TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøreegenskaper pÃ¥ Supra

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#79814  av chris

cameleon skrev: Bare av vill nysgjerrighet det her. Men når de tester flere forskjellige biler som f.eks i top gear, Bruker de samme type dekk på alle bilene? Dekk har jo en viktig rolle når det kommer til resultater.
SÃ¥vidt jeg vet, blir det brukt originaldekk..

#79862  av jan-erik

chris skrev:
cameleon skrev: Bare av vill nysgjerrighet det her. Men når de tester flere forskjellige biler som f.eks i top gear, Bruker de samme type dekk på alle bilene? Dekk har jo en viktig rolle når det kommer til resultater.
SÃ¥vidt jeg vet, blir det brukt originaldekk..
De bruker nok orginaldekk som bilen blir levert med ja. Men der kan det jo skille noe voldsomt da, selv om de fleste high performance bilene pleier å ha skikkelig dekkutrustning fra fabrikk.

Vet f.eks at nye Lotus Elise Exige (den med Toyota T-sport motoren) som ble testet på Top Gear mot Apache helikopteret hadde gate slicks (R-dekk). Og dette kommer den med orginalt. Kunne forøvrig veldig gjerne tenkt meg den bilen.... drømme drømme

#80090  av mr.ourom

Har faktisk prøvd dette i praksis som dere diskuterer.
På vålerbanen har vi kjørt mange runder hakk i hæl og det er ganske jevnt ja. Bilene det er snakk om er min mkiv og en 94mod m3 med turbo.
Disse to bilene er helt jevne på langsidene. Svingegenskapene er vanskelig og diskutere,det har mere med oppsett på understell og gjøre enn merke.Vel og merke har jeg parkert mye rart på vålerbana med min mkiv.Det var en test i bilsport for ikke så langt tilbake hvor de kjørte superstage med en supra med orginalt understell og dekkoppsett.Denne bilen er faktisk raskere en de første orginale m3 csl som prøvde seg i superstage.Teknisk sett så er understellet på en mkiv meget avansert med sine doble triangelarmer foran og bak i aluminium(lav uavfjæret masse)+at bremsesystemet er g-kraft basert.Uansett umulig og sette to biler opp mot hverandre på denne måten fordi det er for mange faktorer som spiller inn.

#80154  av @lpher

Thanks Are :D Godt formulert :)

Blir det noen oppgraderinger i stereo-oppsettet i år da? :D
Kommer på banen etterhvert jeg også vettu! :D

@lpher

#80238  av chris

jan-erik skrev:De bruker nok orginaldekk som bilen blir levert med ja. Men der kan det jo skille noe voldsomt da, selv om de fleste high performance bilene pleier å ha skikkelig dekkutrustning fra fabrikk.

Vet f.eks at nye Lotus Elise Exige (den med Toyota T-sport motoren) som ble testet på Top Gear mot Apache helikopteret hadde gate slicks (R-dekk). Og dette kommer den med orginalt. Kunne forøvrig veldig gjerne tenkt meg den bilen.... drømme drømme
ja, det jeg mente.. at de bruker de dekka som bilene leveres med originalt. Men som du sier, forskjellene er store.. nyeste M3 CSL leveres jo også med gateslicks originalt.

Den Exigen var RÅ ja.. hadde vært så rått å hatt en akkurat sånn en.. svart med mørke felger. tror den sparker rimelig heftig fra :D

#80240  av SupraAspirant

sindrejl skrev:en supra mk3 f.eks er deigete som fy.. likevel henger dem meget godt på en mr2 mk2.. som INGEN kan matche sving egenskapen til..
Eh.. Hallo? Vil med dette informere at det er noe som heter Honda CRX gen2! Den er sinnsyk i svingene. Eier selv en gen 3 CRX, men den blir litt mer deig pga cab, men delv den med taket på er rå i svingene. Kjørte fra en MR2 turbo med den, men det sto nok meget mye på kjennskap til bil og vei. MR2'n var lånt.

#80244  av Oas

memo skrev:konklusjon: du tar feil

hk antall har vel ingenting å si for kjøreegenskapene...

BMW er absolutt en verdig motstander til Supra med tanke på kjøreegenskaper, om ikke bedre... BMW er så velbalansert at det er utrolig... sykt hva man kan få til med en slik sak...

men supra'en er kjappere enn en standard "vanlig" bmw da... men her var det vel snakk om kjøreegenskaper, ikke hvilken effekt pr kg den hadde :)
hk vil vel ha noe å si på kjøreegenskapene. putt 50hk i en mr2 f.eks så putt 300hk i den samme mr2 en, vil tenke meg at kjøre egenskapene på de to er ganske forskjelige.

jeg har aldri prøv en supra, det eneste jeg hvet er at de bmw ene jeg har prøvd ikke har kjøre egenskper jeg synes noe særligt om.

