TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Stramming av handbrekk pÃ¥ Celica MK7

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #119997  av kaimagne

Handbrekket mitt trengte sårt en strammings, og når MR2WindeBody skulle stramme sitt på sin MR2, så kom ånden over meg også. Vi begynte derfor å lete etter hvor vi skulle stramme det, og siden han hadde stramma sitt først, gikk vi ut fra at det var på samme sted...

Så feil kan man ta, og så mye kan man lære på kort tid... :roll:
Vedlegg
Vi leter etter stramme-mekanismen... Knoter fælt med å fjerne varmeskjold på oversiden av eksosanlegget. Men nei, der var det ikke noe stramming...
Vi leter etter stramme-mekanismen... Knoter fælt med å fjerne varmeskjold på oversiden av eksosanlegget. Men nei, der var det ikke noe stramming...
IMG_2117.jpg (74.91 kiB) Vist 261 ganger

#119999  av kaimagne

Innbitt montering av varmeskjold... Så sinnsykt trangt under der sjøh!
Vedlegg
IMG_2119.jpg
IMG_2119.jpg (63.48 kiB) Vist 708 ganger

#120000  av kaimagne

Og tusenkroners-spørsmålet er: Hvor er stramme-mekanismen...? Jo, bak den lille gummi-knatten på selve hub'en... :oops:
Tok ca tre minutter å stramme den, gitt, når man bare gjorde det riktig...
Vedlegg
IMG_2127.jpg
IMG_2127.jpg (39.66 kiB) Vist 708 ganger

#120001  av kaimagne

Still hullet med gummipluggen rett ned, og bruk et flatt skrujern på tannhjulet til å justere opp og ned etter hvor stramt du vil ha brekket...
Vedlegg
justering-av-håndbrekk.gif
justering-av-håndbrekk.gif (96.53 kiB) Vist 267 ganger

#120003  av GT_rider

Ja.. Akkurat samme mekanisme som på mk5 celica ser det ut som. Gjortdet der ett par ganger, da jeg har hatt av skivene bak, byttet håndbrekksko, o.l.

#120010  av Biggen

GT_rider skrev:Ja.. Akkurat samme mekanisme som på mk5 celica ser det ut som. Gjortdet der ett par ganger, da jeg har hatt av skivene bak, byttet håndbrekksko, o.l.
En kan også stramme vaieren på handbrekket, (normalt under handbrek handtaket) men da hvis vaier er slakk. Det merker en fort med at en kan trekke handbrekk handtaket helt bak i baksete. :shock: :lol:
Perfekt justert handbrekk skal kun gå 3 klikk på handtaket.

#120014  av FireFox

Regner med det er det samme på min celica t16?

#120448  av ML

Kai Magne da!
Du vet jo at du kan ringe meg hvis det er noe du lurer på!
:lol: :D :D :D :D
Hilsen
May Liss

#131962  av Paulsen86

Biggen skrev:
GT_rider skrev:Ja.. Akkurat samme mekanisme som på mk5 celica ser det ut som. Gjortdet der ett par ganger, da jeg har hatt av skivene bak, byttet håndbrekksko, o.l.
En kan også stramme vaieren på handbrekket, (normalt under handbrek handtaket) men da hvis vaier er slakk. Det merker en fort med at en kan trekke handbrekk handtaket helt bak i baksete. :shock: :lol:
Perfekt justert handbrekk skal kun gå 3 klikk på handtaket.

mitt handbrekk går helt bak i baksetet :) er ikke noe motstand i det i det hele tatt... så jeg skal ta av dekslene rundt handbrekket og stramme vaieren? lett å se hvor man strammer den eller??

#132020  av kaimagne

Jeg ville vel anbefalt deg å prøve å stramme i selve navet først, før du justerer på vaieren... Det er dritlett å gjøre det, bare pell av bakhjulet, så skjønner du hva som skal gjøres.

Eventuelt så er det ikke så langt fra Oslo til Moss, så gidder du å kjøre, skal jeg alltids hjelpe deg! :)

#132284  av Paulsen86

da var det gjort..! gikk egentlig ganske greit! bare sleit med å finne det lille tannhjulet med en gang inni der! ganske mørkt :)

men slapp å stramme inni bilen da.. ble automatisk. så nå tar det 4 klikk før det er helt stramt!

men ellers så hadde jeg nok tatt turen til Moss, kaimagne.. takk for det!

er det forresten vansklig å ta av kalliperen for lakkering.. tenker på, blir det luft i systemet av dette??

#132291  av GT_rider

trenger ikke ta den av.
Bare vær nøye med maskeing rundt den, så går det helt fint
Lakka ett par kalippere på denne måten, blei helt topp resultat..
Skulle liksom gjøre det på Celicaen og var planen, men kom aldri så langt :roll: :oops:
Bare vær nøye med å få bort all rust og drit før grunning, og lakking så skla det går helt fint.
Lakke de røde da?

#132303  av kaimagne

Paulsen86 skrev:er det forresten vansklig å ta av kalliperen for lakkering.. tenker på, blir det luft i systemet av dette??
Hvis du tar av kaliper'n, blir det nok behov for å lufte. Du slipper litt billigere unna hvis du bruker vicegrip-tenger på bremseslangen, men litt pumping og skruing må til uansett.

Men for å lakkere uten å plukke av -> http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... re+kaliper

#132357  av Paulsen86

ok takk..

ja blir nok røde..

har kjøpt gull lakk, menj får se hva det blir til. rød er vel tryggest :)
må sjekke ut litt forskjellig!