TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp! dÃ¥rlig drag/akselrasjon,intet skyv-5000omdr. Ã…rsak ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#265146  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:presis justering er viktig ja, kammene roterer i halve hastigheten til veiven så husk at enhver feil i grader på kammen blir doblet i grader på veiven (og det kan jo påvirke instilling av tenning en hel del). Siden du observerer en halv tann feil så er det mulig at veivhjulet har forskjøvet seg litt i forhold til slik det skal stå, slik at 0-merket på veiven ikke lengre betyr at stempel 1 står i øverste posisjon. Det er en vibrasjonsdempende gummiforing i hjulet på veiven som kan bli litt slapp med årene, så enkelte har observert at denne "glir" slik at tenningsmerket ikke lengre blir korrekt. Siden du observerer en halv tann feil er det mulig at dette har skjedd hos deg, så om du har mulighet ville jeg ha prøvd å stadfeste det korrekte toppunktet på stempelet ved å måle på selve stempelet istedet. Har aldri gjort det selv, kjenner bare til teorien ved det.
Akkurat ja. Ja det det er fullt mulig dette har skjedd. Lønner det seg å bytte hele veivhjulet kanskje?

#265200  av CelicaTurbo

Mr2Even skrev:
CelicaTurbo skrev:presis justering er viktig ja, kammene roterer i halve hastigheten til veiven så husk at enhver feil i grader på kammen blir doblet i grader på veiven (og det kan jo påvirke instilling av tenning en hel del). Siden du observerer en halv tann feil så er det mulig at veivhjulet har forskjøvet seg litt i forhold til slik det skal stå, slik at 0-merket på veiven ikke lengre betyr at stempel 1 står i øverste posisjon. Det er en vibrasjonsdempende gummiforing i hjulet på veiven som kan bli litt slapp med årene, så enkelte har observert at denne "glir" slik at tenningsmerket ikke lengre blir korrekt. Siden du observerer en halv tann feil er det mulig at dette har skjedd hos deg, så om du har mulighet ville jeg ha prøvd å stadfeste det korrekte toppunktet på stempelet ved å måle på selve stempelet istedet. Har aldri gjort det selv, kjenner bare til teorien ved det.
Akkurat ja. Ja det det er fullt mulig dette har skjedd. Lønner det seg å bytte hele veivhjulet kanskje?
hehe, nei jeg kan ikke si at jeg tror det er nødvendig. Om du finner ut at tenningsmerket på hjulet ikke stemmer overrens med det sanne toppunktet til stempelet så tegn bare inn et nytt tenningsmerke på hjulet, men hvit neglelakk f.eks.. ;)

#265792  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:
Mr2Even skrev:
hehe, nei jeg kan ikke si at jeg tror det er nødvendig. Om du finner ut at tenningsmerket på hjulet ikke stemmer overrens med det sanne toppunktet til stempelet så tegn bare inn et nytt tenningsmerke på hjulet, men hvit neglelakk f.eks.. ;)
Ok. Kan jeg feks finne stempelets toppungt ved å ta en stiv ståltråd nedi tennplugg hullet og se/måle meg fram til stempelet er på topp via ståltråden?

#265798  av Larsen

Mr2Even skrev:
CelicaTurbo skrev:
Mr2Even skrev: Det er desverre ikke nøyaktig nok. Det beste er å bruke et mikrometer.
Ok. Kan jeg feks finne stempelets toppungt ved å ta en stiv ståltråd nedi tennplugg hullet og se/måle meg fram til stempelet er på topp via ståltråden?

#265804  av Mr2Even

Larsen skrev:
Mr2Even skrev:
CelicaTurbo skrev: hehe, nei jeg kan ikke si at jeg tror det er nødvendig. Om du finner ut at tenningsmerket på hjulet ikke stemmer overrens med det sanne toppunktet til stempelet så tegn bare inn et nytt tenningsmerke på hjulet, men hvit neglelakk f.eks.. ;)

Det er desverre ikke nøyaktig nok. Det beste er å bruke et mikrometer.
Ok.. hvordan mikrometer da? er det stempet nr 1 jeg må måle det på?

#265825  av Larsen

Sylinder nr1 ja. Type mikrometer vet jeg ikke, men det skal ikke være så vansklig å finne ut.

