TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• turbotrykk justering

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #125421  av SMT

jeg har en manuel turbotryksventil,som jeg skulle ha hatt montert på bilen min.

men jeg fant ut at vist jeg kobler denne til "klokka" på wastegaten så vill den motarbeide turbotrykreguleringsventilen?

og motsatt vist jeg kobler denne til turbotrykkreguleringsventilen,vil den motarbeide "kokka" på wastegaten?

noen som har ei formening om kor jeg skal koble denne bypass ventilen?

har 1.gen motor.

takker for hjelpen på forhånd :D

#125430  av CelicaTurbo

Slangen som går fra turbo til wastegateklokken bytter du ut med en litt lengre slange som er delt, og du kobler da ventilen din inn på denne slangen. Sjekk manualen på ventilen for å vite hvilken vei den skal monteres, og om du ikke har manual: Om trykket er justert til det laveste men allikevel ikke stopper å stige så står ventilen feil vei.

Gjennomfør også som beskrevet her for å forhindre at ECU selv bruker sin ventil til å veksle mellom lavt og høyt:

Bilde

Slangen som du skal montere ventilen din på er "turbo to wastegate hose".

#125552  av SMT

så vist jeg forsto dette rett skla jeg plombere bort den andre slangen til VSV og røre til klokken?

#125589  av CelicaTurbo

jepp, den som går bak til t-vsv skal kuttes og deretter blindes i begge ender (stapp inn en skrue og sett slangeklemme på, eller kjøp egen blindehette i gummi).

#125716  av Andre

CelicaTurbo skrev:jepp, den som går bak til t-vsv skal kuttes og deretter blindes i begge ender (stapp inn en skrue og sett slangeklemme på, eller kjøp egen blindehette i gummi).
Det går vel også å beholde T-vsv koblingen hvis MBC ventilen gir trykkfall (strupeventil). :shock: Da får du også beholde sikkerhetsfunksjonen som T-VSVen gir når f.eks motoren er kald :roll: .

#125935  av CelicaTurbo

jepp, det er klart men da må man også være sikker på at t-vsv er aktivert idet man justerer opp maksgrensen i ventilen, slik at man ikke opplever at plutselig en dag blir t-vsv aktivert og trykket blir mye høyere enn ønsket.