TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica?(igjen) '86-'88

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #12373  av Mr2 Mk2

Har noen spørsmål om Celica(igjen)....
Har fått øya opp for de gamle(86>88) Celica gti`ene,virker greie kule biler det.Med litt gamp,er det noen her som har eller har hatt en slik en.Visst noen er har det nyeste Motorbørsen så er den nederst til høyre på s65,visst ikke http://www.motorborsen.no/moreinfo.asp? ... E&adtype=S

Har et annet spørsmål også.Er detg noen som har en grei oversikt over Navn på Celicaene fra 1 til siste versjon.Vet bare om gt4 som heter noen annet en Celica liksom.Og hvordan er dte med mk på celica hvor langt er vi kommet...

#12375  av mk1 black limited

Linken viser en mk4 - vi er nå oppe i mk7. Forøvrig skal den være godt trimmet for å ha 170 hk, 2-literen har 156 hk originalt, 1.6-literen 124 (samme motor som i MR2 mk1).

#12376  av ST205

Celica'er er jo fine biler.

Siste generasjon er mk7.

Eller er vel celica-historien dekket her: http://www.bildilla.com/Celicahist.html

Gamlebilen min var 1991 celica N/A, nå har jeg 1994 GT4. Begge bilene har jeg vært storfornøyd med. Husk at det sikkert er mange som har levd ut litt villmannskjøring med slike biler. Motorene er det ikke noe å si på.
Kan til tider bruke en del olje.(gjorde hvertfall 1991 celica'en min)

Sikkert en drøss andre som vet ufattelig mye mer enn meg. :wink:

Fant en tøff video. Mannen har øvd :lol: http://www.toyotagtturbo.com/video/videos/360drift.wmv

#12377  av Mr2 Mk2

ok takk for svar...Han har nok kjørt litt bil ja.. :D

#12390  av CelicaTurbo

Jeg mener den versjonen 3S-GE som står i Celica mk4 har 150hk og nesten generasjon 3S-GE kom ikke før Celica mk5 og MR2 mk2, men forskjellen er ikke stor nok til å ha noe særlig betydning tenker jeg :)

trolig er dette solide og greie biler uten at jeg har prøvd noen egenhendig, en del mer praktisk enn MR2 mk1 men hva som er kjappest aner jeg ikke :)

#12392  av Mr2 Mk2

tror nok en mk1 slakter den i svingene,men aner ikke på flaten.Har ikke peil på hva den veier.Den har vel forhjulstrekk?

#12403  av @lpher

Ahh...Celica....blir faktisk litt nostalgisk med alt Celica GTi pratet jeg ja... :D

Forskjell på mk4s 150hk og mk5s 156hk?
Tja...prøvde det ganske ofte med min 91 GTi mot en kollegas 87 GTi....
Dønn lik over hele registeret de to bilene....men ACIS-kicket på mk5en merkes bedre enn TVIS-kicket på mk4 ihvertfall..uten at det virket som det utgjorde noe :)

Hadde også en kollega som hadde en mk1 mr2....oh man!....å henge på den bilen der på svingete veier...forget it :) 0-60 på rettstrekk var'n også kjappere en celican....men etter 60 og oppover var det nok celican som rula...om det ikke dukket opp noen svinger da :D

En kjapp oppsummering...from the top of my head :D

mk4 (86-89)
GT - 1.6 4A-GE med 116hk (ikke bombesikker på hk her)
GTi - 2.0 3S-GE med 150hk
GTS - 2.0 3S-GE med 130hk (kun de første modellene i USA)

mk5 (90-93)
STi - 1.6 4A-GE med 116hk (ikke bombesikker på hk her)
GTi - 2.0 3S-GE med 156hk
GTi - 2.2 5S-FE med 136hk (kun USA)
GT4 - 2.0 Turbo 3S-GTE med 204hk (litt høyere på CS?)

