Side 6 av 7
Re: ;)
Legg innLagt inn:24 des 2003 19:30
av chris
Remi skrev:jumbo skrev:Slik de tok meg og... laser opp baken :/
Har hørt at purken ikke kan ta deg med laser i oppover bakke, og de kan ikke stå rett etter en sving heller.. det sies jo at du skal kunne se dem, dem har altså ikke lov til og hjemme seg i busker osv.. men her i tromsø så er det så sjelden laser kontroll at det e ikke noe problem da.. men purken e jævlig snodig her oppe..
De har lov til å gjemme seg, men laseren skal stå på godkjent stativ. Og siden det er laser, så måler den bare i rett linje. Så måling i kurve går ikke. Laseren måler vel fra 100 til 400 meter, så spørsmålet er hva du definerer som rett etter sving

Men å måle i bakke går helt fint, det seg være både oppover og nedover

Re: ;)
Legg innLagt inn:25 des 2003 01:15
av funkes
chris skrev:Remi skrev:jumbo skrev:Slik de tok meg og... laser opp baken :/
Har hørt at purken ikke kan ta deg med laser i oppover bakke, og de kan ikke stå rett etter en sving heller.. det sies jo at du skal kunne se dem, dem har altså ikke lov til og hjemme seg i busker osv.. men her i tromsø så er det så sjelden laser kontroll at det e ikke noe problem da.. men purken e jævlig snodig her oppe..
De har lov til å gjemme seg, men laseren skal stå på godkjent stativ. Og siden det er laser, så måler den bare i rett linje. Så måling i kurve går ikke. Laseren måler vel fra 100 til 400 meter, så spørsmålet er hva du definerer som rett etter sving
Men å måle i bakke går helt fint, det seg være både oppover og nedover 
De kan også bruke sånn der skulderpute drit...husker ikke helt hva det var

altså..i stedet for stativet.
Og laseren måler laaangt den.
Er ikke anbefalt å måle på over 600meter og ulovlig over 1000 meter.
En kompis ble målt på NI HUNDRE og noe meter!!!
Legg innLagt inn:25 des 2003 13:43
av CelicaTurbo
jøss, er det virkelig mulig å treffe en bil på godt vis på en km avstand?

