TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Dump ventil/pop-off

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #11472  av ingenting
 
Trenger en dump ventil/pop-off ventil, som fungerer og lager brukbart med lyd på 0,2-0,3 bar ladetrykk. Noen som vil anbefale en ventil?

 #11473  av Amund
 
hør med toyparts for eksempel.
http://www.toyparts.no

 #11475  av Christian
 
Hva slags motor/bil skal du ha den til?
Kjøpt ett turbokit? :)

 #11488  av CelicaTurbo
 
Blitz og HKS dumpventiler er vel kjent for mye lyd, men hvordan de oppfører seg på lite trykk aner jeg ikke.

Kan være spennende å vite hvilken motor dette dreier seg om?

:)

 #11497  av ingenting
 
er en 7a-fe motor. kommer til å kjøre på 0,5-0,7 i trykk når det er banekjøring osv. og 0,3++ på gata. med 0,5 i trykk havner jeg mellom 170-180hk++ med 0,7 kommer jeg over 200hk. Blir en T25 turbo tenker jeg, intercooler har jeg ikke helt bestemt meg for enda, tips? gidder ikke bruke flere tusen på cooler.

 #11498  av chris
 
Det heter ikke pop off, det heter blow off. Pop off er en feilaktig betegnelse som i hovedsak brukes (merk at jeg sa i hovedsak, for ikke å fornærme noen her :)) i fjortissmiljøer uten peiling :wink:

 #11504  av CelicaT4WD
 
Kjært barn har mange navn:..
Pop-off, Blow-off, Waste gate ventil, dump-valve.
Men de fleste skjønner jo hva man mener uansett.
hva med pssssccchhh-ventil? :lol:

 #11506  av chris
 
CelicaT4WD skrev:Kjært barn har mange navn:..
Pop-off, Blow-off, Waste gate ventil, dump-valve.
Men de fleste skjønner jo hva man mener uansett.
hva med pssssccchhh-ventil? :lol:
Du glemte dumpventil :D

joa, kjært barn har mange navn, og noen har feil navn. "Pop off" kommer fra Indycar/Cart racing serien. Ville vært fryktelig upraktisk om man må i garasjen å skru hver gang trykket blir litt for høyt 8) :wink:

 #11511  av CelicaT4WD
 
Nå må de vel ikke i garasjen og skru de gutta heller da, det er bare en ventil som sørger for at ingen har høyere ladetrykk enn noen andre. Straks trykket går over grensa sørger ventilen for at alt trykk forsvinner, sammen med sjansen for en topp-plassering :)

 #11521  av chris
 
CelicaT4WD skrev:Nå må de vel ikke i garasjen og skru de gutta heller da, det er bare en ventil som sørger for at ingen har høyere ladetrykk enn noen andre. Straks trykket går over grensa sørger ventilen for at alt trykk forsvinner, sammen med sjansen for en topp-plassering :)
Såvidt jeg vet må de i pit'en og ordne ventilen igjen? Eller er jeg litt uttafor her nå? Uansett, dumpventiler som brukes i personbiler heter ikke popoff 8)

 #11527  av CelicaTurbo
 
tror poenget er tydelig nå :)

 #11529  av erling
 
chris skrev:
joa, kjært barn har mange navn, og noen har feil navn. "Pop off" kommer fra Indycar/Cart racing serien. Ville vært fryktelig upraktisk om man må i garasjen å skru hver gang trykket blir litt for høyt 8) :wink:
Hehe.. Den kom som bestillt. :D Jeg orka ikke selv igår. :D

ingenting: Jeg har forresten en resirkulerende Bosch-ventil liggende, men om du skal dumpe i friluft må du nok få deg en justerbar. :)

 #11530  av ingenting
 
hadde tenkt å dumpe i friluft ja, må ha litt lyd å... inegn som har tips til intercooler da? har ikke lyst til å bruke mange tusen på en ny...

 #11531  av Christian
 
Jeg brukte en custom ic i tillegg på min, blei visst egentlig laga til en bmw eller en polo, husker ikke helt.
Ga i alle fall 1500 for den :)

Ellers er det det endel lastebil ic'er å få billig, men det blir jo et problem med størrelsen...
Hva slags bil har du?

 #11538  av ingenting
 
celica 205...