TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hvordan oppdage sivilpurk?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #19991  av Espen H

noen som har forslag til hvordan man kan kjenne igjen sivilpurk biler?

Selv har jeg hørt at man skal se etter ekstra antenner og grå ekstralys i grillen

Noen som vet hva straffen er for å bruke radarvarsler? og om det er effektivt..
 #19995  av chris

Espen H skrev:noen som har forslag til hvordan man kan kjenne igjen sivilpurk biler?

Selv har jeg hørt at man skal se etter ekstra antenner og grå ekstralys i grillen

Det har vært snakk om dette en del ganger tidligere på forumet tror jeg. Om jeg er i tvil om en bil er sivilpurk eller ikke, så bruker jeg å se etter antenner, ekstralys, evt wonderbaum e.l. i frontruta, reklame på bakruta, sånne ting. For politiet har ikke lov å kjøre med reklame på bilen, og har aldri sett en politibil med wonderbaum eller terninger. Samtidig skal det vel være to personer i bilen?
Men det er ikke alltid så enkelt å kjenne igjen, de kjører jo så mange rare biler, og mange av de har ikke ekstralys i grillen f.eks.

NÃ¥r det gjelder radarvarsler er det lite effektivt i Norge, siden radaren knapt brukes lenger. Jeg har sett tester av laservarslere derimot, men om de funker, vet jeg ikke, siden jeg ikke har erfaring med de.

#19998  av Espen H

om en sivilpurk kjører bak og måler deg bruker han ikke da radar..?

Er det noen biler som er hyppig brukt av sivilpurk? Eller biler de ikke vil bruke?

#19999  av chris

Espen H skrev:om en sivilpurk kjører bak og måler deg bruker han ikke da radar..?

Er det noen biler som er hyppig brukt av sivilpurk? Eller biler de ikke vil bruke?
Om han ligger bak deg, så måler han tiden du bruker over en viss avstand, og finner da ut hva slags gjennomsnittsfart du har hatt. Så nei, ikke radar da :)

Hyppig brukt? Vel.. Volvoer liker de tydeligvis. De fleste typer, alt fra 740, 940, V40, osv. Nissan Primera er også veldig veldig vanlig. Peugeot 605 har de vel en del av. Ellers kan det i utgangspunktet være hva som helst. Har sett sivilpurk med Chrysler Voyager, Toyota HiAce, Mercedes E-klasse, senka Volvo 240, og her i Trondheim har de også Subaru Impreza WRX..

hmm

#20029  av sindrejl

Angående laservarslere, så funker dem .. men ganske så meningsløse siden det er for sent når varslerene piper.. da er du jo alt tatt :(

Derimot finnes det ting som heter laserJAMMERE.. så den test der ca 50% av testjammerne overhode ikke fungerte og resten fungerte alt fra litt til utrolig bra..

Tingen er bare at når du jammer så vil dem stoppe deg for å se etter om du nettopp har sånnt.. derfor er det lurt å jamme laseren deres til du har bremset ned, så skrur du av jammeren og de får målingen sin og er fornøyde..
 #20036  av chris

sindrejl skrev:Tingen er bare at når du jammer så vil dem stoppe deg for å se etter om du nettopp har sånnt.. derfor er det lurt å jamme laseren deres til du har bremset ned, så skrur du av jammeren og de får målingen sin og er fornøyde..
Blir ganske pes da, når man kommer i hundreoghelvett, og alarmen uler, man hiver seg på bremsen, samtidig som man skal passe på å skru av jammeren når man har kommet ned til akseptabel fart. Ender vel med at man havner i grøfta rett foran folka med laser :D
 #20039  av funkes

chris skrev:
Espen H skrev:noen som har forslag til hvordan man kan kjenne igjen sivilpurk biler?

Det har vært snakk om dette en del ganger tidligere på forumet tror jeg. Om jeg er i tvil om en bil er sivilpurk eller ikke, så bruker jeg å se etter antenner, ekstralys, evt wonderbaum e.l. i frontruta, reklame på bakruta, sånne ting. For politiet har ikke lov å kjøre med reklame på bilen, og har aldri sett en politibil med wonderbaum eller terninger. Samtidig skal det vel være to personer i bilen?
Men det er ikke alltid så enkelt å kjenne igjen, de kjører jo så mange rare biler, og mange av de har ikke ekstralys i grillen f.eks.

