TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trenger litt rÃ¥d og tips ang oljeskift (3s-ge)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #128908  av Fredrik

Tenkte jeg skulle bytte olje og oljefilter på MR2`n nå og har i den anledning noen spørsmål.

Oljefilter er jo greit.. Delenr. ligger på forumet..

Så til den evig lange diskusjonen.. Hvilken olje er greiest å bruke? Har søkt litt her og det virker som at 5w-40 og 10w-40 er en grei olje.. Olja som er brukt til nå er, 5w-30 helsyntetisk.. Bør jeg gå for 5w-40?

En siste ting;
Den gule olje-lampa lyser akkurat når det passer den, men peilepinnen viser halv mellom L og F.. Er det gåen olje-sensor (det mente hvertfall forrige eier)? Eventuelt hvor sitter den? Vanskelig å bytte? Delenr. hos Toyota?

Skulle det væra no jeg har glemt, så er det bare å si ifra! ;)

#128914  av aneriks

jeg bruker helsyntetisk mobile 1 olje fra esso :)
men hva som er best det vet jeg ikke

#128920  av pkgrette

hmm bruker bare helsyn 5 30 jeg men jeg har ikek mk2 da:P bare ta hyppige ojljeskift så går det vel bra med både 5 40 eller 5 30 trukke du kjennerforskjellen :P

#128922  av Master

Kan være lurt å ha tynn olje nå som vinteren nærmer seg. Da smører den bedre før motoren blir varm, og også etter at den er varm. Men for tynn olje kan føre til økt oljeforbruk om oljetetningene dine er dårlige.

Når det gjelder oljenivågiveren, så sitter denne skrudd inn i bunnpanna på passasjersiden. Det er rett og slett bare en "dupp" som ligger i olja. Kan jo hende at denne har fått seg en trøkk om bunnpanna noengang har vært skrudd av. (man bør skru den av FØR man tar av bunnpanna) ;) Tror prisen hos Toyota er 2-3000. Hvis du absolutt vil ha den i orden kan du jo skru den ut når du har tappa av olja og kjike på den.

Klarer du ikke fikse den, og heller ikke gidder å kjøpe en ny sensor kan du koble ut ledninga som går til giveren, og kortslutte denne. Da får du ingen gul-signal. Bare rød-signal i tillfellet. Men du har vel ikke planer om å kjøre bilen tom for olje? ;)

#128925  av Dalan

Vet den sensoren er veldig følsom på Celica, tror den er litt følsom på MR2 også, jeg har vært borti noen ganger at den har lyst et par sekunder og så slokket igjen, da er olja mellom L og F på pinnen hos meg også..
Jeg mener den sitter på høyresia av motor'n, i bunnpanna.. Du ser den hvis du ligger under og ser opp på den siden hvertfall :)
Vet ikke hvordan den er å bytte men kan da ikke skjønne at det skulle være noe problematisk.

Ang. olje ville jeg brukt litt tykkere olje hvis den bruker litt, kjører selv på 10-40 delsynt. Valvoline MaxLife og har merket mindre forbruk etter at jeg skifta til denne fra Mobil1 0-40 helsynt :)
Klart, skal du kjøre mye på bane er det sikkert ikke den beste oljen å bruke men bare til "vanlig" kjøring på vei så duger den i massevis :)

#128945  av BrennaRacing

aneriks skrev:jeg bruker helsyntetisk mobile 1 olje fra esso :)
men hva som er best det vet jeg ikke
Har også hørt at denne olja er veldig bra, men hvis jeg ikke husker helt feil så koster den 700 spenn eller no...???

Smart Club selger samme olja for 400 :D

#128950  av Fredrik

Nå har ikke bilen gått mer enn 30mil, så jeg er litt usikker på oljeforbruket.. Tidligere eier mente han ikke hadde merka no særlig forbruk..
Så da blir det nok til at jeg prøver 5w-40..

Og om olje-sensor koster 2-3000,- så blir nok den bare kortslutta, som Master sier ;)
Er litt irriterendes og ha ei gul varsellampe i dashen som vil gi ett lite lys-show.. Hehe..

Takker for gode svar! :)

#128968  av andre 1

bruker bare mobil1 helsynt på min mk1 da jeg bare har hørt posetive ting om denne oljen !! synes ikke de der få 100 lappene ekstra betyr så mye så lenge man vet at produktet man får er bra ....

#129003  av ADHD:-)))

