TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøpe MR2 MK1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #124729  av Larsarus

Heisan!

Lurer på å kjøpe en MR2 MK1, men lurer litt på hva slags feil og problemer som er vanlige med disse..? Det er jo gamle biler etterhvert, og jeg har hatt en gammel corolla (1987mod) som rustet vekk, men er MR2'en like driftsikker, eller er de dyre å vedlikeholde?

Og noen som vet hvor en ung kar under 25 kan få rimelig forsikring?

Ville sette pris på alle konstruktive svar. :D

#124740  av Fredrik

Først vil jeg ønske deg velkommen til forumet! :)

Veit ikke så veldig mye om motoren(e) til MK1, men vil tro at de er driftsikere om de er tatt vare på..

Rust i bakparten er ett velkjent problem på disse.. Og etter hva jeg har hørt, vanskelig å bli kvitt.

Ang. forsikring, så bør du ta en ringe-runde til flere selskaper og prute.. Her kan det væra en del kroner og spare..

PS: Kan hende du finner en del svar hvis du bruker søkfunksjonen.. :)
 #124758  av sindrejl

Larsarus skrev:Heisan!

Lurer på å kjøpe en MR2 MK1, men lurer litt på hva slags feil og problemer som er vanlige med disse..? Det er jo gamle biler etterhvert, og jeg har hatt en gammel corolla (1987mod) som rustet vekk, men er MR2'en like driftsikker, eller er de dyre å vedlikeholde?

Og noen som vet hvor en ung kar under 25 kan få rimelig forsikring?

Ville sette pris på alle konstruktive svar. :D
Heisann og velkommen :)

Husk at corolla og mr2 er stortsett samme bil :) Så ja, like driftsikker, men ruster også like ille så sjekk NØYE for rust og rævkjøring. Billigst forsikring får du nok hos gjenstridige :)

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detai ... te=default

Kan jo kjøpe denne.. altså min :) Har også fått tak i 16" felger 5 eikers som inngår i prisen nåda .. med 205 dekk.

#124768  av mr2die4

motoren er den samme som står i corolla GT. Vet nå at ArildM skal selge sin pga skolegang, og den ser hvertfall ganske så bra ut.Når det gjelder forsikring for de under 25 på MR2 mk1 kan jeg bare si at de fleste selskaper jeg prater med sier det blinker rødt på skjermen når de taster inn modellen, men det skal gå fint an å få den til en pris som er overkommelig med de rette ordene og en solid ringerunde. betaler selv rundt 7000 i året med delkasko, men det kunne vel vært mulig å få den billigere om jeg var flinkere til å prate for meg :)
Forøvrig er vel det største problemet med disse bilene rust så vidt jeg har skjønt..Så prøv å sjekk så grundig som overhodet mulig før du skriver under kontrakten, for jeg regner med du blir å kjøpe? :P

#124994  av Larsarus

Heisan!
Må få takke de som har tatt seg tid til å svare meg så langt.
Dette med å kjøpe en slik bil er noe jeg bare vurderer foreløpig. (Har bare prøvd MK3, og sittet i en MK2. MK3'en er for dyr, og MK2 er liksom ikke ikke det jeg er ute etter. (No offence) :wink:
Dersom noen i bergen ville vist meg sin MK1, ville det vert veldig greit! (send meg en pm)

Virker som morsomme biler, men til daglig bruk...? Blir jo istedet for den jeg har allerede, så hvordan er de på eventuelt vinterføre? ser jo ikke mye snø her i Bergen, :D men det forekommer!
Har sett litt på finn og tilsvarende steder, og ser jo ut til at man kan få greie vogner for 40k.

#125000  av andre 1

mr2 mk 1 er ikke noe særlig på snøføre men det går om du har gode dekk å legger i litt vekt foran pluss at dette er biler som ruster ganske så lett så saltlaken som er på norske veier er ikke noe særlig. ellers så burte du kunne få en rimelig grei mk1 til 40tusen ja...

#125672  av Anders gullstein

Hvordan går det med biljakten? Ser det er mange fine MR2'er til salgs nå på finn.no :) . Var spesielt en rød til 50 lapper som virket spesielt fin. Virket som den var eid av en entusiastisk mann, senket med noen fine hjul.
Skal ikke ta opp diskusjonen igjen (sikkert femtiende gangen det blir tatt opp :roll: ), men har man rimelig peiling på hvordan fysikken fungerer på en bil, så er det null problem å kjøre MR2 på vinter'n. Rust er problemet, så hvis du vil at bilen skal se ålreit ut, så anbefaler jeg heller å ta bussen i vinterhalvåret :wink: .

#125677  av Mr2 Mk2

Larsarus skrev:Dersom noen i bergen ville vist meg sin MK1, ville det vert veldig greit! (send meg en pm)
.
Min skal selges,og jeg bor jo i bergen ;)
Og mk1 på vinterføre går helt ok,er bare en vanesak.Forhjulene låses lett,og den understyrer endel.Men man blir jo vant til det....Kommer seg hvertfall frem :)

#125679  av Anders gullstein

Får styre litt med gasspedalen, det gjorde jeg en god del den ene vinteren jeg kjørte med min :wink:

#125688  av andre 1

å si at det er null problem å kjøre en mk1 på vinterføre er bull om du kjenner til de fysiske lover eller ei!!! det går ja , men det er ikke en grei bil på vinterføre !!!!!

#125692  av Anders gullstein

Smaksak, jeg har kjørt fremhjulsdrift de siste vintrene og synes mr2 var både lettere og morsommere på vinter'n. neste vinterbil skal ha "retthjulsdrift". midtmotor layout'n hjelper kraftig til med fremkommeligheten. Underholdingsnivået regulerer man selv, er man ikke særlig glad i å kjøre sleng, er det ikke noe problem å ha rompa på rett plass. Gode dekk er som med alle biler en forutsetning.

#125708  av Mr2Nyter'n;p

Hør på eksperten folkens.. Har tilsammen 50k km på vinterføre etter at jeg kjøpte bilen, bor på Tynset og kjører med piggdekk. Hver vinter kjøper jeg 40kg's sandsekk og slenger foran i bagasjerommet. Dette fungerer nydelig.. Man må venne seg til å kjøre bilen på vinterføre og dette tar faktisk ei god stund, men tar man det peent til da, går det greit. Bruk huet, da funker det. :wink:

#125750  av sindrejl

andre 1 skrev:å si at det er null problem å kjøre en mk1 på vinterføre er bull om du kjenner til de fysiske lover eller ei!!! det går ja , men det er ikke en grei bil på vinterføre !!!!!
ehh?? har aldri kjørt en bil som sitter så godt på vinterføre som mr2'en.. om du har slitt så har du hatt for dårlige vinterdekk.. det er absolutt en grei bil på vinterføre og hvilken som helst vanlig bakhjulsdrevet bil er værre.. pga vekta med motoren bak sitter den mye bedre ned mot veien.