NÃ¥r det gjelder radarvarsler er det lite effektivt i Norge, siden radaren knapt brukes lenger. Jeg har sett tester av laservarslere derimot, men om de funker, vet jeg ikke, siden jeg ikke har erfaring med de.
Jepp, et godt tips er å se etter ting som gjør at bilen ikke er sivil, i stedet for å se etter om den er sivil!
Det må nødvendigvis ikke være to personer i bilen...har sett imprezaen stå og lure med bare en person i bilen flere ganger.
En kompis mistet lappen da han ble målt med laser av en politimann som var alene!
Og det med reklame synes jeg er litt rart (ok er sikkert ikke så mye å henge seg opp i men :D ) ser bak f.eks uniformerte volvo politibiler. På skiltholderen som det står "wist personbil volvo blabla" har de skrapa bort alt annet enn "VOLVO", mens på f.eks på skiltholderen sivil imprezaen til purken står det "Tyholt Bil"!

:D

#20042  av chris

Tingen er vel at politiet i utgangspunktet ikke har lov til å reklamere. De har f.eks. ikke lov til å ha Bilist2000 merke i bakruta. Hvordan det er med tanke på skiltholderen, vet jeg ikke

#20084  av MRQuoc

Espen , vi kan jo ta en dugnad i Drammens området , og kartlegge dem ? :twisted: , ta mange runder i Drammen for å se etter dem .. og ellers følger godt med i trafikken.. jeg har stillbilde og nå låner jeg filmkamera også , :D ...

let us hunt them.....

btw. ser ut som fotoboksen i vestgående fil ut av Hamborgstunnelen blir fikset på , så MESTA drev å rotet inni kontrollboksen.. .kanskje dem bytter til Digitale kameraer ??!!! ...

jeg går for sabotasje av boksene :D

#20091  av Amund

du får gjøre som en her i området gjorde. han stappa dynamitt i boksen og fyrte av! var bare smårester som lå igjen i veikanten.. :lol:

#20094  av MRQuoc

hirrhirr , noen som har dynamitt på lager da?! :twisted:

#20096  av chris

MRQ skrev:hirrhirr , noen som har dynamitt på lager da?! :twisted:
Jeg kan stille med AG3 da :D

#20097  av Amund

har noen gamle kubber fra 60 tallet. men obs! de er litt ustabile, da en klar veske siver ut av de... :wink: (også kjent som nitroglyserin..) :roll:

#20154  av MR2turbo

chris skrev:Tingen er vel at politiet i utgangspunktet ikke har lov til å reklamere. De har f.eks. ikke lov til å ha Bilist2000 merke i bakruta. Hvordan det er med tanke på skiltholderen, vet jeg ikke
hmmm.. En av Impreza WRX'ene her i Stavanger (sølvfarget sedan uten vinge) har klistremerker på sidene og bak som det står "www.rally.no" på... :roll: Det kan de da ikke ha lov til :evil:

Jeg kjente jo den bilen, men så flere ganger en sølvgrå med rally.no klistremerker og tenkte at det der var ikke sivil-imprezaen, nei..
Men så feil kan man ta.. En kjenning ble stoppet av politiet og han fortalte meg at Imprezaen han ble stoppet av hadde sånne klistremerker...

#20178  av chris

MR2turbo skrev:
chris skrev:Tingen er vel at politiet i utgangspunktet ikke har lov til å reklamere. De har f.eks. ikke lov til å ha Bilist2000 merke i bakruta. Hvordan det er med tanke på skiltholderen, vet jeg ikke
hmmm.. En av Impreza WRX'ene her i Stavanger (sølvfarget sedan uten vinge) har klistremerker på sidene og bak som det står "www.rally.no" på... :roll: Det kan de da ikke ha lov til :evil:

Jeg kjente jo den bilen, men så flere ganger en sølvgrå med rally.no klistremerker og tenkte at det der var ikke sivil-imprezaen, nei..
Men så feil kan man ta.. En kjenning ble stoppet av politiet og han fortalte meg at Imprezaen han ble stoppet av hadde sånne klistremerker...
Det trur jeg jaggu ikke at dem har lov til. Verdt å sende en mail til politiet og finne ut kanskje?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7