TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fensports Superchips Icon

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #126706  av olemm

Noen som har prøvd chippen dem har til mr2 3sge på fensport?

Superchip ICON:

Reprogrammes your engines Ignition Advance Curve giving approximately 8 BHP increase at 4,500rpm. Improved Power/Torque and throttle response From 3,000rpm, Easily fitted into wiring loom just ahead of ecu.

Virker som om den er bra da...

Eller er det noen som har prøvd HKS kamakselene man får kjøpt til 3sge der da?

Lyst til og trimme NA mr2`en min skjønner dere...

Ole Martin
Vedlegg
Her er chipen
Her er chipen
iconrace.jpg (3.76 kiB) Vist 1671 ganger

#126711  av Fantare

Intresant
 #126712  av kake

olemm skrev: "Reprogrammes your engines Ignition Advance Curve giving approximately 8 BHP increase at 4,500rpm. Improved Power/Torque and throttle response From 3,000rpm, Easily fitted into wiring loom just ahead of ecu. "
Det der hørtes ut som den avanserte tenninga litt bare, det kan du jo gjøre selv mye billigere med en stroboskoplampe :) Det gir en merkbar økning. Men, du kan godt få kjøpe de kammene der, og gi tilbakemelding hvordan de funker :wink:

#126713  av ADHD:-)))

Heyyy dette er jo MEGET intresangt!!! Eg har forstått att de var SÅ vanskeligt å dyr å Chippe TOYOTaer men dette LIKTE eg!!!:-)
Veit du omm ka pris de er på herligheten????
 #126720  av Fantare

kake skrev:det kan du jo gjøre selv mye billigere med en stroboskoplampe :) Det gir en merkbar økning.
Lyst og utdype litt, hva det går ut på osv? Vanskelig og gjøre det selv?

Ble veldig nysjerrig nå :twisted:

#126725  av tojo

Her har du gutter som er flink til å trimme na biler. :wink:
http://www.todaracing.com/products/toyota/index.html

#126727  av kake

AndreasH skrev: PÃ¥ oppfordring :

Du trenger en sånn tennings stroboskop lampe (koster 300,- på Biltema),
en binders og 14mm koppnøkkel med kort forlenger og skralle.

Strobo-lampa trenger 12V som jeg henta fra jord/karosseri og + 12V fra pluggen som gir strøm til lampa i baggasje rommet ved å putte i en liten stift i det enet hullet i den. Der finnes hvisstnok +12V et sted i sikringsboksen i motorrommet også. Så klemmes føleren til strobo-lampa rundt plugg-ledningen på sylinder nr.1 som er til høyre sett bakfra.

Så må en sette ECU'en i diagnostic mode ved at man tar lokket av diagnostics pluggen (sitter på veggen mot bagasje rommet også til høyre i motorrommet), bøyer til en binders og kortslutter TE1 og E1 med den. Det står kart i lokket. Jeg stusset over at pluggen var full av fett, men det skal den være.

Start motoren og verifiser at check-engine lampen på dashbordet blinker jevnt og rolig. Hvis den gir korte raske blink i to serier signaliserer den en feilkode. Isåfall bør du kanskje få sjekket det først.. Vent til motoren har blitt litt varm slik at den senker tomgangs turtallet. Min gikk helt ned til 500 RPM, men jeg leste et sted at den skulle ned til 700 når den er i diagnostic mode.

Sikt strobo-lampa ned på hjulet som drar reima til dynamoen rundt - også på høyre side. Der er det en skala over hjulet med fire streker. Du skal da se en strek på hjulet som tilsynelatende står stille ett sted på skalaen. Den tjukke streken på skalaen er 10 grader. Streken lengst til høyre er 0 grader. Standard står den altså på 10 grader. For å få den på 12.5 må du bevege deg over på andre sida, ta en 14mm koppnøkkel og løsne to skruer som holder fordeleren - under og til venstre for den.
De satt litt hardt og var litt vrien å komme til p.g.a. masse slanger.

