TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tennplugger til 3S-GTE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #118559  av GT4 CS

Er iallefall et tema som opptar meg en god del for tiden da jeg har drept noen under veis.
Har fått sjekket motor og den er det ikke noe galt med hverken mekanisk eller med tenning,dyser osv.
Men alikevel spiser motoren min tennplugger.
De siste som døde var en bosh plugg, på sylinder 2 så var ene elektroden begynt og "sveise" seg. Mens på sylinder 4 var selve porselenbiten hakkete, ingen biter mangler heldigvis.
Halo pluggene jeg hadde fant vi jo ut at hadde gal varmeverdi.
Hvor mye holder de orginale pluggene for? Har kjørt med orginale som jeg har stilt fra 0,8 til 0,7 uten problemer, champion pluggene jeg hadde virket og ok. De beste pluggene jeg har brukt er pluggene til audi sine 5 sylindra motorer, fra S4.
Vet det er en del som kjører med NGK iridium plugger, ikke hørt noe negativt om dem.
Nå sitter det orginale gml plugger med 0,8mm mellom elektroidene. Og det virker som det går greit på 0,95 i ladetrykk. Men tørr ikke presse bilen lenge med, og heller ikke justere slike brukte plugger.
Så om folk kan dele erfaringer her hadde det vært supert, iallefall for min del, ellers havner det audi deler i motoren min igjen :evil:

#118577  av CelicaTurbo

Har du prøvd vanlige NGK BKR7E? Det er kobberplugger og er hva som normalt fungerer best på våre lette trimmede motorer, men siden det er kobberplugger så må de byttes oftere, dvs ca hver 15-20.000km..

#118625  av cs2451

Jeg har kjørt mange tuden km på NGK BRK7ES og de fungerer bra hos meg.

#118639  av TheStig

spör feks Rolf Tengesdal på TRS autotechnik og du får et klart svar.
_DENSO_ Iridum power. De pluggene bruker han på alle 3-600 hk motorene han har bygget. Han hadde iallefall rett i at de ville fungere desidert best på min 260 hk primera

#118697  av CelicaTurbo

Bruker Denso Iridium selv og de fungerer bra for min del, men min post var et forslag om å prøve noen plugger som var tilsvarende orginale, bare en grad kaldere og i kobber som er vesentlig billigere (men varer ikke like lenge). Litt dyrt å prøve iridium-plugger bare for å se om det funker bedre enn hva han har, de iridium-pluggene jeg bruker nå er av identisk type og varmegrad som kobberpluggene jeg skrev opp :) Husker ikke koden for dem da, men kan sikkert finne det ut om det er interessant :)

#118699  av larsst185

Vet du hvor man får kjøpt de iridium pluggene?

#118791  av TheStig

jeg tar 6-700 for de inkl frakt. Ligger under kjop og salg delen av forumet. Er i spania naa saa faar ikke sendt for om 1.5 uke ...

#147991  av GT4 CS

cs2451 skrev:Jeg har kjørt mange tuden km på NGK BRK7ES og de fungerer bra hos meg.
Har kjøpt disse nå, trenger jeg justere åpninga på de? Eller er den riktig, orginalt er det jo 0,8mm, har ikke målt noe enda.
Og hva er forskjellen på NGKbcr8es og NGKbrk7es, sånn bortsett fra varmegraden da.

#148103  av cs2451

GT4 CS skrev:
cs2451 skrev:Jeg har kjørt mange tuden km på NGK BRK7ES og de fungerer bra hos meg.
Har kjøpt disse nå, trenger jeg justere åpninga på de? Eller er den riktig, orginalt er det jo 0,8mm, har ikke målt noe enda.
Og hva er forskjellen på NGKbcr8es og NGKbrk7es, sånn bortsett fra varmegraden da.
Jeg gjorde ingen ting med åpninga.

#148107  av TOYPARTS

kjøp ngk bcr8es plugger, de er helt ok til din bil.

#148108  av cs2451

TOYPARTS skrev:kjøp ngk bcr8es plugger, de er helt ok til din bil.
Er de en grad kaldere?

#148175  av CelicaTurbo

cs2451 skrev:
TOYPARTS skrev:kjøp ngk bcr8es plugger, de er helt ok til din bil.
Er de en grad kaldere?
er vel to grader kaldere egentlig men gjør nok en god jobb ;)

#148179  av sleeper

Jeg har brukt bkr7evx på min (platine plugger!) kjørt ca 10k med de på opp til 1.8kg ladetrykk og de er gode som nye enda da!!
pluggene er vel det eneste jeg ikke har greid og ta knekken på av tenningsannleg vel! 8)

#148247  av GT4 CS

NGK BKR6E er pluggene jeg kjøpte, billige plugger. Men funker meget bra iallefall. Null nøkking ved gassing, noe som er deilig. Men de gamle pluggene hadde en rødlig farge, noen som vet hva som kan ha gjort dette?