TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ecu boost mod.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #11505  av tbergstad

Er det noen her som har prøvd zener-diode løsningen slik at man kan overstige "normalt" turbotrykk uten at bensintilførselen kuttes? Og fører denne moden til at man får max turbotrykk i 1 & 2 gear?

Har sett at noen i forumet har prøvd med bare motstander, men klarer ikke å forstå hvordan dette skal fungere. zener-løsningen virker mere fornuftig.
Noen meninger :?: (GT4)

#11518  av CelicaTurbo

Bruker man bare motstander senker man signalet over hele linjen istedenfor å strippe signalet ved en gitt volt. Er ikke værre enn at potensiometeret "blør" litt strøm til jord, mens motstanden gjør det forsvarlig. Fordelen med motstandene er at du hever trykket, ulempen er at trykkmåleren i kabinen flyttes en mm kanskje. Det har ingen andre effekter siden denne trykkmåleren ikke brukes av ECU til noe annet enn fuelcut og viseren i dashen, det vil ikke ha noen effekt på bensinblandingen.

og en hverken en zener-mod eller "Billwot's FCD" (motstanden) vil fjerne begrensingen av trykk i 1. og 2. gir, for å fjerne den må du enten disable turbo-VSV slik at motoren går konstand i low-boost modus, og deretter bruke en ventil til å øke trykket, alternativt kan du klippe en ledning til ECU og koble den til jord, men jeg vil ikke anbefale den løsningen siden du uansett kommer til å disable turbo-vsv når du monterer en trykkjustering :)

#13307  av MR2turbo

Akkurat nå har jeg bare plugget igjen slangen til MAP-sensoren... Resultatet blir det samme som av zener diode mod'en bare enda enklere ;)
Map-sensoren brukes på 2.gen 3sgte (hvertfall mr2), kun til den orginale boost-måleren og til fuelcut.. Så det er ikke noen andre problem med det bortsett fra at du ikke har noen sikkerhet dersom turbotrykket ditt raser i været..
Da kan du bare si bye-bye til motoren din... :wink:

#13313  av CelicaTurbo

stemmer at det absolutt enkleste er å dra ut slangen og plugge den ja, men da er det som sakt ingen beskyttelse overhodet..

om du gidder vil jeg heller anbefale denne:

http://toymr2.tripod.com/fcd.html

..med den kan du øke fuelcut grensen istedet, så slipper du havari om du skulle få rift i slangen til wastegate en dag slik at trykket går rett i taket..

#13388  av jensi

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt potmeter til denne FCD?

Jensi

#13389  av MR2turbo

Du får kjøpt det hos Wigo, det ligger i Gamle Stavanger, Øvre strandgate.
Vedlegg
386BCB8A7C8A2C0A.gif
386BCB8A7C8A2C0A.gif (18.09 kiB) Vist 5613 ganger

#14399  av tbergstad

Plugge igjen slangen til map-sensoren? Nå snakker dere gresk.. :shock: Har dere ingen bilder som viser hva som gjøres, eller kan dere forklare nærmere hvor den er? Får du full boost i 1 og 2 gear med denne løsningen? Litt nysjerrig bare..

#14407  av CelicaTurbo

hehe, veldig enkelt men jeg vil ikke anbefale den løsningen så da vil jeg ikke forklare den heller. Risker bare fort mye problemer om du ved et tilfelle trykker for mye med turboen og det er rett og slett ikke verdt den enkle løsningen.

Følg beskrivelsen fra linken jeg beskrev og kjøp delene fra forhandleren som Markus har funnet kart til deg, koster sikkert under 100,- totalt.

Og du blir ikke kvitt trykkbegrensningen hverken ved å plugge den slangen eller montere en slik fuelcut defencer, men du fjerner denne begrensningen når du installerer en trykkventil for turbo (når du vil øke trykket).

Du bør helst få hjelp av noen som kjenner til dette når du gjør dette, men dette er stegene:

- gjør Turbo-VSV uvirksom ved å følge beskrivelsen på bildet under. Turbo-VSV er en ventil som ECU bruker til å veksle mellom lavt og høyt trykk. Når du gjør denne uvirksom låser du bilen til 0.5 bar trykk ca, altså lavt trykk.

- installer en "relief valve" (eller hva du enn nå ønsker å justere trykket med) ved å kutte slangen merket "turbo to wastegate hose" på bildet og montere ventilen korrekt vei på de to slangestumpene.

Bilde

#14415  av tbergstad

Hmm. Men den originale turbotrykksmåleren kommer vel ikke til å fungere hvis man gjør dette.. :?: Deler skaffer jeg glatt selv da jeg jobber med bare slike komponenter.. :D

#14417  av CelicaTurbo

den orginale kommer til å fungere flott om du gjør dette (men ikke om du napper ut den slangen som var nevnt som triks tidligere).

..og den orginale trykkmåleren er ubrukelig og forteller deg ingenting om hvilket trykk du egentlig kjører, den viser maks selv når du kun kjører 0.5 bar trykk den for ikke å snakke om nålen beveger seg som om den ligger i gele med responstider som er helt elendig. Før du justerer noe som helst trykk så MÅ du ha en annen trykkmåler, og ikke noe biltema eller bilekstra greier.

#14424  av tbergstad

Har selvsagt tenkt å bruke annet utstyr når vi justerer turbotrykk. Men har ikke råd til ny måler i bilen enda, og det er litt tøft med den måleren da.. :)

#14443  av CelicaTurbo

ok, skulle bare forsikre meg at du ikke brukte den men det var jo så klart ganske selvklart :) Er kjapt gjort å advare når den potensielle prisen er en havarert motor :)

#14460  av jensi

Mener du at en ikke skal blokke denne slangen slik som bildene beskriver eller er det ikke det som beskrives her?

Vil denne fuel cut defenser potmeteret gjøre at en ikke trenger å blokke slange,eller må begge deler gjøres før manuell trykk ventil installeres?
Forstod ikke helt din beskrivelse celicaturbo?
Jensi

#14465  av CelicaTurbo

hm.. den blokkerte slangen som først ble beskrevet er slangen til manifoldtrykkmåleren: fjerner man denne slangen og plugger den så fjerner man også all mulighet for fuelcut ved for høyt trykk. Det anbefales så klart ikke :)

Den andre beskrivelsen på tegningen derimot viser en slange som bør kuttes og plugges i begge ender, dette er for å forhindre ECU å ha noe kontroll over lav/høyt trykk slik at kun du selv har styring over dette enten med en bleed ventil, relief valve eller en elektronisk trykkontroller.

var det bedre sammendrag kanskje? :)

#14466  av jensi

Min feil. :wink:
Jeg misforstod den første slangen som var beskrevet.
Nå ble alt så mye klarere.

Har du noen form for popup på nye innlegg her Celicaturbo?
Raskt svar her.
Jensi