#265835  av Mr2Even

Larsen skrev:Sylinder nr1 ja. Type mikrometer vet jeg ikke, men det skal ikke være så vansklig å finne ut.
Ok. Og sylinder nr1 er ved regreima ?

#265841  av Larsen

Mr2Even skrev:
Larsen skrev:Sylinder nr1 ja. Type mikrometer vet jeg ikke, men det skal ikke være så vansklig å finne ut.
Ok. Og sylinder nr1 er ved regreima ?
Stemmer

#265887  av CelicaTurbo

Og å finne toppunktet direkte er håpløst unøyaktig siden stempelet "pauser" litt på toppen. Istedet, finn et referansepunkt hvor du måler stempelet mens det er på vei opp. Merk av dette punktet på veivhjulet (f.eks merk av i forhold til tenningsmerket eller en ståltråd du har festet som indikator, ihvertfall en fast referanse som ikke flytter seg mens hjulet snur). Så roterer du veiven til stempelet har passert toppunktet og er på vei ned, til du måler samme distanse igjen. Merk det punktet på veivhjulet, og det faktiske toppunktet er da midt mellom de to merkene du har laget. Om du ikke vil tegne på hjulet og vil være enda sikrere på å gjøre det korrekt, så fest et slikt til veivhjulet:

http://www.fastcushman.com/wheel.jpg

...og les av tallene for å finne midtpunktet matematisk istedet ;)

#265891  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:Og å finne toppunktet direkte er håpløst unøyaktig siden stempelet "pauser" litt på toppen. Istedet, finn et referansepunkt hvor du måler stempelet mens det er på vei opp. Merk av dette punktet på veivhjulet (f.eks merk av i forhold til tenningsmerket eller en ståltråd du har festet som indikator, ihvertfall en fast referanse som ikke flytter seg mens hjulet snur). Så roterer du veiven til stempelet har passert toppunktet og er på vei ned, til du måler samme distanse igjen. Merk det punktet på veivhjulet, og det faktiske toppunktet er da midt mellom de to merkene du har laget. Om du ikke vil tegne på hjulet og vil være enda sikrere på å gjøre det korrekt, så fest et slikt til veivhjulet:

http://www.fastcushman.com/wheel.jpg

...og les av tallene for å finne midtpunktet matematisk istedet ;)
Bra, da er jeg sikker på hva jeg må gjøre :) Tror jeg skal bruke en lang bolt eller skrue og måle meg utifra den med skyvelære eller mikrometer(har begge deler) Jeg har kjøpt meg en hvit tusj jeg skal bruke til å merke med. Jeg kommer med opplysninger på hvordan det har gått etter at jeg har funnet det idielle toppungtet.

#266096  av Mr2Even

Joda, tenningen lå ca 5 grader feil. Nå ligger den midt imellom "dødgangen", det er vel riktig?

#266101  av Larsen

Mr2Even skrev:Joda, tenningen lå ca 5 grader feil. Nå ligger den midt imellom "dødgangen", det er vel riktig?
Det skal stemme det. Jo mer presist du måler jo mer riktig blir tenningen også

#266104  av Mr2Even

Larsen skrev:
Mr2Even skrev:Joda, tenningen lå ca 5 grader feil. Nå ligger den midt imellom "dødgangen", det er vel riktig?
Det skal stemme det. Jo mer presist du måler jo mer riktig blir tenningen også
Nå føler jeg kikket på 5000omdr litt, men ikke bra nok. Må motoren gå seg til med den nye tenningen?

Etter at jeg hadde kjørt en liten tur dro jeg ut sikringen på ecu og efi, etter det måtte jeg justere ned tomgangen faktisk..

#266109  av Larsen

Turboen bruker ofte litt tid på å kjøre seg til etter at tenningen er justert, men tror ikke GTIen gjør det.

Har du sjekket at kammene er i riktig posisjon da? Det skal ikke mange gradene til før de fører til drastisk endring av effekten. Ofte med de symptomene du besrkiver her.

#266110  av Mr2Even

Larsen skrev:Turboen bruker ofte litt tid på å kjøre seg til etter at tenningen er justert, men tror ikke GTIen gjør det.

Har du sjekket at kammene er i riktig posisjon da? Det skal ikke mange gradene til før de fører til drastisk endring av effekten. Ofte med de symptomene du besrkiver her.
Ok. ja de lå en halv tann galt
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9