 8000 kr, og modifiseringen skulle han gjøre gratis for meg..
han mente på at om jeg ikke tar ut så ekstremt mye så vil ikke turboen slite noe særlig på motoren heller..

noen forslag? jeg har sykt lyst på¨turbo... men så er det jo dette med HVA om det blir oppdaget? hvordan vil motoren tåle denne turboen? om jeg f.eks nøyer meg med å ta ut 30-40 hk mer.. osv.. ? noen som har peiling her og kan gi meg litt feedback ang dette?

#40473  av CelicaTurbo

Om du får alt det ovenfor for 8000,- er det veldig seriøst billig, og gratis montering :shock: Skulle du fått et selskap til å gjøre dette for deg hadde det kostet i området 40-50.000 så forstår du kanskje hvor gull det tilbudet der er :)

Men, vi kan jo ikke si noe om i hvilken grad sakene hans passer på bilen din da, og hva elektronikk som følger med. Jeg tror folk her kan mye lettere rådføre deg om du kommer med en mer komplett liste over hva du er tilbydt; hvilken turbo, hvor stor IC, hvordan bensin/tenning styres (merke/type på datasprut/bokser), og ikke minst hvilken bil dette turbokittet egentlig har vært ment for.

Ellers merker dem nok ingenting under eu-kontroll, det er vesentlig værre om du blir tatt i teknisk kontroll eller om du kolliderer.. i værste fall kan forsikringen din være ugyldig om det kan bevises at skadene skyldes høy fart og at bilen var ulovlig ombygd. Det er altså ganske alvorlig å ikke godkjenne bilen med kittet, men det er også slik at de aller fleste melder aldri fra og det er sjeldent at dette blir oppdaget.

Ellers, tror nok at motoren tåler greit 200hk uten noen særlige ankepunker, kriteriet er at motorstyringen er korrekt. Det skal ikke mye trykk for å oppnå dette, rundt 0.4 bar skal teoretisk holde til ca 215hk, men i praksis blir det nok noe redusert pga høyere mottrykk i eksosen med turbo. Ellers så jeg en kommentar fra en fyr fra New Zealand for en god tid tilbake, han hadde turbo på sin 3S-GE MR2 og hentet ut ca 230hk men spiste omtrent en girkasse i året, dvs at det kan være du vil oppleve problemer med girkassen etter en tids bruk.

men, få gjerne en mer spesifikk liste over hvilke deler mekanikervennen din har tenkt å selge deg :)

#40475  av sexten

det der hørtes nesten ut som et utrolig tilbud ja, om det passer. jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å gjøre noe med min NA-motor, men om jeg hadde fått et slikt tilbud så hadde jeg nok slått til! Jeg har spurt på pris på turbokonverteringer hos et firma som heter http://www.tuningspesialisten.no og de svarte følgende:

TRUBO KONVERTERING CA 65000,- INKL MVA
OPPGRADERING BREMSER (NØDVENDIG) CA 9000.-

EFFEKT CA 220 HK
300 HK KIT VIL KOSTE CA 120000,-

HILSEN ROGER

det skulle vel si sitt om hvilken pris du har fått :wink: Så om dette er reelt og det passer så har du et kjempetilbud. Fortell hvordan det går i så tilfelle. Du har ikke noen andre kanontilbud å dele med andre? :P

#40480  av spkstrp

Med de prisene ville jeg heller ha kjøpt meg en ny bil :roll:

#40481  av sexten

ja, jeg slo det raskt fra meg :) om jeg skal ha noe sprekere så blir det nok til at jeg kjøper en MR2 Turbo og tar det derfra

#40497  av FireWalk

Fyren har skikkelig peiling, han har tideligere bygd ekstrem biler med rundt 700 hk... Jeg skal få han til å skrive meg en detaljert liste over hva han har tenkt å putte inn, med spesifikasjoner osv, så kan dere få si hva dere syntes etterpå. Jeg syntes også det var ekstremt billig! og den lave risikoen for å bli tatt skal jeg gladelig ta om det betyr at jeg kan få en Ekstrem sportsbil! :) 156 hk mangler liksom det LILLE ekstra.. om jeg bare hadde hatt 40 hk mer hadde det utgjort forskjellen mellom "meget bra akselrasjon" og "sinnsyk akselrasjon". :-)

hehe.. ja om dere tar med bilene deres til Ålesund er jeg sikker på at jeg kan overtale han til å modifisere bilene deres også :-) da må han i så fall vite om det på forrhånd slik at han får bestilt deler osv.. samt at da tar han sikkert litt for arbeidet også... men tror ikke han tar allverden.. han skulle ha 1000 kr for arbeidet med å bygge et spesial laget effekt anlegg for en jeg kjenner.. det brukte han et par dager på.. da reiste han og kjøpte deler og alt, sendte regningen til han som skulle ha dem, og plusset på for arbeidet etterpå :-)

Men som sagt.. skal komme tilbake med en liste jeg :-)

#40498  av Speeder

Bare ett lite tileggsspørsmål; Hvordan er 'komp`n' i en 3s-ge kontra 3s-gte?

