TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skal kjøpe turbo til mk3

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #124084  av a_fly_guy

Noen som vet sånn ca pris på dette og hvor dette kan gjøres?
Bor i sarpsborg. Er det biligere i sverige?
Er det noe annet jeg kan gjøre for å øke effekten?
Har remus-eksos nå, og et eller annet grønt-luftfilter :wink:

#124110  av cameleon

DET kan bli et heftig prosjekt det om du fullfører det hehe :D Da har du seriøst bil ass :D

#124149  av angrykid

a_fly_guy skrev:
celicat23 skrev:http://www.hassauto.com/catalog/MRS-Tkit-dtls.html
Takk for svar

men jeg kan jo ikke sette på dette selv da, er ekspert på pc/mac/nett, men novice når det kommer til mekking:(
men kan man bestille det og et norsk verksted sette det på?
Vil ikke anbefale at du lar toyota gjøre dette, men om du har en kompis som er mekaniker, eller at du tar kontakt med ett tuning firma her i norge, så skal det lett la seg gjøre å fixe dette. :)

#124155  av Mr2 Mk2

tenkt noe på hvilket trykk du vil kjøre på da?Om du skal opp i litt trykk der det begynner å bli virkelig morro,må du gjøre en hel del mer om du ikke er klar over det.Og en slik jobb ville jeg faktisk fått gjort hos et firma,om jeg ikke kunne noe selv.Da har du garanti,og det er ikke dumt på en slik jobb :)

#124280  av a_fly_guy

Jeg kommer IKKE til å gjøre dette selv:)
 #124287  av jan-erik

a_fly_guy skrev:Noen som vet sånn ca pris på dette og hvor dette kan gjøres?
Spørsmålet er jo litt hvor mye effekt du ønsker å hente ut når det gjelder pris på dette. Hass sitt stage II kit kommer vel med frakt og mva på ca. 40-50000,- alt etter hvor mye ekstra du skal ha med. Gir deg ca. 210-230whp. Legg på montering på dette igjen.

Andre alternativer er 2ZZ swap (T-sport motoren), og vil tro prisen vil bli omtrent det samme. Eller du kan gå for en unichip som kanskje kan gi deg 5-15hk alt ettersom hvor god tuneren som gjør jobben er.

Selv blir det nok et Hass Stage II kit i løpet av vinteren for min del. Er derfor jeg har ombestemt meg å beholder MR2-en og skal selge Porsche'n igjen.

#124303  av celicat23

I det møkka landet vi lever i, hvor ALT må godkjennes - men du får ingenting godkjent (flott kombinasjon) så er det "lureste" kanskje å bytte til t-sport motoren. Slenger du ventil dekselet fra 144hk motoren over på den, så skal det litt til at du møter noen som vil merke at du har byttet motor bare ved å titte.

Med 192hk orginalt, så skal det vel ikke så mye mer til enn å sette i ett stroker kit, åpent luftfilter, litt større eksos, og du burde se en 210hk.
 #124339  av a_fly_guy

jan-erik skrev:
a_fly_guy skrev:Noen som vet sånn ca pris på dette og hvor dette kan gjøres?
Spørsmålet er jo litt hvor mye effekt du ønsker å hente ut når det gjelder pris på dette. Hass sitt stage II kit kommer vel med frakt og mva på ca. 40-50000,- alt etter hvor mye ekstra du skal ha med. Gir deg ca. 210-230whp. Legg på montering på dette igjen.

Andre alternativer er 2ZZ swap (T-sport motoren), og vil tro prisen vil bli omtrent det samme. Eller du kan gå for en unichip som kanskje kan gi deg 5-15hk alt ettersom hvor god tuneren som gjør jobben er.

Selv blir det nok et Hass Stage II kit i løpet av vinteren for min del. Er derfor jeg har ombestemt meg å beholder MR2-en og skal selge Porsche'n igjen.
40-50000 var ganske dyrt ja....
Er prisen med alle godkjenninger i orden?

#124350  av a_fly_guy

Denne var jo ganske billig?

#124362  av celicat23

Kontaktet toyota norge angående montering av turbo kit i bilen min. Fikk til svar at så lenge jeg ikke brukte toyota deler, så vil ikke de ha noe med det å gjøre. Og kontakter du biltilsynet og spør om godkjenning, så vil jeg tro du får beskjed om at du må ha TUV papirer og/eller papirer fra toyota norge som sier at det å montere turbo kit på bilen din er kjempe flott.

Og, etter det lille jeg vet, så får du ingen av delene. Så, ved kontroll så vil du stryke glatt hvis du har ett turbo kit montert. Husk også at du skal betale effekt avgift hvis du trimmer bilen din. Den er på rundt om kring 900kr pr hest eller noe sånt vilt. Så øker du fra 144hk opp til 210hk så skal du betale for 66hk økning. Ikke billig.

Derfor ville jeg heller puttet en tsport motor i den, og ikke sagt det til noen ;-)

#124369  av jan-erik

celicat23 skrev:Kontaktet toyota norge angående montering av turbo kit i bilen min. Fikk til svar at så lenge jeg ikke brukte toyota deler, så vil ikke de ha noe med det å gjøre. Og kontakter du biltilsynet og spør om godkjenning, så vil jeg tro du får beskjed om at du må ha TUV papirer og/eller papirer fra toyota norge som sier at det å montere turbo kit på bilen din er kjempe flott.

Og, etter det lille jeg vet, så får du ingen av delene. Så, ved kontroll så vil du stryke glatt hvis du har ett turbo kit montert. Husk også at du skal betale effekt avgift hvis du trimmer bilen din. Den er på rundt om kring 900kr pr hest eller noe sånt vilt. Så øker du fra 144hk opp til 210hk så skal du betale for 66hk økning. Ikke billig.

Derfor ville jeg heller puttet en tsport motor i den, og ikke sagt det til noen ;-)
Stemmer nok det. Nå har imidltertid TTE kommet med turbokit til MK3 som er Tüv godkjent, men kit'et koster litt for mye ut ifra hvor mye effekt det gir. Husk også på at du får bruksfradrag på de 900kr pr. hest, så blir ikke like ille. Med justerbart turbotrykk så trenger du jo ikke og ta ut så mange HK når den skal godkjennes heller da...

Men enig at t-sport motor er det enkleste om man bor i et distrikt med mange kontrolljævler.