TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• "Normale" bildekk vs gategodkjente slicks

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #124304  av Arne rebel

Var og handla meg nye dekk i dag. Hele turen til forhandleren vippet jeg mellom de to alternativene. Jeg endte opp med "normale" dekk...
Det jeg lurer på er: Vi som ikke kjører aktivt på bane annet enn for gøy, skal vi sko oss med dekk som asfalt-racing gutta bruker, eller skal vi bruke det som en bruker til vanlig på landeveien. Slicks er etter som jeg skjønner et par hakk bedre enn vanlieg gatedekk, så en får en viss skjevhet i tider etc. Tenker en etter oppgraderer en understell og event. motor, så hvorfor ikke dekk? Ser en på den lokale bensinstasjonen ser en sjelden eller aldri biler med slicks....men senka biler ser en ofte. De som har gategodkjente slicks, bruker de dem til vanlig eller byttes de når bilen går på gaten? Er det en utvikling av bilhobbyen at en bruker det best tilgjenlige eller er slicks den siste forskjellen mellom "gatebiler" og "asfalt-racere"?
Dette er bare noen tanker som gnager litt hos en med "gateregistrert bil"...(Vet løsningen på problemet er to sett med dekk....men tenkte å lufte tanken med dere :? )

#124315  av CelicaTurbo

har ihvertfall sett at folk sier at det er en utrolig forskjell som gateslicks gir, selv om de fleste satser på 205-215 som er smalere dekk enn sine vanlige dekk så har jeg bare hørt at det er stooor forskjell i tilgjengelig grep. Men, jeg lurer også på hvor holdbare gateslicks er ved vanlig kjøring, men har inntrykket av at de fleste har sine slicks på noen billige felger og bruker de kun på banekjøring.

#124330  av TheStig

og hvordan fungerer de på vått

#124336  av ADHD:-)))

Hei Arne rebel!!!:-)
De eg forso da eg snakka med Cristian da eg hanta min nye girkasse angående gate slikks som han hadde kjøpt (TOYO888:-)) dekk som han hadde testa på dagali banen på vått føre vor han prøvde å provosere fram sleng på sin MR2 som han hadde probleer å få til!!! selv på vått føre! eg såg sel att han kjørte med di dekka til vandlig!!! i følge han og 2 biler på rudskoger så er di TOYO dekka noe av de BESTE di hadde prøvd!!!
Eg veit ikke selv vordan holbarheten er for gate slikks er for normal gate kjøring!!!
Håper de er noen som kan kome slik info!!! for eg sel kunne tenkt meg slike dekk! men ågså lurer på holdbarheten på sånne dekk til vandlig gate kjøring!!!

#124355  av Morten

Jeg kjører med Toyo R888 hele tiden på Rolla'n. Det er helt sykt grep i de! :twisted: Men tror nok selv at det optimale er et sett gode "normale" dekk til vanlig, og et ekstra sett med gate-slicks til banekjøring (+eventuelt til og fra banen). Grunnene er flere, men i hovedsak:

1. veldig myk gummi -> slites raskt ut
2. sporer masse
3. masse dekkstøy
4. til tider veldig glatt på våt asfalt

Jeg har prioritert pengene mine til mer presserende ting i år og derfor aldri hatt penger til å investere i et ekstra sett felger. Kjører nå på 2.sett fremdekk sålangt i år...

#124385  av mk1 black limited

Har to sett dekk både til MR2'en og Elise'n. Av samme grunn som tidligere nevnt - det blir dyrt å kjøre på R-dekk på gata. Når det er sagt er det nok intet stort problem å kjøre på R-dekk hele tiden (bortsett fra økonomi) så lenge man er klar over begrenset med dreneringseffekt på våt vei.

