TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• FAKTA OM KJØREEGENSKAPENE TIL MR2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #128098  av sw20

noen som har noe info om kjøreegenskapene til mr2???

#128140  av Mr2Nyter'n;p

Hvordan info mener du? Forstår ikke helt hvordan man skal ha no harde fakta om dette :)

#128172  av mralp

Etter 12 år bak rattet og en haug med biler vil jeg si: middels.

Men, hjertet er en annen ting, leter etter min tredje mk2 nå, greier ikke å være uten :]

#128178  av mk1 black limited

Er høyst uenig med deg - har ikke testet mk2, men mk1 og mk3 har i hvert fall utmerkede kjøreegenskaper. De kan riktignok gjøres vesentlig bedre, men utgangspunktet er meget bra.

#128180  av kake

Husker jeg så et eller annet sted at MK2 klarte mer på skidpaden enn en Ferarri F40 og bremset bedre enn en 360 Modena, men finner selvsagt ikke igjen det :) Men, hvem bryr seg om sånnt egentlig ? :) Har aldri testet noe som ligger bedre i svingene enn MR2.

#128188  av Mr2Nyter'n;p

Altså.. I de 2.5åra jeg har hatt min mk1, har jeg ikke kjørt mot noe bil som har hengt bedre på enn min. Punktum :)

Skryter ikke, bare konstanterer fakta.

#128191  av Magne

Har ingen fakta jeg heller så er vel kanskje dumt å komme med no i det hele tatt...

Men av alle de milene jeg har tilbrakt på banen i år må jeg si MR2 har særdeles gode kjøreegenskaper...

Men som sagt ingen fakta opplysning bare erfaring kan man si, utifra det jeg har kjørt mot. (Og nei jeg har ikke kjørt med Gateslicks alle gangene! ;) )

#128199  av jumbo

Det tryggeste påstanden man kan gjøre er vel at det finnes biler som er mye bedre, og det finnes mange biler som er langt dårligere... nøyaktig hvor på skalen blir vrient å si uten masse testing, evnt lang erfaring med banekjøring med mye ulike biler.

mr2 er jo slettes ikke verst, hele konstruktsjonen rundt midtmotor er jo en stor fordel i seg selv ballansemessig, men blir jo likevel lilleputt om man sammenligner med en del gromsaker som koster langt mer.

#128205  av Anders gullstein

MR2 har gode kjøre egenskaper den... i de tester jeg har sett, så har de gitt mer skryt til mk1 MR2'n enn MGF'n.

Såklart er det en fordel å modefisere den litt, for å få den litt mer optimal. Men ikke glem at sjaføren teller også, og en elendig sjafør vises ekstra godt i en slik bil etter min mening

#128260  av sw20

nei tenkte bare på senne lister eller tester der den e med e...

er med i eit anna forum der dei meier at ... ja drit i det.. skulle bare hatt noe å banke i bordet med om dere sjønner...

#128267  av chris

MÃ¥ jo nesten se ting i sammenheng med pris da.. som jumbo sier finnes det ting som er langt bedre.. men som koster VESENTLIG mer.. men i en mr2's prisklasse tror jeg jaggu man skal lete lenge.

#128384  av FireWalk

sw20 skrev:nei tenkte bare på senne lister eller tester der den e med e...

er med i eit anna forum der dei meier at ... ja drit i det.. skulle bare hatt noe å banke i bordet med om dere sjønner...
Du lar deg irritere av den diskusjonen på ålesundsforumet du og? De folka der mener jo at en polo ligger bedre på veien enn en MR2, og at MR2 stort sett bare er dritt.

En av de kom jo med følgende påstand:

MR2 har jo midtmotor! og biler med midtmotor er jo kjent for å være ustabil!

hehe.. det sier jo litt om hvor kompetansenivået ligger. Hvorfor bygger da Ferrari biler med midtmotor? har de missforståt ALT eller? ..

her er noe jeg fant på et amerikansk forum, tatt ut av en diskusjon der:

ok sorry mate.

But the MK II - MR2 was actually listed in the worlds top 10 best handling cars amongst Ferrari's and Lamborghinis. I had a link for this before but it was a while ago.

It weighes 1180kg and is because of it's mid mounted engine, that is very close to the McLaren spec.

