Amund skrev:Det er vanvittig kult at det er mulig for ein vanlig mann i gata å få gjenomslag for morsomme ombygginger!
No nærmer meg kontroll av min egen bil, så nervene har begynt å komme.
Siden du har vert gjennom samme løpet som meg, (om enn med litt kortere gjennomløpstid), kanskje du har lyst til å dele litt erfaring og opplevelsen av sjølve kontrollen på biltilsynet?
-Målte de bremseskivene? i så fall måtte du ta av felgene, eller målte de uten å ta de av?
-Støy ble "synset" ut i fra kva kontrolløren meinte var greit?
-ingen kommentarer på lyd frå luftfilter/innsug? (annet enn positivt sjølvsagt) Sliter med "litt" intens innsugslyd når løft slår inn. 
Nå hadde jeg gjort en stor innsats for at den skulle gå gjennom ved første gangs visning. Jeg hadde forventet en meget grundig innspeksjon av absolutt alt, hvor det var nødvendig å gå gjennom hver minste detalj. Og var selvfølgelig temmelig nervøs for at de tilpassningene jeg hadde gjort ikke skulle gå gjennom nåløyet.
Kontrolløren brukte 20-25 min på å se over bilen, og så egentlig bare nøye på avgasssystemet og at katalysatorer og 02/lamda var på orginal plassering.
Jeg benyttet orginal potte på bilen sammen med 3 katalysatorer, så bilen var omtrent helt stille på tomgang. Så kontrollør hadde ikke noe problem med å synse at støy var innafor.
Jeg hadde egentlig krav på meg om å benytte orginal luftfilterboks fra donorbil, men bygde en løsning hvor luftfilterboks fra min NA mr2 ble benyttet. Kontrolløren hadde heller ingen problemer med det.
De hadde ikke utstyr for å lese av hjernen gjennom obd port, og han stolte på meg når jeg fortalte at orginal hjerne var benyttet. Han gadd ikke løsne 4 klips på teppet i bagasjerom for å sjekke.
Eneste som ble sjekket nøye annet enn avgasssystem var nr og høyde på fjærer i coilovers. Bremseskiver ble ikke målt, han så at det så orginalt ut, og at orginale felger akkurat passet over, så han stolte på at det var bremser beskrevet i søknad som var benyttet.
Han kommenterte dog at bygget var veldig ryddig og det syntes at jeg hadde vært pirkete med detaljene, så han gadd ikke sjekke så nøye. Hjalp nok også at jeg hadde med 100 sider med dokumenter og kvitteringer som beviste alt.
Han prøvekjørte bilen like lenge som han innspiserte den. Og merket at den var godt skrudd sammen. Så det var ikke noe problem å godkjenne den. Han hadde noen spørsmål rundt bumpsteer når han prøvekjørte, men ellers var alt greit
Jeg tror dog at det finnes mange kontrollører som er langt nøyere på ting. Spesielt hvis man ikke har mye dokumentasjon, eller kan besvare tekniske spørsmål. Det ryktes jo også at noen steder er langt slappere enn andre.
Ombyggingsgruppa på svv i oslo ble jo lagt ned fordi de ikke var pirkete nok.