Side 7 av 8

Legg innLagt inn:29 aug 2007 14:30
av BrennaRacing
CelicaTurbo skrev:Høres ut som du beskrive pluggen til oljenivåsensor (gult lys), og sokkelen på den sensoren er litt knekt på min bil så jeg kjørte en periode med sensoren frakoblet uten at det gjorde noen forskjell på bilens gange.
Gult lys ja :) Var sikkert det at jeg fylte på¨olje som gjorde at den gikk bedre. For det var en del forskjell.

Legg innLagt inn:11 sep 2007 22:40
av SuperZite
ja da har jeg brukt noen timer på å skru på bilen til BrennaRacing, han er jo på ferie selv så får ta oppdater litt her.

Prøvd å stille tenning,men denne fikk man ikke justert langt nok så da kunne det ikke være ennet enn at regreim var satt på feil.

Prøvde å sjekke dette med å ta av deksel til regreima men fant ikke noe merker så for å være sikker var det bare å ta av insug og toppdeksel, som man kan se ut i fra bildene, begge cammene sto 1 eller 2 tenner feil tenner feil. Fikk fikset på dette og nå går bilen mye bedre, men har litt tenningsbank i det ban gir gass, så få ta å sifte plugger på den, han har jo kjørt litt med tenningsbank nå så, de kan jo være vel helt gåene.

PS bildene er tatt med mobil.

Og får si takk til Carrozzeria Alfa for lån av verksted.

Legg innLagt inn:12 sep 2007 14:04
av CelicaTurbo
Det er flott at dette har ordnet seg da :)

Legg innLagt inn:12 sep 2007 21:59
av Mr2Even
Ja det var bra :) Kan en av kammene stå litt feil selv om man får stillt tenningen riktig?

Legg innLagt inn:13 sep 2007 08:31
av CelicaTurbo
Ja tenningen er koblet med et drev til den ene kamakselen, eksos om jeg husker rett, så den andre kamakselen kan ha hoppet over et hakk i reimen uten at det merkes på tenningsjusteringen.

Legg innLagt inn:13 sep 2007 08:57
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:Ja tenningen er koblet med et drev til den ene kamakselen, eksos om jeg husker rett, så den andre kamakselen kan ha hoppet over et hakk i reimen uten at det merkes på tenningsjusteringen.
Ok, for det er kanskje mulig har skjedd på min. Hvordan er lyden på tenningsbank?

Legg innLagt inn:13 sep 2007 09:06
av Amund
CelicaTurbo skrev:Ja tenningen er koblet med et drev til den ene kamakselen, eksos om jeg husker rett, så den andre kamakselen kan ha hoppet over et hakk i reimen uten at det merkes på tenningsjusteringen.
Fordeleren står på innsugkam :wink:

Legg innLagt inn:13 sep 2007 13:20
av CelicaTurbo
Amund skrev:
CelicaTurbo skrev:Ja tenningen er koblet med et drev til den ene kamakselen, eksos om jeg husker rett, så den andre kamakselen kan ha hoppet over et hakk i reimen uten at det merkes på tenningsjusteringen.
Fordeleren står på innsugkam :wink:
kjekt å vite :)

Legg innLagt inn:13 sep 2007 15:19
av SuperZite
Mr2Even skrev:Ja det var bra :) Kan en av kammene stå litt feil selv om man får stillt tenningen riktig?
Bare husk å sette inn en strap i service kontakten, når du skal stille tenning.

Lyden... Knatrelyd på en måte ligner litt på når man kortslutter ett batt, kort lys høy lyd.

Mulig noen andre kan klare å forklare det bedre.

Legg innLagt inn:13 sep 2007 20:30
av Mr2Even
SuperZite skrev:
Mr2Even skrev:Ja det var bra :) Kan en av kammene stå litt feil selv om man får stillt tenningen riktig?
Bare husk å sette inn en strap i service kontakten, når du skal stille tenning.

Lyden... Knatrelyd på en måte ligner litt på når man kortslutter ett batt, kort lys høy lyd.

Mulig noen andre kan klare å forklare det bedre.
Oki, jeg forstår, så da er det vel lett å høre? Ja har stillt tenninga med riktig kortslutting i diagnosen, men må justere'n litt til, tenninga lå litt bak streken når jeg kjekket tenningen igjen et par dager etterpå. Sjekket ikke ordentlig etter jeg dro til, og det skal man jo gjøre..

Legg innLagt inn:14 sep 2007 07:47
av CelicaTurbo
Mr2Even skrev:
SuperZite skrev:
Mr2Even skrev:Ja det var bra :) Kan en av kammene stå litt feil selv om man får stillt tenningen riktig?
Bare husk å sette inn en strap i service kontakten, når du skal stille tenning.

Lyden... Knatrelyd på en måte ligner litt på når man kortslutter ett batt, kort lys høy lyd.

Mulig noen andre kan klare å forklare det bedre.
Oki, jeg forstår, så da er det vel lett å høre? Ja har stillt tenninga med riktig kortslutting i diagnosen, men må justere'n litt til, tenninga lå litt bak streken når jeg kjekket tenningen igjen et par dager etterpå. Sjekket ikke ordentlig etter jeg dro til, og det skal man jo gjøre..
Husk også å sjekke etter feilkoder etter at du har kortsluttet de to pinnene i diagnosekontakten og før du justerer tenning, om du får feilkode for TPS (no IDL sig) så vil det bety at du ikke kan justere tenningen pga at ECU da ikke låser tenningen til 10 grader slik den skal. Det er en artikkel på klubbsidene som omhandler feilkodene og fremgangsmåten.

Legg innLagt inn:14 sep 2007 10:06
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:
Husk også å sjekke etter feilkoder etter at du har kortsluttet de to pinnene i diagnosekontakten og før du justerer tenning, om du får feilkode for TPS (no IDL sig) så vil det bety at du ikke kan justere tenningen pga at ECU da ikke låser tenningen til 10 grader slik den skal. Det er en artikkel på klubbsidene som omhandler feilkodene og fremgangsmåten.
Ja det der var viktig å få med seg, bra du informerte om det.. :)

Legg innLagt inn:14 sep 2007 17:51
av BrennaRacing
Da har jeg akkurat kommet hjem fra en uke i Spania. Er litt deilig å komme hjem til ferdig reparert bil også :D

Stooor takk til Superzite for all hjelp. Skal dra å hente bilen nå, også blir det vel en tur på Streetmeet :D

Legg innLagt inn:25 sep 2007 10:05
av 323F GTX
Hvordan ser man på de bildene om reimen står feil? har tilsvarende problemer på min bil, så dette er vel noe jeg må sjekke opp i :P Men lar det seg gjøre å ta av og på reimen mens motoren står i bilen uten en jævlig jobb?

Legg innLagt inn:25 sep 2007 10:53
av CelicaTurbo
323F GTX skrev:Hvordan ser man på de bildene om reimen står feil? har tilsvarende problemer på min bil, så dette er vel noe jeg må sjekke opp i :P Men lar det seg gjøre å ta av og på reimen mens motoren står i bilen uten en jævlig jobb?
Det lar seg gjøre men det er vistnok ganske trangt, og du må løsne et motorfeste og heve/senke motoren på regreimsiden for å komme til en skrue som holder den nederste delen av regreimdekselet. Men skal du først bare sjekke så trenger du bare å ta av det øverste regreimdekselet eller gjøre som superzite, ta av toppdekselet. På bildene til superzite ser du et hakk i kamakselen der hvor kamakselen møter lagerhuset (den runde "kuppelen"), og tilsvarende er det et merke i lagerhuset.