TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• lagring av bil

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #120937  av soarer

Er det noen som har noen erfaringer angående topic? Skal sette bort/lagre bilen i stedet for å selge den. Og da trenger jeg noen råd. Den skal stå på et uoppvarmet sted, og det er muligheter for å se til den med jevne mellomrom, men ikke muligheter for å ta den ut for å kjøre den. Den skal stå i to eller tre år, og jeg har tenkt på følgende;

Innkjøp av presenning (enten nylon eller polyester).

Muligens understellsbehandling

Polere og ha på hundre lag med hardvoks åff kårse

Ta ut batteriet (men hva skjer med komputeren da?)

Få fatter til å trille den litt att og fram annahver måned.

Eller sette maskinen på bukker så dekka ikke er i kontakt med underlaget (men hva skjer med demperne da, som ikke har beskyttelse av gummimansjettene?)

Alle råd er av interesse. Kjøyr på :D

#120963  av mk1 black limited

Frisk olje, den bør også byttes i hvert fall en gang i året. Full tank. La bilen stå på bakken (fyll dekkene med ekstra mye luft). Bilen bør startes og gå seg varm med jevne mellomrom (1 gang i måneden).

#120967  av kaimagne

Det er et problem med at dekk kan bli ovale når de står lenge på samme sted. Bør derfor kjøres frem noen desimeter en gang pr måned.

#120989  av Christian

Ecu'en vil i allefall greie seg fint. Som andre skrev over lønner det seg å starte bilen regenmessig. Dekka dine kommer uansett til å være ubrukelige til alt over 60Km/t, så de er det nok ikke så farlig med :wink:
Demperene aner jeg ikke hvordan det går med, men det er uansett ikke store kostnaden.

#121001  av Anders gullstein

Isteden for å ta ut batteriet, kan jo den som ser til bilen sette sen på lading innemellom.

Spørs om det ikke er like greit å koste på et nytt batteri over så lang lagring.

#121015  av GT4 CS

Hørt om folk som fyller motoren med olje til den renner over, tok du an ;)
Da beskytter du den innvendig mot rust. Men mitt råd ville være og få noen til og starte den med jevne mellomromm, et par ganger pr mnd, slik at den blir god og varm. Prøv og få tak i noen ræl dekk om du ikke får noen til og kjøre den litt frem en gang iblant. Om vinteren er det viktig at frostveske har riktig frysepunkt,ellers kan kjølekanaler sprekke osv. Bremser er jo noe dritt da det står så lenge. Finnes vel noe slaks fett man kan spraye på så ikke skivene ruster osv. Men husker ikke i farta hvor man får tak i egnet fett eller hvordan type fett. Calippere kan sette seg, er som regel enkelt og overhale/smøre opp. Bare husk og parker bilen i gir og ikke med brekket :D
Og polere bilen og pælme på 1001 lag med voks er heller ingen dumm ide. Ikke legg pressening eller lignende rett innpå bilen, det vil danne seg fuktighet og sopp på lakken som du kommer til og slite med og få bort, prøv og bygge et lite telt eller noe rundt den, så står den mere beskyttet. Rustbehandling er vel egentlig ikke noe og tenke på da den står rolig sånn. Men det skader jo ikke og gjøre det om det er dårlig med tectyl fra før, da får det iallefall tid og herde hehe.
Nå kommer ikke jeg på mer i farta.

#121028  av Biggen

GT4 CS skrev:Rustbehandling er vel egentlig ikke noe og tenke på da den står rolig sånn. Men det skader jo ikke og gjøre det om det er dårlig med tectyl fra før, da får det iallefall tid og herde hehe.
Nå kommer ikke jeg på mer i farta.
Det kommer litt an på hvordan underlag bilen står på.
Er det inne på gulv, eller ute på grus, asfalt eller betong så er jeg enig, men står den ute på jord, gress e.l. bør du i alle fall legge presenning under bilen før du stuer den bort. Min bil sto lagret ut over vinter, da på gress. Det likte ikke understellet. Foringene ble stive og begynte å knirke i humper, og det begynte å rust under bilen...! Og dette var bare etter 5-6 månders lagring...!