I'm not comparing two different features, the MR2 is known for it's superior high speed cornering ability which front engine cars can't tolarate because of it's inferior design.

MR2's are comparable to the worlds most elite sports cars because of this design.

Med gode dekk på god vei vil jeg påstå at MR2 sitter svært bra på veien. Bedre enn det meste, med mindre man sammenligner med svært dyre luksusbiler.

Nå har vi jo humpete dårlige veier her i landet som er uegnet for slike sportsbiler. Kommer du i høy fart på toppen av en hump på en sporete vei så kan jo bilen ha så bra kjøreegenskaper som bare det. Da vil den jo miste friksjon uansett.. SÅnn sett er vel terrengbiler bedre egnet for norske veier.

Men uansett. På bane vil jeg nå påstå at en MR2 med gode dekk og sportsdempere burde ligge ganske godt ann.

MR2 ble jo designet for å være en fullblods sportsbil med svært gode kjøreegenskaper.

for å sitere: Vi ville lage en fullblods sportsbil som så eksotisk ut, men som ikke hadde eksotisk pris.

#128395  av kake

sw20 skrev:nei tenkte bare på senne lister eller tester der den e med e...

Heh, hva vil du vite da ? Du eier jo en sjøl så dette vet du vel ? :) MR2 er en fullblods sportsbil med generelt få kompromisser egentlig. Den veier lite, har bred sporvidde, er lav, har et stivt chassis og har perfekt vektfordeling og akselavstand for å kjøre fort med. Bremser som holder til banekjøring har den originalt også. MK2 har 42/58 i vektfordeling, noe som bidrar til bl.a.:

-Nær 50/50 vektfordeling under bremsing pga vektforflytting (Derfor har MR2 omtrent like store skiver foran og bak). Dette stopper bilen ekstremt fort med skikkelige dekk.

-Mer vekt bak sørger for bedre feste under akselrasjon og når du gir på gjennom en sving.

-Siden fronten er så lett, svinger den jo akkurat dit du peker rattet, akkurat som en go-kart.

MK2 skal klare 0,94g originalt på skidpad (ref mr2oc). Men, senkefjærer og stivere dempere evnt coilovers må til, jeg liker iaff ikke det originale. Hadde forøvrig 1,13G på G-techen min gjennom breisladdsvingen på rudskogen sist, uten å skli, selv om det ikke direkte kan sammenlignes med skidpad-måling akkurat. Jeg er forresten bare en amatør på bane ennå :)

Bilen er jo også ekstremt lettkjørt, men ikke så veldig tilgivende. MR2 er ikke en bil for alle, og det blir jo bevist av og til.

Kikket litt på et tilfeldig Best Motoring videoklipp med en MR2 i, tidene er beste rundetid og banen er Tsukuba. MR2'en har 3.gen 3SGTE med 245hk.

Ganske interresant egentlig :)

350 Z 1:09.72
BMW M3 1:09.40
S2000 1:09.49
Boxster 1:11.00
GT-R R34 1:07.02
MR2 GTS - 1:08.75
RX7 RZ- 1:08.92
NSX - 1:08.71
GTR R33 Vspec - 1:07.09
Supra RZ - 1:06.75

Sjekk forøvrig andre BMI videoer med MK3 MRS'en. Den kjører fletta av det meste i "The Touge", en uphill/downhill lukka strekke med mye vanskelige partier og ujevnt underlag. BMI folka har vanvittig peiling :)

Mine 0,2 cents fra toppen av et søvnig hode rett før leggetid :P

edit: skrivefeil

#128401  av FireWalk

Tror han ville ha noen sider å peke til, eventuelt noen tester som klart beviser at MR2en ikke er en slik katastrofe som folka på det forumet skal ha det til.

Nå påstås det at en 1,4 golf kjører fra en MR2 GTI også.. Uansett hva man sier så vil de ikke høre. Så jeg skjønner godt at SW20 vil ha noen klare fakta å banke i bordet med (gjerne i form av linker til sider som klart viser dette) slik at de kanskje gir seg med den MR2 mobbingen en gang for alle.. 8)

#128402  av kake

Huff, hvorfor bry seg med sånne ? Ignorance is a bliss, la nå de tro det :) Syntes denne logoen her er bra jeg,
Vedlegg
arguing.jpg
arguing.jpg (29.4 kiB) Vist 745 ganger