mk6 (94-99)
GT - 1.8 7A-GE med 115hk (ikke bombesikker på hk her)
GTi - 2.0 3S-GE med175hk
GT4 - 2.0 Turbo 3S-GTE med 245kh

mk7 (99->)
'standard' - 1.8 1ZZ-FE (VVTi) med 143hk
T-Sport - 1.8 2ZZ-FE (VVTLi) med192hk

Please correcte me if im wrong :)
Sjeldent...men det har skjedd... :mrgreen:

@lpher

#12409  av kennethx

Ja, CS er listet til 208hk. Men den har også bedre fjæringer/støtdempere etter det jeg har lest.

#12411  av Mr2 Mk2

Ah fint å høre nok en gang at mk1 får skryt.

Takk for opplysningene du spadde frem om Celica,visst en Celica blir aktuell så vet jeg litt mer.Men det er nå 1 og fremst Mr2 mk1 som teller,så får vi se etter det..

Dagbladet hadde forresten en side om hvilken biler de likte og ikke der hadde de faktisk gravd frem mr2 mk1 noe jeg ble veldig gla for.
Sjekk ut grunnen Fordi: Kompromissløst design. Midstilt motor. Overlegne kjøregenskaper. Ti år før europeisk kaffe-latte-estetikk...Ah musikk for mine ører(hm eller diamanter for mine øyner da).Men de har riktignok skrevet 86.91 og at den koster 70-80k brukt men det tåler jeg..

Visst noen er interisert: http://fredag.dagbladet.no/fredag/2003/ ... 73916.html

#12449  av RumpShaker

@LPHER:

Trodde 2ZZ-FE i mk7 var en 2.0 liter jeg...

#12458  av @lpher

RumpShaker skrev:@LPHER:

Trodde 2ZZ-FE i mk7 var en 2.0 liter jeg...
Burde vært det ja :) ..men det er nok 'bare' en 1.8 liter det også ja....
Samme motoren...bare at de har skremt inn VVTLi kammer i den i istedet.

@lpher

#50287  av Vipern

kan man sette vvtl-i motor inn i den utgaven som har vvt-i motor?

#50294  av sindrejl

Jostein, jeg har hatt en st162.. og jeg savner den dypt, etter jeg putta i filter og finstillte tenningen og kjørte på 98 bensin gikk den som ei kule.. var ikke mange/ingen med lik hk antall som hang på hverken svinger eller rettstrekke.. men fwd da.. og etter å prøvd mr2 mk1 kan jeg si at en celica mk4 (150hk) ikke har sjangs i havet til å henge på i svinger, men på rettstrekke er den en aaaaaaaaanelse (bare LITT.. men veldig lite) kjappere enn mr2.. spørs hva du har gjort ut av celicaen og mr2'en. Jeg vant inn et sekund i 0-100 på celicaen bare ved filteret og tenninga.

Og så er det jo 3s-ge .. sinnsykt holdbare motorer.. men jeg har også kjørt en 88 celica som var i helt ræva tilstand.. pass på så du ikke prøver katta-i-sekken bil. For dette er som mk1, ungdomsbiler som er rævkjørt :) eller nedrusta. Min var gubbekjørt og bilen gikk av den grunn helt ekstremt bra. Var finere tomgangslyd på denne enn mange nyere biler :)
Og så er det helt sinnsykt stor plass i celica. varebil om du vil, sportsbil om du vil :D Fikk jo med meg to personer og en hurv med datautstyr i bilen. Veide da 1.6tonn og likevel gikk den bra

Personlig gjør jeg det omvendte av deg, bytter fra celica til mr2 :) Har solgt mk4'ern og har funnet en mk1 i bra stand :)

#50408  av @lpher

Sindre? Ta en titt på når tråden er laget :D

@lpher

#50434  av chris

@lpher skrev:Sindre? Ta en titt på når tråden er laget :D

@lpher
:lol: