celicat23 skrev:
Så lenge forsendelsen ikke er gammel så kan de lett søke refusjon fra tollvesenet og gjøre en omberegning, men det krever dokumentasjon fra avsender som tilsier at det du fikk første gang faktisk ikke var alle varene og bare en del-forsendelse (mao en annen faktura bare).
Dette er faktisk litt standard prosedye over alt. Dokumenter behandles ikke fysisk lengre, alt går via e-post/edi. Jeg vet ikke helt hva problemet var her, men hvis avsender sendte over faktura med feil beløp så er det avsender sin feil og ikke fedex. Det er helt standard da at du må selv ta kontakt med avsender for å fremskaffe korrekt dokumentasjon siden fedex har null anelse om hva du og avsender har gjort av avtale, så de har ikke noe grunnlag for å skulle blande seg inn i det.
Jeg vet det er mange som får holdninga at fraktselskapet må ordne opp når dokumentasjon er feil, men fedex/ups etc har null anelse om hva du har handlet / hvem som skulle være importør / hva leveringsbetingelsen skulle være... Alt det er en avtale mellom selger og kjøper, ikke transportør.
Og, ja, jeg kan skrive under på at alt er ikke som normalt innen denne bransjen om dagen heller. 1 person på ett skift føler seg syk og så får påvist covid? Ett helt skift må gå i karantene og erstattes med vikarer som ikke vet en dritt... Det blir ikke akkurat topp kvalitet av sånt.
Men du skjønner frustrasjonen når korrekte opplysninger ligger vedlagt fysisk på pakken? De bare gidder ikke sjekke, og det går utover meg som kunde?
Første gangen med delforsendelser, fikk de korrekt faktura fra både avsender og meg. Det var bare at de ikke klarte å skjønne fakturaen, selv om den var oversiktlig og i orden. I tillegg hadde jeg lagt ved et notat når jeg sendte inn fakutraen, på at det dreide seg om delforsendler. Notatet nevnte også den ene summen på fakturaene var totalverdi på alle varer som var betalt betalt, og den andre summen på fakturaen var verdien av varene som var i delforsendelsen. Sistnevnte var den verdien moms skulle beregnes ut fra. Men det notatet gadd de ikke lese, i tillegg til at de leste fakutura på feil måte.
Har motatt 4 pakker med deler i år, og det har vært feil med fortolling på ALLE.
Hadde det enda vært relativt enkelt å korrigere dette, så hadde jeg ikke klaget. Men måtte ta 6 telefoner til posten, før jeg endelig fant en kundebehandler som var villig til å ordne opp i problemene, fremfor å leke NAV, og bare si at "vi kan ikke hjelpe deg" eller at du må gjøre "sånn og slik", for så å møte neste kundebhandler som sier at "selv om du gjorde sånn og slik så var det feil, og vi kan fortsatt ikke hjelpe deg"
Siste tilskuddet av hendelser med posten/toll var da tollavgift på et par bildeler, og posten kunne se at de har gjort feil når jeg pratet med de. Må da fylle ut et langt skjema, for å offisielt klage. Må så vente til klagen er ferdigbehandlet, slik at de kan avgjøre om det er grunnlag for å klage. Det har de funnet ut at det er, og må da videresende klagen til riktig innstans, slik at den innstansen kan avgjøre om det er hold i klagen. Det har jo allerede han jeg pratet med på telefon bekreftet at det er...
Hvis innstansen som gjorde feilen finner ut at de har gjort feil, får jeg oversent et nytt skjema som må fylles ut, hvor jeg faktisk krever tilbakebetalt det ekstra jeg har betalt, for å få pengene.
Du skjønner at jeg sammenligner dette med NAV?
Tenk om de bare hadde giddet å åpne lommen med dokumenter, slik de gjorde før i tiden...