Når disse er løse skal man kunne vri på hele fordeleren. Det var da jeg måtte spørre Markus - hvorfor den ikke rikket seg + hvilken vei den skal . Han sa at den var sikkert irret fast og ba meg sette et skruhjern på godset over den øverste skruen og slå med hammer på det så den løsnet - og det gjode den. Dette vil vri tenninga feil vei, men det gjør ingenting. Fordeleren skal vris med-urs. Vri et stykke, gå på andre sia og sjekk med stroboen. Det er 5 grader mellom hver strek.

Når streken havner mellom den tjukke og den til venstre er det bare å skru fast fordeleren igjen og ta ut bindersen og ut og teste.

Word of caution : Min 175 hester har Knock-sensor - og vil derfor stille tenningen tilbake elektronisk dersom den hører tennings-bank slik at motoren ikke tar skade. 156 hesteren har ikke knock-sensor og man risikerer detonasjon. Likevel tror jeg at to grader går bra hvis man bruker 98 oktan.

Lykke til !
Husk å ha 98 oktan på tanken før du begynner å justere da. Jeg har kjørt 12.5 grader på min 3SGE hele denne sesongen, ikke noe problem.

#126744  av Fantare

Det der hørtes veldig veldig farlig ut :shock:

Pass på ditt pass på datt, PANG.

Jeg er uforsiktig :? Komme og hjelpe meg :roll:

#126855  av olemm

ADHD:-))) skrev:Heyyy dette er jo MEGET intresangt!!! Eg har forstått att de var SÅ vanskeligt å dyr å Chippe TOYOTaer men dette LIKTE eg!!!:-)
Veit du omm ka pris de er på herligheten????
Prisen er 200 £ altså rundt 2400 kroner

Er ikke så værst det da...

Ole Martin
 #126857  av olemm

kake skrev:
olemm skrev: "Reprogrammes your engines Ignition Advance Curve giving approximately 8 BHP increase at 4,500rpm. Improved Power/Torque and throttle response From 3,000rpm, Easily fitted into wiring loom just ahead of ecu. "
Det der hørtes ut som den avanserte tenninga litt bare, det kan du jo gjøre selv mye billigere med en stroboskoplampe :) Det gir en merkbar økning. Men, du kan godt få kjøpe de kammene der, og gi tilbakemelding hvordan de funker :wink:
Jeg vurderer og kjøpe de kammene og den tenningschippen, og bremse bilen før montering og bremse den etter montering, hadde vært morro og se hvor mye forskjell det hadde gjort egentlig...

Ole Martin

#127072  av olemm

Kanskje det hadde gått ann å få igang et gruppekjøp på chippen og/eller kammene? Hvordan er interessen for det?

#127095  av CelicaTurbo

jeg tok meg den frihet å endre emneteksten på denne diskusjonen siden den ikke fulgte forumets regler (som forøvrig er gjengitt her: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?p=98709#98709 ). Emnet "Fensport" forteller ingenting om hva diskusjonen inneholder og er dermed en unyttig beskrivelse, så da håper jeg at flest mulig ser dette og husker det når de starter nye diskusjoner for jeg er nå passe lei av at folk skiter i det regelsettet som vi har satt opp.

#127107  av TOYPARTS

kan fortelle at de chippene er utprøvd på diverse biler, og kan fortelle at den som kjøper de kommer til å bli MEGET skuffet..

#127123  av CelicaTurbo

støtter den, av det jeg har sett på gt4oc.net og det britiske mr2 forumet for noen år siden så fikk den boksen der ganske så mye hets og flir, men om noen ønsker å prøve selv så kan de gjerne gjøre det. Man skal trossalt ikke stole blindt på allt som står på diverse forum ;)

#127135  av TOYPARTS

CelicaTurbo skrev:støtter den, av det jeg har sett på gt4oc.net og det britiske mr2 forumet for noen år siden så fikk den boksen der ganske så mye hets og flir, men om noen ønsker å prøve selv så kan de gjerne gjøre det. Man skal trossalt ikke stole blindt på allt som står på diverse forum ;)
:wink: :wink: :wink: så enig så enig