#124386  av Speeder

mk1 black limited skrev:Har to sett dekk både til MR2'en og Elise'n. Av samme grunn som tidligere nevnt - det blir dyrt å kjøre på R-dekk på gata. Når det er sagt er det nok intet stort problem å kjøre på R-dekk hele tiden (bortsett fra økonomi) så lenge man er klar over begrenset med dreneringseffekt på våt vei.
Hvordan sitter slike dekk på fuktig vei da, uten de store vannmengdene å drene bort?

Kun fått brukt mine på tørr fin acr asfalt :P

#124406  av kennethx

Var jo noen renne striper med vann over asfalten på slutten av søndagen på ACR. Jeg fikk vann planing og mistet ALT grep rimelig kjappt, og det var jo ikke ett tykt lag med vann heller. R888 forresten.

#124411  av TheStig

njoda, men husk for et sinnsykt press det er der da.. jeg kom der med banebilen etter en lang pause.. Plutselig var det vann der og bilen snurret nesten av... så..

#124489  av Arne rebel

Så konklusjonen blir at ved banekjøring så må en ha slicks for å kunne få noen tider som en kan skryte av....?
Kan en få god sidestøtte med å bruke de orginale felgene og ha 195/60-14 dekk på, eller må en ha maks 50 profil? Virker som at en må handle inn nye dekk....eller velge 195/45-16 profil?

#124521  av mk1 black limited

Du _må_ ikke ha R-dekk for å sette greie tider, du kommer langt med et godt gatedekk med mest mulig stive sidevegger (Yokohama, Bridgestone). På et gatedekk bør du nok lenger ned enn 60-profil. Selv bruker jeg R-dekk i dim. 185/60/14 på originalfelger, den dimensjonen er billig og R-dekk har vesentlig stivere sidevegger enn gatedekk, derfor har ikke profilen så mye å si.

Men det aller viktigste er at du bruker riktig dekktrykk! De aller fleste kjører med alt for høyt dekktrykk på bane, det medfører dårlig feste og ekstremt hurtig nedsliting av dekkene.

Og så var det det med camber, caster, fjærer, dempere og og og...;-)

Tror jeg har lagt ut denne før, men ta en titt på denne videoen og følg med på dekket - dette er høyre fremhjul på min Elise under Stagedrive på Gardermoen tidligere i sommer - da kjørte jeg med vanlige gatedekk og trykk på 1.4 bar (!). Det satt bra det, men det var nok litt i minste laget...:-)

#124529  av Speeder

Sidenveggen har mye å si har jeg merket ja. PÅ mine\dine tidligere yokohama dekk var dekksiden nesten sammenlignbar med r-dekk i litt høyere profil, men på mine nye BFgoodrish er det nesten så dekket vrenger seg da man løfter dekket vanrett i dekksiden.

Jeg kjørte desverre med for mye dekktrykk på ACR, dette merket jeg ikke noe til første dagen, for da nøyde jeg meg med noen runder om gangen. Men på lørdag, ble det litt plere runder i slengen, og dekket ble tydelig vesentlig varmere--> null mønstrer midt på dekket.[/i]

#124559  av kennethx

Kjørte 36psi i mine R888 205/50-17. De ble rimelig jevnt slitt etter mange runder på acr, og satt meget bra :wink:

#124711  av Arne rebel

En må si at dekket hadde stor vandring, trodde ikke de vrengte seg så mye...
Ser at orginal dimensjonen fungerer bra på gateslicks, da er det ikke så farlig om gatedekkene ikke fungere bra på banen. Nei, underestell er en vansklig og viktig del av bilen som må prøves og feiles.
Var på Gardemoen i fjor og kjørte sammen med 200sx forumet, og da ble tidene ført opp sammen med hvilke dekk en kjørte med. Det kan være en smart ting å gjøre hvis gateslicks er hakket bedre, slik at ved en diskusjon\skryting over et par pils med kompiser, kan sammenligne på like vilkår når det gjelder feste....selv om det sikkert er mange andre ting som spiller like stor rolle. (Har litt problemer med slicks da min bror kjørte i fra meg med en sur 2L sierra, mens jeg kjørte på orginale dekk :cry: )