TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Turbo vs n/a i Carina E

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #123092  av megetlei
 
Heisann! Går med planer om et turbo prosjekt til en Carina E. Dette har jeg tenkt veldig lenge på, men
begynner å tvile på om turbo er veien og gå. Har i senere tid fått mer og mer sansen for n/a motorer.
Jeg liker det kraftige momentet som turboen gir, men lyden til en n/a er jo sinnsykt tøft.
I garasjen har jeg en komplett CS motor som er i god stand.
Det eneste jeg mangler er s54 gearkasse og drivaksler.
SÃ¥ hva synes dere?
selge 3S-GTE motoren og kjøpe en 3S-GE? (175hk eller nyere)
Kanskje lettere med 3S-GE med tanke på Eu kontroll?

megetlei

 #123122  av Kebab gud
 
turbo på en FWD er latterlig spør du meg .. blir mye vanskligere med å få understellet til å funke du vil oppleve at bilen trekker mye til sidene når du akser og fordekka vil bli slitt så mye at dekk kostnadene vil dobble seg.. (siste der er BS.. men det sliter på dekka som faen i en FWD)

i RWD så slipper man mye av det problemet når man bygger om til turbo..

her er NA veien å gå.. en 3s-ge (eks første beams 3s-ge) hadde vert fint..
eller hva med noe nyere som en 2zz-ge ?

 #123131  av CelicaTurbo
 
som gud skriver så er jo mye moment og forhjulstrekk en blanding som ikke alltid er like heldig, og med en turbomotor med oppjustert trykk (du hadde vel ikke tenkt å kjøre den på standard turbotrykk vel?) så blir det bare hjulspinn og atter hjulspinn. Det er en eldre Camry på forumet som blir ombygget med noe slikt gøy så om du venter litt kommer det sikkert rapport når det er ferdig om hvordan det fungerer. Personlig tror jeg at det hadde vært vel så spennende å satse på en NA-motor. Selv om du nok ikke får det samme draget på de høye girene så vil du få en mer ballansert bil med tanke på effektiv kjøring ;)

 #123134  av Kebab gud
 
sett i en 3s-ge og få den til å varve til 10.000 så har du en bil som man ikke lett vinner mot i lyskryssa :P

 #123385  av Morten
 
Kebab gud skrev:turbo på en FWD er latterlig spør du meg .. blir mye vanskligere med å få understellet til å funke du vil oppleve at bilen trekker mye til sidene når du akser og fordekka vil bli slitt så mye at dekk kostnadene vil dobble seg.. (siste der er BS.. men det sliter på dekka som faen i en FWD)
En skikkelig LSD og du skal visstnok ha eliminert (eller så godt som) det at den drar til siden :wink:

Jeg sier heller at så lenge du allerede har motoren så prøv da vel? Hvis det mot formodning skulle være et helvete å kjøre med har du jo uansett alt klargjort for å ta den ut og putte inn en 3SGE etterpå siden motorfester er like.

"Den som intet våger intet vinner" :D

 #123461  av Biggen
 
Morten skrev:En skikkelig LSD og du skal visstnok ha eliminert (eller så godt som) det at den drar til siden :wink:
Hva er LSD? Kan du beskrive dette litt nærmere?

 #123466  av ADHD:-)))
 
Hei! LSD= Difernsial brems!!! De vil si att med LSD så vil begge hjulene spinne og ikke bare ett hjul som vil spinne!!!
Allså med LSD så er de MYE bedre efekt fordeling på hjulene uansett omm du kjører i svilger eller på ujevnt under lag så få du jo tilsvarende lik kraft fordeling på drift hjulene 50%50% og uten LSD så er de jo de hjulet som har minst marktrykk som spinner(jir du mye gass i ein sving tiil høgre så vil de høre hjul spinne for de i den sving har minst mark trykk)
Håper du forstår va eg pårøver og forklare!!?'
Vis eg har forklart feil så vendligst rett meg!!!
(Eg veir ikke vordan eg skal skriver LSD overseting til ENGELSK!!!)

 #123505  av megetlei
 
Føler på et vis at 3s-ge er feil vei å gå når jeg allerede har en turbomotor.
Har prøvd å sjekket pris på en mechanical L.S.D men har ikke lykkes.
(Delenr. 41301-ST804 for s54 gearkasse)
Blir veldig mye jobb med å "prøve" turbomotoren i bilen for så og slenge oppi en 3S-GE etterpå :?
Hvis noen vet om eller kan være behjelpelig med å skaffe en nyere 3S-GE så e d bærre å kauk :D
2ZZ-GE anser jeg som uaktuelt pga alt for mye jobb med tilpassing.


ps! Hvordan får man en 3S-GE opp i 10000 rpm?

megetlei

 #123533  av Kebab gud
 
her er en guide til hvordan få en 3s-ge til 10.000RPM

* pakk motoren i en kasse klart til shipping
* finn en japansk tuner som NA trimmer 3s-ge
* Vinn i lotto
* send motoren til tuneren
* betal hele lotto summen til tuneren

 #123540  av Morten
 
megetlei skrev:Har prøvd å sjekket pris på en mechanical L.S.D men har ikke lykkes.
(Delenr. 41301-ST804 for s54 gearkasse)
Blir veldig mye jobb med å "prøve" turbomotoren i bilen for så og slenge oppi en 3S-GE etterpå :?
Bruk MR2 turbo kasse f.eks? Nesten alle 3.gen kom med sperre i orginalt. Den passer og på både 3SGTE og 3SGE :wink:

Ser ikke helt hvorfor er det så mye mer arbeid med å prøve den ene først for eventuelt bytte til den andre? Begge bruker jo samme motorfester, slangetilkoblinger for kjølevann, girkasse passer over (pass på å bruke turbokasse hvis bruk av turbomotor pga. forskjellen i dreiemoment) og koblingen av det elektriske er også nesten identisk. Dvs. at hvis du klargjør bilen for den ene vil du i realiteten samtidig klargjøre bilen for den andre? (forutsatt 3SGE og 3SGTE). Siden du allerede har den ene varianten, hvorfor kjøpe en til uten å prøve den du har først?

Edit: 41301-ST804 har veiledende pris 96000yen (ca. 5500,- v/dagens kurs) +frakt + mva

 #123585  av Biggen
 
SÃ¥ 2.gen turbo kasse S3-GTE Celica 4wd har ikke LSD?

 #123852  av Morten
 
Biggen skrev:SÃ¥ 2.gen turbo kasse S3-GTE Celica 4wd har ikke LSD?
Kjenner ikke så godt til Celica varianten. Den er litt anderledes enn MR2 kassa (4wd osv...)

 #123876  av CelicaTurbo
 
Celica kassen har åpen diff fremme (viskose-senterdiff og torsen bak).

 #124479  av Biggen
 
CelicaTurbo skrev:Celica kassen har åpen diff fremme.
Og det vil si....... :?: :D
(I forhold til LSD)

 #124504  av Speeder
 
Att den ikke har noe diff brems..

Motorkraften vil bli brukt på det hjulet med minst motstand.