TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva kan jeg klemme ut av en 4age med 0.8bar i boost

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #130411  av donk2k

Har muligheten til å kjøpe en turbo fra en Mazta 323 gtx. Denne skulle klare 0.8 bar. Hvor mye kan jeg få ut av dette og hvor mye må byttes i motoren? Har 87+ blokk og 86 topp med map-sensor.
Får den meget billig og lurte på å prøve meg på en liten turbokonvertering..

#130419  av sindrejl

oi.. 0.8 bar.. det må gå som et helv*** :D

#130420  av donk2k

Ja, lurer på det. Det sitter en 1.6 liter i mazda`n så det passer jo godt overens skulle en tro. Spørs om ikke girkassa skal overhales og clutshen skal sprites opp en del.

#130429  av lasserj

160-180hk skulle man tru..

#130431  av donk2k

med en såpass liten turbo vil man vel slippe det store turbo lag'et...?
Vil liten turbo også si at den lader laver på turtallsklaen? Ikke at det har så mye å si egentlig iogmed at jeg stort sett holder meg over 3000. Er det mulig at denne turboen blir forliten (siden m2'n sikkert har red-line en del høyere enn gtx'n)???

Lurer masse her. Har ikke så mye greie på turbo egentlig. :oops:

#130828  av GT4 CS

Er ikke så veldig inn i dette med turbo selv og hvordan ting funker om hverandre.
Men det med turbolag kommer veldig ann på hvordan turboen er bygget opp, har du liten eksosdel spinner du trykket som regel fortere opp en type monster turbo, minuset er at du ikke klarer og MASSE effekt ut av en liten turbo, ganske logisk da det sier seg selv man ikke får dyttet nokk luft gjennom et mindre rom :)
Det har og mye og si hvilken turbo du velger til hvilken motor og oppsettet rundt denne med eksos,filter,ic,ws,innsug,ventiler osv.
Men den turboen du prater på her tru jeg du glatt kan tilpasse din bil :)
Og ikke trenger du lade 0,8 bar første dagen heller :)

#130831  av Johnny_Bravo

jeg håper du har 4agze motor. jeg du vil ha kortvarig glede med en 4age på 0,8 bar. hvis ikke du bytter stemplene dine da så du får lavere kompresjon.

#130868  av Larsen

Orginal 4age tåler ca. ca. 190-200, men ville ha byttet til lav komp stempler (el. billig løsning med dobbel toppakning evt. hks tykke stålpakkning') Så burde du vel bytte til kammer beregnet på overladning og apexi afc el. lignende. Men du burde ha 4age'en motoren med forsterket blokk(nesten alle red topp motorene) og burde ha ecu med lambda og luftmengde måleren!

#130904  av donk2k

Tenkete å bytte til agze stempler (de burde holde en stund.) Har også den forsterkede blokka. Videre har jeg MAP sensor men ingen Lambda-sonde. Jeg leste på mr2oc.com at man kunne bruke kammene fra org. 4age når men ville ha mer agresive kammer til turbo\kompressor versjoner av 4age. Derfor tror jeg at jeg skal prøv det.. Hvor mye klarer euc'n før det blir dags for datasprut?

Har også en delemotor å låne fra. Har litt troa på dette prosjektet.

(Sjer kun dersom jeg ikke får det jeg vil ha for bilen.)

#130905  av TheStig

en liten turbokonvertering finnes ikke.

#130989  av lasserj

4Agze har samme blokk som 4Age 87+

#130996  av donk2k

lasserj skrev:4Agze har samme blokk som 4Age 87+
Jepp. Har byttet til 87+ motor. Så selve blokka skulle være i boks.
Litt spent på hvor leit det blir å skaffe stempler + evt. råder fra 4agze.... Noen som vet ca. pris hos toyota? (lønner seg vel ikke for 5 flat øre, men.... )

#131010  av Larsen

Hvis du har ecu, med lamda og luftmengdemåler kan du komme ganske langt! Å så fall må du på med bensintrykk regulator og større dyser så kan det gå! (kanskje en 4agze ecu). Glemte å nevne at ventil fjærer er også noen en bør tenke på. Lufttrykket vil jo dytte ned ventilene.

Hvordan har du tenkt til å lage til eksosmanifoil(garanter stavet feil...) da? Har vært inne på tanken selv, så det kunne vært morsomt om du kunne posta noen bilder om du gjenomfører prosjektet!

#131044  av Rage

donk2k skrev:med en såpass liten turbo vil man vel slippe det store turbo lag'et...?
Vil liten turbo også si at den lader laver på turtallsklaen? Ikke at det har så mye å si egentlig iogmed at jeg stort sett holder meg over 3000. Er det mulig at denne turboen blir forliten (siden m2'n sikkert har red-line en del høyere enn gtx'n)???

Lurer masse her. Har ikke så mye greie på turbo egentlig. :oops:
Om du har turbolag kommer ann på mange faktorer, og når turbo lader kommer ann på hvordan hus turboen har, samt hvor mye eksos motoren din klarer å produsere, som igjen gjør at turboen spinner opp. Turbolag kommer fra det med eksos kontra turbo, om du har intercooler (for lange rør, overdimensjonert cooler kan gi mye lag) etc.

For å komme noen tips hvis du skal konvertere en normal sugemotor over til turbo, så pleier det å være kjekt å gjøre noe med kompresjonen. Jeg vet ikke åssen komp det er i 4age org, men den billigste og letteste måten du kan senke kompen i motoren (i alle fall noe) er å sette på dobbel toppakning.
Ellers ville jeg montert piggyback (sprut) for å justere dyser og tenning. I tillegg ville jeg skaffet større dyser og MAF (hvis du har det), evt noen deler fra 4agze som fler nevner. Ny bensinpumpe og trykkregulator er også et must. Mye man vil kunne trenge, men jeg kjenner ikke disse motorene, så hva mer du trenger må nesten noen andre svare på :)

Men, hvis du først entrer den onde sirkelen, så kommer du deg ikke ut ;) Mye vil ha mer!