Legg innLagt inn:25 des 2003 16:43
av chris
Jeg mener det var 400 som var grensa jeg.. er jo begrensa hvor langt unna en bil kan være, for å klare å treffe f.eks. nummerskiltet på den da..
Legg innLagt inn:25 des 2003 17:48
av ST205
Skal være under 400m for at målingen skal være godkjent.
Var hvertfall det da jeg var MP.
Legg innLagt inn:25 des 2003 19:00
av chris
ST205 skrev:Skal være under 400m for at målingen skal være godkjent.
Var hvertfall det da jeg var MP.
Ja, jeg mener jeg leste noen politiinstrukser angående dette også.
Legg innLagt inn:25 des 2003 20:59
av funkes
Jeg synes også det høres sinnsykt ut!
Legg innLagt inn:10 jan 2004 15:25
av chris
Dette fant jeg i instruksen til politidirektoratet:
===
INSTRUKS FOR BRUK AV LASER FARTSMÅLER
1. Generelt
Laser fartsmåler som benyttes av politiet til fartskontroll skal være godkjent av Justisdepartementet/Politidirektoratet og skal betjenes av personell innehar særskilt brukergodkjenning for apparat-/kontrolltypen.
Se for øvrig instruks 02.3 om organisering av kontrollsteder/poster.
2. Kontrollplass
Lokalisering av kontrollplass skal beskrives i loggskjema.
3. Klargjøring og bruk
3.1. Måleren klargjøres og brukes i samsvar med denne instruks og brukerveiledning for vedkommende apparattype.
Før, under og etter bruk skal apparatkontroll utføres i henhold til
loggskjema. Resultatet av utført kontroll skal nedtegnes umiddelbart.
Måleren skal ikke brukes dersom påbudte kontrolltiltak ikke gir klarsignal om at apparatet fungerer normalt. Viser apparatkontrollene foretatt under eller etter bruk at det foreligger feil, skal alle målinger etter siste godkjente kontroll annulleres.
3.2 Under måling skal apparatet holdes i ro. Apparatets skulderstøtte, eller 3-
benstativ, skal benyttes.
Måling skal normalt foretas ved å sikte mot kjennemerke, tilnærmet rett foran eller bakfra.
Måling mot motorsykkel eller moped forfra, utføres ved å sikte mot hovedlykten.
Dersom måleobjektet ikke har kjennemerke, og/eller måling av særskilt grunn er foretatt mot annen egnet flate, skal dette anføres i loggen.
Måling må bare utføres på avstander innen 20-400 meter, og der hvor operatøren har full kontroll med målesituasjonen.
3.3. Den fart som apparatet viser skal benyttes som måleresultat.
Sikkerhetsmargin på 3 km/t er automatisk fratrukket før visning i displayet.
4. Gjennomføring av kontroll
Ved fartskontroll kan den praktiske kontrollen utføres av èn tjenestemann eller i samarbeid med stoppost(er). I oppsetting med stoppost ledes kontrollen normalt av kontrollposten.
Måleresultat som fører til reaksjon, skal straks skrives på loggskjema før ny måling blir foretatt.
I den gra det er praktisk mulig, bør måleresultatet i displayet forevises til den kontrollerte. Dersom trafikanten er blitt vist måleresultatet, avmerkes dette på loggskjema og anføres i eventuell anmeldelse.
Har apparatet utstyr som gir utskrift av måleresultatet, skal utskriften vedlegges loggen.
5. Godkjenning og opplæring
Sjefen for Utrykningspolitiet fastsetter fagplaner for opplæring og utarbeider og ajourfører undervisningsmateriell for instruktører og brukere av fartsmåleren. av brukere av fartsmåleren.
Sjefen for Utrykningspolitiet foreslår godkjenning av den enkelte instruktør.
Politimesteren/Sjefen for Utrykningspolitiet sørger for at nødvendig opplæring blir gitt og forestår godkjenning av den enkelte bruker.
Politimesteren/Sjefen for Utrykningspolitiet fører oversikt over de respektive instruktører/brukere samt godkjenningens varighet.
6. Kontroll og ettersyn
Kontroll og ettersyn av apparatene skal foretas etter retningslinjer fastsatt av Politiets materielltjeneste
.
7. Ikrafttreden
Denne instruks trer i kraft straks.
Legg innLagt inn:11 jan 2004 21:06
av jumbo
Angående lengden de har lov å måle i i henhold til egen instruks, synes jeg faktisk den er veldig begrenset i forhold til hva en laser er istand til. Dog er jo det bare bra for vår del, så jeg klager ikke. Ville bare anmerke at en laser, på skikkelig stativ, siktet godt inn, måler avstand til et objekt med hårfint presisjon over avstander på titalls kilometer, ikke bare noen få hundre meter slik som her. Og for de som lurer: Hastighetsmåling med laser er i seg selv ikke mulig. Man måler avstand, hyppig, og ser hvordan den endrer seg over tid.
Eneste grunnen til at intruksen er så streng, er vel for å hindre usikkerhet rundt den enkeltes rettsikkerhet, og i samband med at lasere ofte brukes med mindre støtte-presisjon enn det som er nødvendig over lenger avstander.
Legg innLagt inn:11 jan 2004 21:26
av chris
jumbo skrev:Angående lengden de har lov å måle i i henhold til egen instruks, synes jeg faktisk den er veldig begrenset i forhold til hva en laser er istand til. Dog er jo det bare bra for vår del, så jeg klager ikke. Ville bare anmerke at en laser, på skikkelig stativ, siktet godt inn, måler avstand til et objekt med hårfint presisjon over avstander på titalls kilometer, ikke bare noen få hundre meter slik som her. Og for de som lurer: Hastighetsmåling med laser er i seg selv ikke mulig. Man måler avstand, hyppig, og ser hvordan den endrer seg over tid.
Eneste grunnen til at intruksen er så streng, er vel for å hindre usikkerhet rundt den enkeltes rettsikkerhet, og i samband med at lasere ofte brukes med mindre støtte-presisjon enn det som er nødvendig over lenger avstander.
Tingen er at over 400 meter så ser man ganske dårlig med det blotte øye. Og man har heller ingen kontroll over trafikksituasjonen på lange avstander. Hvor langt laseren går er jo helt ubetydelig, så lenge man ikke ser hva man sikter på

Men ja.. greit å vite at det skal være maks 400 meter

Legg innLagt inn:11 jan 2004 22:58
av Christian
Det er veldig greit å vite ja, jeg hadde nok gitt meg om de hadde en måling tatt på f.eks 500m
Men ikke nå lenger

Legg innLagt inn:27 jul 2004 05:02
av k_one
har kun to ting å si:
http://www.k40.com (laserevarsler/radarvarsler og ikke minst laserjammer som kan bygge inni for og bakre støtfanger,kun 2 dioder i speedometeret dvs umulig å oppdage)
og hvis noen av dere blir stoppet i laser kontroll, ta kontakt med advokat jon swendsen i oslo. Han er eneste advokat i norge som har brakt laser sak opp til høyeste rett ( og vunnet!)

Legg innLagt inn:27 jul 2004 10:47
av chris
k_one skrev:har kun to ting å si:
http://www.k40.com (laserevarsler/radarvarsler og ikke minst laserjammer som kan bygge inni for og bakre støtfanger,kun 2 dioder i speedometeret dvs umulig å oppdage)
og hvis noen av dere blir stoppet i laser kontroll, ta kontakt med advokat jon swendsen i oslo. Han er eneste advokat i norge som har brakt laser sak opp til høyeste rett ( og vunnet!)

*notere*
men noe sier meg at han koster flesk

Legg innLagt inn:27 jul 2004 12:36
av sindrejl
ja sånne jammere er tøft

Spesielt om man skrur dem av når man har kommet ned i rett hastighet så får purken "korrekt" måling tilslutt og stopper deg ikke for å sjekke om du har jammer eller noe sånnt
Legg innLagt inn:27 jul 2004 21:01
av k_one
chris:
hehe, han er vel ikke akkurat billig nei, men når man først skal bli tatt må man da sørge for å kjøre såpass fort at man ville ha blitt fengslet hvis man ble dømt. i norge er det nemlig slik at du har krav på gratis rettshjelp(som du kan velge selv) hvis du står ovenfor fengselsstraff.
Isn't life grand?
hehe
:p