Har du stereoanlegg i bilen ville jeg tatt ut spiller og forsterker. Helst også høytalerne, selv om det fort kan bli litt jobb.
Ellers ville jeg gjort som gutta her sier.

Lykke til! Synd bilen må stå så lenge...!

#121256  av GT4 CS

Helt enig med deg i det du skrev biggen, var litt trøtt igår da jeg skrev hehe. Kan fort få fine gresstuer osv under bilen om man ikke legger pressening eller lignende under.

#121265  av soarer

Biggen skrev:Det kommer litt an på hvordan underlag bilen står på.
Er det inne på gulv, eller ute på grus, asfalt eller betong så er jeg enig, men står den ute på jord, gress e.l. bør du i alle fall legge presenning under bilen før du stuer den bort.
Den skal stå på lakkert murgulv, og jeg regner med å måtte bytte dekk, smøre opp bremsecallippere og muligens skifte hjullager når jeg kommer tilbake. Tror ikke jeg skal stresse så mye med å starte motor og sånn, for jeg tror jeg skal ha med meg en ny. Kanskje jeg finner en BEANS motor mens jeg er i farta? :lol:

#121306  av GT_rider

Biggen skrev: Det kommer litt an på hvordan underlag bilen står på.
Er det inne på gulv, eller ute på grus, asfalt eller betong så er jeg enig, men står den ute på jord, gress e.l. bør du i alle fall legge presenning under bilen før du stuer den bort. Min bil sto lagret ut over vinter, da på gress. Det likte ikke understellet. Foringene ble stive og begynte å knirke i humper, og det begynte å rust under bilen...! Og dette var bare etter 5-6 månders lagring...!

Har du stereoanlegg i bilen ville jeg tatt ut spiller og forsterker. Helst også høytalerne, selv om det fort kan bli litt jobb.
Ellers ville jeg gjort som gutta her sier.

Lykke til! Synd bilen må stå så lenge...!
Såg en mr2 mkII som sto forlatt bak en gammel låve. Fikk litt lyst å slenge inn ett skambud på den, siden eieren visstnok ikke brydde seg om den i det heletatt, altså ikke brukte den, bare parkert den.
NÃ¥ lurer jeg litt siden det skal ha grodd gress opp i motorrommet, og opp under bilen, noe som dere sier gir masse rust under. Vet ike noe ellers om bilen, annet enn ei fortalte meg da jeg spurte etter eieren.

Veldig offtopic, men fann ut at det passet så fint under lagringstrådne til soarer :)

#121328  av Biggen

Det kommer selvsagt an på åssen understelsbehandlingen var før en setter bilen fra seg. Men jeg ville vel vært bra skeptisk. Du bør sjekke den rimelig nøye. Hvis ikke du får et skam tilbud du bare ikke kan si nei til da.... :lol: Det meste kan jo fikses..... 8)

#121360  av sleeper

er tips jeg fikk fra en som drev med veteranbiler var at hvis bilen ikke skal startes på lenge så ta en boks 556 og spray som bare F... inn i innsuget på den til den stopper.
da skulle du vistnokk får smørt ganske godt opp i motoren, slik at det ikke begynnte og ruste eller at motoren satt seg!

#121394  av soarer

sleeper skrev:er tips jeg fikk fra en som drev med veteranbiler var at hvis bilen ikke skal startes på lenge så ta en boks 556 og spray som bare F... inn i innsuget på den til den stopper.
da skulle du vistnokk får smørt ganske godt opp i motoren, slik at det ikke begynnte og ruste eller at motoren satt seg!
Åssen trur dere det funker på en bil med injection, sonder i hue og rævva da? Har brukt samme trikset med modellflymotorer, men da ble de leie å få start på igjen, for over tid så "kokser" 556 olja og blir skikkelig klissete, litt likt kvae.

#121445  av GT4 CS

Det jeg skrev med og fylle motoren med olje til den renner over har jeg hørt fra sikre kilder. Også hørt om folk som fyller sylindrene med olje også. Mange luretriks på gang :)