TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Import fra Tyskland/Sveits

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #125262  av Fredrik

Prøvd å søke litt her, men finner ikke helt det jeg er ute etter..

Hvilke av disse to landene er import av MR2 beste? Har hørt/lest at i Tyskland kan bilene væra hardtkjørt og i Sveit er det mindre fare for rust (pga mindre salting av veier)..

Hvilken pris er fornuftig å legge seg på? Var en liten tur innom mobile.de og ser MR2`er fra 2000 Euro til over 20.000 Euro..

Edit; Det er hovedsakelig snakk om 90-93 modell...

#125274  av lasse

Jeg har en bil fra sveits (kjøpt av tg bil), den er ihvertfall 110% rustfri, han på tectyl-verkstedet trodde meg ikke når jeg sa det var en -91 modell... Aner ikke hvor det er best å importere fra, men kan ihvertfall si det sånn at min ikke ser ut til å ha blitt kjørt hardt, og er i veldig god stand.
Og angående salting i sveits, så salter de ikke, de bruker oppvarmet sand...

#125299  av jumbo

Jepp, Sveits er nok helt klart å foretrekke mtp salt. Dessuten er mange mr2 i fra sveits kjørt som sommerbiler, ettersom de har system som lar de flytte ett sett skilter mellom flere sesongbiler, ergo langt flere har råd til å ha sommer+vinterbil

#125462  av BrennaRacing

Har også hørt at Sveits er best å kjøpe fra...Har selv en fra sveits, å den er det også 0 rust på...

Hva skjedde med den rød du skulle kjøpe da Fredrik??

#125465  av Fredrik

EU-godkjenninga blei utsatt til i går og det var 3 mangler.. Bærearm foran (venstre side), venstre side bak var det fester på bak-aksel eller no som måtte byttes og hvite blinklys på siden (måtte visst væra gule :?)..

I tillegg, så er det ingen av Toyota-verkstedene som har tid før om to uker.. Tidligst..
Typisk det, med min flaks :roll:

Derfor tenkte jeg at jeg skulle lufte detta temaet litt ;)

Edit; Takker for svar så langt..

#125470  av BrennaRacing

Åja, så du har fortsatt tenkt til å kjøpe den??

Det med blinklysa: de kan godt være hvite, så lenge de blinker orange...Så det skal vel bare være å bytte pærer :D

#125473  av Fredrik

BrennaRacing skrev:Det med blinklysa: de kan godt være hvite, så lenge de blinker orange...Så det skal vel bare være å bytte pærer :D
I know.. Uansett en bagatell og henge seg opp i.. :roll:

Hvorvidt jeg kommer til å kjøpe den eller ikke, er jeg litt usikker.. Om jeg må vente 2-3 uker, så er det 2-3 uker hvor bilen blir brukt..
Mistenker/beskylder ikke nåværende eier for å mishandle bilen, men mye kan skje..
Sist redigert av Fredrik den 16 aug 2005 15:48, redigert 1 gang totalt.

#125476  av BrennaRacing

Skjønner hva du mener..

Men det blir nok en Mr2 på deg en gang, å det kan lønne seg å være litt tolmodig :D

#125481  av Fredrik

MR2 blir det uansett ;)

Kunne selvfølgelig ha spart enda lenger for å kjøpe en dyrere bil, men motor og girkasse kan være i dårlig stand for det.. Da blir det dyrt å begynne og fikse på den..
Kjøper jeg derimot en for 70-80.000,- som er fri for rust og samtidig har en grei teknisk standard, så blir bilen i tipp topp stand for under 100 store..
Overhaling av motor og girkasse får jeg billig ;)

Sklir ut litt her nå, men håper det er noen som kan svare på den første tråden ;)

#125486  av BrennaRacing

Ja, back to topic:

Som jeg sa så er vel Sveits det beste stedet å importere fra..

Å hvis du får overhaling billig, så burde det vel være greit å legge seg rundt 80000 i Norge...Da blir det jo selvfølgelig en del billigere når du importerer selv...

#125596  av TEMIC

Henta min i fra Syd Tyskland i vinter. Bilen er helt fri for rust og pent holdt selv om den hadde hatt 4-5 forskjellige eiere. Har hatt den på full NAF test og ikke funnet så mye som en løs skrue.
Leita lenge og vel (halve morroa) og det finnes mange bra biler rundt 4-5000 euro. Etter min mening bør du satse på å få tak i en 92+ modell. I Tyskland har disse standard servostyring og airbag, noe jeg setter stor pris på (også med tanke på videresalg). De kommer også med et revidert understell som forøvrig er diskutert i en del tråder tidligere.
I Norge finnes det veldig mange 90-91 modeller, men ikke så mange 92 og nyere. Min erfaring er at mange av de bilene som TG bil har annonsert som 92 og 93 modeller i virkeligheten er 91 modell i utstyr og spesifikasjon.
Vurderer du en egenimport kan du ta kontakt med TurboKnut, som kan hjelpe deg med det.
Lykke til.

#125627  av jumbo

Fredrik skrev:hvite blinklys på siden (måtte visst væra gule :?)..
Er ingen krav til at selve lykteglassene skal være gule, men de skal blinke med gult lys

#125645  av BrennaRacing

TEMIC skrev:Henta min i fra Syd Tyskland i vinter. Bilen er helt fri for rust og pent holdt selv om den hadde hatt 4-5 forskjellige eiere. Har hatt den på full NAF test og ikke funnet så mye som en løs skrue.
Leita lenge og vel (halve morroa) og det finnes mange bra biler rundt 4-5000 euro. Etter min mening bør du satse på å få tak i en 92+ modell. I Tyskland har disse standard servostyring og airbag, noe jeg setter stor pris på (også med tanke på videresalg). De kommer også med et revidert understell som forøvrig er diskutert i en del tråder tidligere.
I Norge finnes det veldig mange 90-91 modeller, men ikke så mange 92 og nyere. Min erfaring er at mange av de bilene som TG bil har annonsert som 92 og 93 modeller i virkeligheten er 91 modell i utstyr og spesifikasjon.
Vurderer du en egenimport kan du ta kontakt med TurboKnut, som kan hjelpe deg med det.
Lykke til.
Men 92+ bilene koster vanligvis en del mer enn 90-91 da...Å du får jo Servo og ABS på dem å, men det var ikke standard :D Så det er mulig det er lettere å finne en 90-91 modell med servo til en pris som er grei, enn det er å finne en 92 til en grei pris

#125652  av lasse

Servo trenger man strengt tatt ikke, mye bedre følelse med underlaget uten, mk2 er jo ikke spesielt tung på rattet heller.
ABS er for gamlinger som ikke vet hvordan man skal bremse effektivt når det er glatt.
Men airbag hadde vært bra å ha da, eneste bakdelen der er hvis man vil bytte ratt...

#125653  av lasse

Servo trenger man strengt tatt ikke, mye bedre følelse med underlaget uten, mk2 er jo ikke spesielt tung på rattet heller.
ABS er for gamlinger som ikke vet hvordan man skal bremse effektivt når det er glatt.
Men airbag hadde vært bra å ha da, eneste bakdelen der er hvis man vil bytte ratt...