Side 6 av 9

Legg innLagt inn:01 okt 2007 08:16
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:presis justering er viktig ja, kammene roterer i halve hastigheten til veiven så husk at enhver feil i grader på kammen blir doblet i grader på veiven (og det kan jo påvirke instilling av tenning en hel del). Siden du observerer en halv tann feil så er det mulig at veivhjulet har forskjøvet seg litt i forhold til slik det skal stå, slik at 0-merket på veiven ikke lengre betyr at stempel 1 står i øverste posisjon. Det er en vibrasjonsdempende gummiforing i hjulet på veiven som kan bli litt slapp med årene, så enkelte har observert at denne "glir" slik at tenningsmerket ikke lengre blir korrekt. Siden du observerer en halv tann feil er det mulig at dette har skjedd hos deg, så om du har mulighet ville jeg ha prøvd å stadfeste det korrekte toppunktet på stempelet ved å måle på selve stempelet istedet. Har aldri gjort det selv, kjenner bare til teorien ved det.
Akkurat ja. Ja det det er fullt mulig dette har skjedd. Lønner det seg å bytte hele veivhjulet kanskje?

Legg innLagt inn:01 okt 2007 13:49
av CelicaTurbo
Mr2Even skrev:
CelicaTurbo skrev:presis justering er viktig ja, kammene roterer i halve hastigheten til veiven så husk at enhver feil i grader på kammen blir doblet i grader på veiven (og det kan jo påvirke instilling av tenning en hel del). Siden du observerer en halv tann feil så er det mulig at veivhjulet har forskjøvet seg litt i forhold til slik det skal stå, slik at 0-merket på veiven ikke lengre betyr at stempel 1 står i øverste posisjon. Det er en vibrasjonsdempende gummiforing i hjulet på veiven som kan bli litt slapp med årene, så enkelte har observert at denne "glir" slik at tenningsmerket ikke lengre blir korrekt. Siden du observerer en halv tann feil er det mulig at dette har skjedd hos deg, så om du har mulighet ville jeg ha prøvd å stadfeste det korrekte toppunktet på stempelet ved å måle på selve stempelet istedet. Har aldri gjort det selv, kjenner bare til teorien ved det.
Akkurat ja. Ja det det er fullt mulig dette har skjedd. Lønner det seg å bytte hele veivhjulet kanskje?
hehe, nei jeg kan ikke si at jeg tror det er nødvendig. Om du finner ut at tenningsmerket på hjulet ikke stemmer overrens med det sanne toppunktet til stempelet så tegn bare inn et nytt tenningsmerke på hjulet, men hvit neglelakk f.eks.. ;)

Legg innLagt inn:04 okt 2007 19:11
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:
Mr2Even skrev:
CelicaTurbo skrev:presis justering er viktig ja, kammene roterer i halve hastigheten til veiven så husk at enhver feil i grader på kammen blir doblet i grader på veiven (og det kan jo påvirke instilling av tenning en hel del). Siden du observerer en halv tann feil så er det mulig at veivhjulet har forskjøvet seg litt i forhold til slik det skal stå, slik at 0-merket på veiven ikke lengre betyr at stempel 1 står i øverste posisjon. Det er en vibrasjonsdempende gummiforing i hjulet på veiven som kan bli litt slapp med årene, så enkelte har observert at denne "glir" slik at tenningsmerket ikke lengre blir korrekt. Siden du observerer en halv tann feil er det mulig at dette har skjedd hos deg, så om du har mulighet ville jeg ha prøvd å stadfeste det korrekte toppunktet på stempelet ved å måle på selve stempelet istedet. Har aldri gjort det selv, kjenner bare til teorien ved det.
Akkurat ja. Ja det det er fullt mulig dette har skjedd. Lønner det seg å bytte hele veivhjulet kanskje?
hehe, nei jeg kan ikke si at jeg tror det er nødvendig. Om du finner ut at tenningsmerket på hjulet ikke stemmer overrens med det sanne toppunktet til stempelet så tegn bare inn et nytt tenningsmerke på hjulet, men hvit neglelakk f.eks.. ;)
Ok. Kan jeg feks finne stempelets toppungt ved å ta en stiv ståltråd nedi tennplugg hullet og se/måle meg fram til stempelet er på topp via ståltråden?

Legg innLagt inn:04 okt 2007 19:22
av Larsen
Mr2Even skrev:
CelicaTurbo skrev:
Mr2Even skrev: Det er desverre ikke nøyaktig nok. Det beste er å bruke et mikrometer.
Akkurat ja. Ja det det er fullt mulig dette har skjedd. Lønner det seg å bytte hele veivhjulet kanskje?
hehe, nei jeg kan ikke si at jeg tror det er nødvendig. Om du finner ut at tenningsmerket på hjulet ikke stemmer overrens med det sanne toppunktet til stempelet så tegn bare inn et nytt tenningsmerke på hjulet, men hvit neglelakk f.eks.. ;)
Ok. Kan jeg feks finne stempelets toppungt ved å ta en stiv ståltråd nedi tennplugg hullet og se/måle meg fram til stempelet er på topp via ståltråden?

Legg innLagt inn:04 okt 2007 19:37
av Mr2Even
Larsen skrev:
Mr2Even skrev:
CelicaTurbo skrev: hehe, nei jeg kan ikke si at jeg tror det er nødvendig. Om du finner ut at tenningsmerket på hjulet ikke stemmer overrens med det sanne toppunktet til stempelet så tegn bare inn et nytt tenningsmerke på hjulet, men hvit neglelakk f.eks.. ;)
Ok. Kan jeg feks finne stempelets toppungt ved å ta en stiv ståltråd nedi tennplugg hullet og se/måle meg fram til stempelet er på topp via ståltråden?

