TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• oljetrykk?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #129996  av steffen karlstad

hva skal olje trykket være på varm/kald motor på forskjelige turtall?

kan noen skrive en lite veileder?

#129997  av sindrejl

helt ærlig legger jeg ikke stort forskjell til olje trykk på kald vs varm, har helt ny oljepumpe så trykket varierer fra 1/2 av hele skalaen og opp til 3/4 av skalaen. alt ettersom motoren arbeider såklart. På tomgang bør den ligge sånn ca midtpå samt at det er også en god indikasjon på motortilstanden når man skrur av og ser trykket falle. Trykket bør IKKE ha gått til 0 iløpet av ti sekunder.

correct me If Im wrong anyone

#129998  av Mr2Nyter'n;p

Her ligger trykket på litt under halv på varm motor, dvs 750rpm.. Sånn har det vært siden jeg fikk motoren i bilen i november i fjor, og motoren koser seg da enda virker det som :) Ligger rett over streken over halv ved 3000rpm. Ved HARD kjøring og max oljenivå, ligger nåla opp mot den nest øverste streken.. :)

#130001  av steffen karlstad

takker nok en gang for bra og raske svar.

#130002  av sindrejl

Mr2Nyter'n;p skrev:Her ligger trykket på litt under halv på varm motor, dvs 750rpm.. Sånn har det vært siden jeg fikk motoren i bilen i november i fjor, og motoren koser seg da enda virker det som :) Ligger rett over streken over halv ved 3000rpm. Ved HARD kjøring og max oljenivå, ligger nåla opp mot den nest øverste streken.. :)
åja såklart.. tenkte ikke på at turtallet er lavere på varm motor.. så oljetrykket vil naturlig være lavere enn ved kald :P så dum er jeg da vettu ;)

#131676  av Larsen

Mener det heller er fordi varm olje flyter bedre enn kald og derfor ikke får like mye motstand igjenom oljekanaler som kald olje. Har du derfor lavt oljetrykk sammenlignet med en annen lik bil kan det være slitte lagere!