#80264  av GT4 CS

Antall hk i en bil har EKSTREMT mye og si for kjøre egenskapene også. Har du nokk hk er det utrolig hva man kan redde inn, er ikke vanskelig og legge opp en sladd, men du trenger og krefter for og kunne holde den og dra den inn igjen på en trygg og effektiv måte. Tenker nå mest på biler med 4wd her. Merkes godt på min gt4 at den kunne hatt litt mere krutt til tider, er lett og legge ut en breiers på de 3 første gira på tørr asfalt. Men spesielt i 3 gir om farten dabber for mye av i sladden er det ikke nokk krefter til og dra den tryggt inn. Er farten stor nokk bruker man vekten på bilen, dette gjelder generelt alle biler da. En annen ting, har du for mye krefter vil det jo ikke akkuratt føre til bedre kjøre egenskaper om dekkene hele tiden vil spinne :wink:
Så en perfekt balanse mellom hk og et bra understell er det beste, og selv om jeg selv aldri har kjørt supra har jeg sett flere ganger hvor godt balansert disse bilene er, og i den testen fra bilsport hvor de kjørte med orginalt understell på supra´n ,så beviser det vel en hel del med tanke på hvor rå en bmw m3csl er.
I mine øyne: LENGE LEVE TOYTOY OG SUPRA :)

#81799  av Jon Arve

Tror ikke vi skal trekke inn CRX her SupraAspirant. Jeg har selv hatt CRX og VET at den bilen ikke holder MR2 MK2 Turbo! Ã…rsak enkel:MR2 har midtplasert motor og RWD=bedre balanse.

(Bare så du vet det. Jeg er Honda frelst selv)

#81803  av @lpher

Jon Arve skrev: (Bare så du vet det. Jeg er Honda frelst selv)
...and then some! Am i right? LOL :D

@lpher

#81932  av SupraAspirant

Jon Arve skrev:Tror ikke vi skal trekke inn CRX her SupraAspirant. Jeg har selv hatt CRX og VET at den bilen ikke holder MR2 MK2 Turbo! Ã…rsak enkel:MR2 har midtplasert motor og RWD=bedre balanse.

(Bare så du vet det. Jeg er Honda frelst selv)
Hehe, jada, les det siste i innlegget mitt :) Hjelper ikke med 220hk (JE) når han med 160hk har vokst opp i svingene.

#83088  av sindrejl

altså.. nå skal det sies at det er definitivt satt på spissen det med at "INGEN" matcher kjøreegenskapene til mr2.. da mente jeg såklart mellom supra og bmw som diskusjonen startet med, og pga midtplassert motor skal det ikke mye til før man vet hva som er best i svinger iallefall.

Og holde "meget godt" følge betyr ikke "holde følge".. les hva folk skriver før man slenger med hammern.. Har aldri sagt at mk3 har nubbsjangs til å henge med / kjøre fra mr2.. And I sure know.. har da ffs mr2 sjæl :P VET det ikke er noen supersportsbil.. Men nå blir det andre boller, skifter til supra, men det mest pga størrelse faktisk :) Og du Eirikoo? Sitt på med frank en liten tur så vet du hva en eldgammel supra er god for iallefall ;)

#83095  av eirikoo

sindrejl skrev:Og du Eirikoo? Sitt på med frank en liten tur så vet du hva en eldgammel supra er god for iallefall ;)
Anytime! :wink:

#83108  av spkstrp

har litt vanskeligheter for å svelge at mr2n er raskest fordi den har midtmontert motor... Om du heter mikkel skumaker så kan det kanskje stemme. men de fleste sliter med å hente ut potensialet av en slik bil, da er det kanskje like greit å ha en "vanlig" bil med motoren framme...

Er det noen som har noen tester hvor det står svart på hvitt at mr2 er så jævlig bra? - gode kjøreegenskaper, og morro, greit nok, men kan den hevde seg ?

#83112  av sindrejl

se selv hva bmw folket sa på forumet sitt ;) men seriøst.. må dere slutte å overdrive så jææævlig.. aldri sagt det var verdens beste bil sa jeg! aldri sagt den var JÆVLIG bra.. derimot er det klart hva som ville ligget best av de bilene vi liksom prøvde å forholde oss til her.. noen av de bedre bmw'ene .. m3 f.eks og supra
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8