#40499  av sexten

wow! dette hørtes spennende ut. hadde vært fint om du kunne finne ut hvilke deler det dreide seg om ja. hør gjerne med han hvor mye han skal ha for å gjøre det med f.eks. min ja, inkludert arbeid. Det jeg er litt skeptisk er hvor mye NA-motoren tåler? vil ikke ha noe motorhavari heller :) Og etter en eventuell turbokonvertering vil vel en chip gi et litt større utslag enn på en vanlig NA-motor? Men som sagt, hør med han du, og grav opp en pris. Jeg bor i Bergen så jeg er ikke så ille langt unna heller :)

#40500  av tbergstad

Hørtes ut som en sabla til grei kar!!!!.... Har en sånn kompis jeg og. Men han jobber i trondheim 5 dager i uka og i helgene slår dama hans beslag på han...

#40519  av CelicaTurbo

fire: fint med liste, høres ganske spennende ut det her :)

sexten: chip er vel en nødvendighet ved turbokonvertering for å sikre ekstra bensin ved positivt trykk i manifolden samt justering av tenning..

speeder: tror kompresjonen er 10.1 men er ikke helt sikker. Den er ganske høy så dvs at man ikke kan kjøre med særlig høyt turbotrykk. På NA-konverterte biler kjører man vel sjeldent med mer enn 0.5 bar trykk, men til gjengjeld gir det mer hester enn om man skulle øke en lavkompmotor med tilsvarende mengde trykk :)

#40522  av Christian

Firewalk : De prisene høres helt vanvittige ut, datasprut er dyrt, turbo er dyrt, ic er relativt dyrt og alle de andre småtinga du trenger er relativt dyrt...for ikke å snakke om jobben. er du sikker på at han ikke sa 80k?

Speeder : Komp i 1gen turbo er 8,7:1, komp i 3gen turbo er 8,5:1, komp i 1gen gti er 10,5:1 om jeg ikke husker helt feil... :)

Sexten : Kjøp deg en org turbomotor for 20k med 245hk orginalt :wink:

#40525  av CelicaTurbo

christian: forveksler du alltid 1. gen 3S-GTE med 2. generasjon du? Husk at 1. gen stod kun i ST165 Celicaen og hadde 180hk som standard. Denne har også 8.5 i komp, det samme som 3. generasjon. Derimot hadde 2. generasjon 8.8 i komp "to increase off-boost feel". Antar grunnen til at dem senken kompresjonen igjen til 3. generasjon var pga det høyere trykket disse motorene har som standard :)

At 3S-GE har 10.5 stemmer nok gjerne, jeg plukket bare mitt tall fra noe vagt i hukommelsen der, jeg viste det var på 10-tallet i det minste :)

#40526  av sexten

Christian: jeg skulle egentlig ikke bruke penger på motoren da... :) Må vel skifte girkasse og bremser og litt andre ting om jeg skal ha turbomotor? Og jeg kan overhodet ikke skru :oops:

#40529  av FireWalk

Skal skaffe dere en liste over delene han har tenkt å sette inn. Ang pris så sa han at det ble garrantert under 10.000 kr. Det er ikke flunkende nye deler, men brukte deler. Noe hadde han liggende på verkstedet, og noe måtte han bestille.. men han har vist bygd flere "prosjekt" biler før, og han kjører jo selv en av de.. syntes selv det var ekstremt billig, jeg skal ikke spørre hvor han får delene fra.. så lenge det kommer meg til gode så er jeg fornøyd jeg ;) hehe..

#40534  av jumbo

En liten kommentar angående EU kontroll: En EU kontroll er en ren sjekkliste over konkrete, viktige sikkerhetsmessige funksjoner på bilen din. Som lys, bremser, etc etc. I tillegg kommer måling av avgassutslipp. Dette er alt en EU kontroll er.

En EU kontroll er ingen kontroll på om bilen din er i teknisk godkjent stand, eller om den er i samsvar med vognkort i det hele tatt.