Det er desverre ikke nøyaktig nok. Det beste er å bruke et mikrometer.
Ok.. hvordan mikrometer da? er det stempet nr 1 jeg må måle det på?

Legg innLagt inn:04 okt 2007 20:47
av Larsen
Sylinder nr1 ja. Type mikrometer vet jeg ikke, men det skal ikke være så vansklig å finne ut.

Legg innLagt inn:04 okt 2007 21:27
av Mr2Even
Larsen skrev:Sylinder nr1 ja. Type mikrometer vet jeg ikke, men det skal ikke være så vansklig å finne ut.
Ok. Og sylinder nr1 er ved regreima ?

Legg innLagt inn:04 okt 2007 21:44
av Larsen
Mr2Even skrev:
Larsen skrev:Sylinder nr1 ja. Type mikrometer vet jeg ikke, men det skal ikke være så vansklig å finne ut.
Ok. Og sylinder nr1 er ved regreima ?
Stemmer

Legg innLagt inn:05 okt 2007 07:28
av CelicaTurbo
Og å finne toppunktet direkte er håpløst unøyaktig siden stempelet "pauser" litt på toppen. Istedet, finn et referansepunkt hvor du måler stempelet mens det er på vei opp. Merk av dette punktet på veivhjulet (f.eks merk av i forhold til tenningsmerket eller en ståltråd du har festet som indikator, ihvertfall en fast referanse som ikke flytter seg mens hjulet snur). Så roterer du veiven til stempelet har passert toppunktet og er på vei ned, til du måler samme distanse igjen. Merk det punktet på veivhjulet, og det faktiske toppunktet er da midt mellom de to merkene du har laget. Om du ikke vil tegne på hjulet og vil være enda sikrere på å gjøre det korrekt, så fest et slikt til veivhjulet:

http://www.fastcushman.com/wheel.jpg

...og les av tallene for å finne midtpunktet matematisk istedet ;)

Legg innLagt inn:05 okt 2007 07:56
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:Og å finne toppunktet direkte er håpløst unøyaktig siden stempelet "pauser" litt på toppen. Istedet, finn et referansepunkt hvor du måler stempelet mens det er på vei opp. Merk av dette punktet på veivhjulet (f.eks merk av i forhold til tenningsmerket eller en ståltråd du har festet som indikator, ihvertfall en fast referanse som ikke flytter seg mens hjulet snur). Så roterer du veiven til stempelet har passert toppunktet og er på vei ned, til du måler samme distanse igjen. Merk det punktet på veivhjulet, og det faktiske toppunktet er da midt mellom de to merkene du har laget. Om du ikke vil tegne på hjulet og vil være enda sikrere på å gjøre det korrekt, så fest et slikt til veivhjulet:

http://www.fastcushman.com/wheel.jpg

...og les av tallene for å finne midtpunktet matematisk istedet ;)
Bra, da er jeg sikker på hva jeg må gjøre :) Tror jeg skal bruke en lang bolt eller skrue og måle meg utifra den med skyvelære eller mikrometer(har begge deler) Jeg har kjøpt meg en hvit tusj jeg skal bruke til å merke med. Jeg kommer med opplysninger på hvordan det har gått etter at jeg har funnet det idielle toppungtet.

Legg innLagt inn:06 okt 2007 16:03
av Mr2Even
Joda, tenningen lå ca 5 grader feil. Nå ligger den midt imellom "dødgangen", det er vel riktig?

Legg innLagt inn:06 okt 2007 16:24
av Larsen
Mr2Even skrev:Joda, tenningen lå ca 5 grader feil. Nå ligger den midt imellom "dødgangen", det er vel riktig?
Det skal stemme det. Jo mer presist du måler jo mer riktig blir tenningen også

Legg innLagt inn:06 okt 2007 16:36
av Mr2Even
Larsen skrev:
Mr2Even skrev:Joda, tenningen lå ca 5 grader feil. Nå ligger den midt imellom "dødgangen", det er vel riktig?
Det skal stemme det. Jo mer presist du måler jo mer riktig blir tenningen også
Nå føler jeg kikket på 5000omdr litt, men ikke bra nok. Må motoren gå seg til med den nye tenningen?

Etter at jeg hadde kjørt en liten tur dro jeg ut sikringen på ecu og efi, etter det måtte jeg justere ned tomgangen faktisk..

Legg innLagt inn:06 okt 2007 16:48
av Larsen
Turboen bruker ofte litt tid på å kjøre seg til etter at tenningen er justert, men tror ikke GTIen gjør det.

Har du sjekket at kammene er i riktig posisjon da? Det skal ikke mange gradene til før de fører til drastisk endring av effekten. Ofte med de symptomene du besrkiver her.

Legg innLagt inn:06 okt 2007 17:03
av Mr2Even
Larsen skrev:Turboen bruker ofte litt tid på å kjøre seg til etter at tenningen er justert, men tror ikke GTIen gjør det.

Har du sjekket at kammene er i riktig posisjon da? Det skal ikke mange gradene til før de fører til drastisk endring av effekten. Ofte med de symptomene du besrkiver her.
Ok. ja de lå en halv tann galt