Hei!
Eg hadde tenkt å forklare de med da eg sist sku bytte olje for eg har ALTI brukt CASTROL TXT olje på mine biler for eg har sone byer der eg RAS kjører avåtill å da må olja vere av en MEGET høgkvalitet så da eg sku bytte olje sist da var verkstedet tomt for TXT olje så eg sportt omm kati han fikk inn ny olje vor han sier att han hadde en NY type olje som heter AGIP reising olje som han GARANTERTE att sku vere MYE bedre en CASTROL olje som eg medeingang TVILTE sterkt på men siden eg fikk tilbud å få den olja til 300Kr for 4liter da kunne eg ikke noe anna en å si att de tilbudett var da SINSYKT billigt men han sa jo att den sku vere bedre enn TXT for den kosterjo 140Kr literen!!!
Så eg bytta til den AGIP olja å de første eg merka da eg starta bilen var att den IRITERENDE tikke lyden var jo vekke!!! eg har nå kjørt 60Mil å enda er de INGEN tikking å motoren høres ut som omm den er pakka inn i bomull!!! FANTASTISKT eller som eg sa til ARNE REBELL da eg preika med han i går at de er som di sier på TV2 att du tror de ikke før du har OPPLEVD de selv!!!!
Så efg har snakka med de verkstedett har som er PITTSTOPP servir omm eg kunne forklare mine AHA opplevelse å vor eg kunne fåre slå dere kunne få kjøpe denne FANTASTISKE olja vor han viste bare omm ett selskap på østlandet som hadde denne AGIP olja!!! Så FREKK som eg er så sporte eg han omm den prisen som eg fikk er muligt å for andre å få kjøpt den for til 300Kr for 4Liter til dere het på TSogn vor han sier att de er greit siden eg sporte han å så er de bare å håpe noen av dere har våger å tro på min fantastiske opplevese med denne olja å prøver den for dev er ikke or som kan forklare den forsjellen eg har opplevd angående med denne olja!!!
Tlibudet står for dere har på TSogn Eg viste ikke vordan eg sku legge inn denne meldinge men siden de blei sport omm olje erfaringer å da var de jo enkelt for meg å legge den inn her
Eg veit dette blei langt men de er slik eg meiner de sku vere så bare klag kjefte på min skrivin men prøv å ta min info angåemde den olja litt seriøst!!!

HÃ¥per dette er til litt hjelp!!?

#129052  av GT_rider

ADHD:-))) skrev:eg fikk tilbud å få den olja til 300Kr for 4liter da kunne eg ikke noe anna en å si att de tilbudett var da SINSYKT billigt men han sa jo att den sku vere bedre enn TXT for den kosterjo 140Kr literen!!!

Så efg har snakka med de verkstedett har som er PITTSTOPP servir omm eg kunne forklare mine AHA opplevelse å vor eg kunne fåre slå dere kunne få kjøpe denne FANTASTISKE olja vor han viste bare omm ett selskap på østlandet som hadde denne AGIP olja!!! Så FREKK som eg er så sporte eg han omm den prisen som eg fikk er muligt å for andre å få kjøpt den for til 300Kr for 4Liter til dere het på TSogn vor han sier att de er greit siden eg sporte han å så er de bare å håpe noen av dere har våger å tro på min fantastiske opplevese med denne olja å prøver den for dev er ikke or som kan forklare den forsjellen eg har opplevd angående med denne olja!!!
Tlibudet står for dere har på TSogn
Har hørt en del om denne olja ja, og at den skulle være så veldig god. Og når andre går god for de, så er jo det helt topp.

Så det du vil fram til er at vi som er medlemmer her i TS-OGN.NO får agip olje til 300kr for en 4 liters kanne??
I såfall hvor??
Om det er langt borte, så spørs det jo om frakt spiser opp prisdifferansen vi måtte spare..
MEN alle slike tilbud er jo ett gode vi ikke må takke nei til, så lenge dte er til det gode for noen av oss.

En slik evt klubbrabatt må vel nesten bli sticked materiale under klubbsidene våre, slik at alle kan få det med seg :)

#129068  av ADHD:-)))

GT_rider skrev:
Har hørt en del om denne olja ja, og at den skulle være så veldig god. Og når andre går god for de, så er jo det helt topp.

Så det du vil fram til er at vi som er medlemmer her i TS-OGN.NO får agip olje til 300kr for en 4 liters kanne??
I såfall hvor??
Om det er langt borte, så spørs det jo om frakt spiser opp prisdifferansen vi måtte spare..
MEN alle slike tilbud er jo ett gode vi ikke må takke nei til, så lenge dte er til det gode for noen av oss.

En slik evt klubbrabatt må vel nesten bli sticked materiale under klubbsidene våre, slik at alle kan få det med seg :)
Hei!
ja eg sier att vi kan få den olja for 300Kr for 4Liter
å den er tiljengeli på HUSNES(mitt i mellom BERGEN å HAUGESUND)
Men de er da muligt å sende den eller eg vil annta att han kan atmde seg olje til dere som bestiller de når han reiser på tref (De er han som har den BLÅE camaroen som dere sikkert hasr sett på flere treff)
Så vis de er noen som er intresert i å få olje på RUDSKOGEN nestehelg så si i fra!!!
HÃ¥per dette hjelper!!?

#129073  av Toye

Jeg har nylig kommet hjem fra oljekurs i England... :)

Den olja som er anbefalt til MR2 fra fabrikken er faktisk Delsyntetisk
10w-40.

Spiller liten rolle hvilket oljefabrikat man benytter bare det er en KVALITETSOLJE! 8)

#129077  av GT_rider

ADHD: er det husnes pitstop service som leverer olje til denne prisen??
I såfall er det vel bare å ringe til de og si at man er medlem i klubben og be de sende??
Jepp har sett den blå camaroen litt rundtom, bla på eikås da det var street legal der

#129083  av ADHD:-)))

GT_rider skrev:ADHD: er det husnes pitstop service som leverer olje til denne prisen??
I såfall er det vel bare å ringe til de og si at man er medlem i klubben og be de sende??
Jepp har sett den blå camaroen litt rundtom, bla på eikås da det var street legal der
Hei!
Ja de er bare å ringe Husnes pitstop service på Tlf.nr:41691231 da vil der er komme til Rånny TEIGEN
Så er de bare si att dere er medlemer på TOYOTA clubben (TSogn)
HÃ¥per dette hjelper!!!

#129092  av GT_rider

jepp.. takker for opplysningene.
Håper en av våre to admin seter dette opp som egen sticky post, eller legger det under en egen rabattråd (vet ikke om vi har en allerede, ikke gidda å se eter i skrivende stund :oops: )