TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp! dÃ¥rlig drag/akselrasjon,intet skyv-5000omdr. Ã…rsak ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#266745  av Mr2Even

Nå har jeg funnet årsaken på problemet; dårlig drag/akselrasjon,intet skyv-5000omdr.

Det kunne se ut som at kammene lå bare en halv tann feil, men de ligger en hel tann galt pga at avstanden på TDC bare kan ha en avstand på +/- 2,4mm mens hos meg er den på ca 5mm. Kan si det sånn at den halve tannen jeg har feil ligger på feil side av merke, og da blir lukke/åpne tidene på ventilene litt feil via kammene. Derfor har det ikke hjulpet stort å lage nytt tenningsmerke på veivhjulet utifra toppungtet på sylinderen.
Se nest nederste bilderute her :
Bilde

Og trinn 8 vil si:

Bilde

#266755  av CelicaTurbo

...altså, det du skriver er at når du roterte veien til en kamaksel stod korrekt, og merket dette på veivhjulet, så kom dette merket på motsatt side av TDC-hakket i forhold til det "sanne" TDC som du fant ved å måle stempelets toppunkt?

#266877  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:...altså, det du skriver er at når du roterte veien til en kamaksel stod korrekt, og merket dette på veivhjulet, så kom dette merket på motsatt side av TDC-hakket i forhold til det "sanne" TDC som du fant ved å måle stempelets toppunkt?
Eh, ja det er vel slik det var ja. Og når merke på kamdrevet var korrekt var avstanden til TDC 0 merket til streken på veilven for langt unna hverandre, dvs ikke innenfor +/-2,4 men 5mm .

#266893  av CelicaTurbo

ok, men da høres det ut som du har funnet årsaken da... :)

#266897  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:ok, men da høres det ut som du har funnet årsaken da... :)
Ja tror det :) Men får endelig svar på om det er dette etter at jeg har rettet på regreima ved kamdrevene. Tror du det kan ha skadet ventilene eller noe i motoren ved å ha kjørt med dette?

#266908  av Larsen

Mr2Even skrev:
Ja tror det :) Men får endelig svar på om det er dette etter at jeg har rettet på regreima ved kamdrevene. Tror du det kan ha skadet ventilene eller noe i motoren ved å ha kjørt med dette?
3sg motorene er none interference.

#266921  av Mr2Even

Larsen skrev:
Mr2Even skrev:
3sg motorene er none interference.
ja det er jo kjempe bra, men det jeg mente var om det å kjøre med feil lukke/åpne tid på ventilene kan ha skadet dem?

#266935  av CelicaTurbo

jeg har ikke hørt om noen som har skadet ventilene på noe slikt nei..

#266939  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:jeg har ikke hørt om noen som har skadet ventilene på noe slikt nei..
Bra :) Men skulle tro at det ikke var så bra visst ventilen ikke får lukket ordentlig før eksplosjonen kommer i sylinderen.. Noe av trøkket må vel komme opp i toppen også?

#266946  av Larsen

Mr2Even skrev:
CelicaTurbo skrev:jeg har ikke hørt om noen som har skadet ventilene på noe slikt nei..
Bra :) Men skulle tro at det ikke var så bra visst ventilen ikke får lukket ordentlig før eksplosjonen kommer i sylinderen.. Noe av trøkket må vel komme opp i toppen også?

Eksos ventilen åpner seg jo mens drivstoff brenner da.

Oså brenner det, ikke eksloderer. Stor forskjell :wink:

#266951  av Mr2Even

Larsen skrev:
Mr2Even skrev:

Åja :? :) Men hva skjer når ventilene brenner seg?

#267051  av CelicaTurbo

jeg tror ikke du trenger å være redd for at ventilene er skadet; moderne motorer med ventilstyring har et mye større spenn for automatisk justering av sine kamaksler enn hva din er feiljustert nå. Ref denne siden så har en 3UZ-FE og flere andre Toyotmotorer en ventilstyring hvor kamakselen kan avanseres/retarderes over et totalt spenn på ca 25 grader, noe som tilsvarer ca 50 grader på veivhjulet.. det er en god del mer enn hva du opplever ;) Det som derimot kan skade ventilene er seriøst kraftig retardert tenningspunkt som fører til at forbrenningen skjer for sent, eller om man kjører alt for magert som fører til meget høye temperaturer i eksosen.

#267059  av Larsen

Mr2Even skrev:
Larsen skrev:
Mr2Even skrev: Bra :) Men skulle tro at det ikke var så bra visst ventilen ikke får lukket ordentlig før eksplosjonen kommer i sylinderen.. Noe av trøkket må vel komme opp i toppen også?

Stemmer som celica turbo sier. Det er hvis ventilen blir for varm som følge av kraftig feiljustert ventil, feil tenning og/eller feil bensinblanding.
Du kan jo studere denne filme litt
http://video.google.com/videoplay?docid ... 0613&hl=en

#267225  av Mr2Even

Larsen skrev:
Mr2Even skrev:
Larsen skrev:

Stemmer som celica turbo sier. Det er hvis ventilen blir for varm som følge av kraftig feiljustert ventil, feil tenning og/eller feil bensinblanding.
Du kan jo studere denne filme litt
http://video.google.com/videoplay?docid ... 0613&hl=en
Ok, men visst man kjører med for mye feil på tenningingen over lengre tid, kan ikke det gå utover ventilene? Noe må det vel gå utover vel..?

Nå går bilen forøvrig som den skal tror jeg :) . Jeg prøvde meg forsiktig fram, og når jeg til slutt hadde stilt tenninga så det orginale tenningspungtet sto på ca bare 2grader gikk bilen som den skulle :? :) . Men nå er tenninga nesten på toppen av dødpungtet på stempelet, rett før stempelet begynner å vandre ned igjen.
Det er helt annen lyd på tomgang, dvs mørkere tone, også ved akselrasjon og bilen drar bedre. Mener den er som den skal nå, endelig.. 8)

#267236  av CelicaTurbo

Jeg fortstår ikke hva det er du prøver å forklare at du har gjort her, har du rettet slik at kamakselen står korrekt når stempelet står i topp, eller har du bare justert tenningen i en eller annen retning til bilen gikk bra? :lol:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9