TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• TurbotrykkmÃ¥ler instalasjon

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #131345  av TheStig

hvordan har dere montert denne?
Tenker på det t-stykket man skal kobble seg inn med i motorrommet. En måte er å kobble seg på det som er på bildet nedenfor men da må jeg skaffe en gummislange og overgang til plastslangen til måleren. I dont have that tonight ...

Bilde

#131405  av CelicaTurbo

jeg har koblet min trykkmåler til samme slange som orginal turbotrykkssensor, ikke så langt unna spjeldet (følg slangen fra trykksensoren). Det er mulig å bruke den ubrukte nippelen som du har tatt bilde av der, men det er anbefalt å bruke denne til dumpventil istedet siden dumpventiler krever litt bedre flyt i slangen for å være responsiv og om den kobles andre steder kan den gi variasjoner og "spikes" i de andre vakumslangene så det er en fordel om den står alene på egen "port"..

#131427  av TheStig

vel, om jeg har forstaatt alle diy fra england er din metode veldig skadelig for motor. Var visst der motorstyring tok trykkavlesning fra og dermed kunne blandingen bli helt feil..... correct me if Im wrong

#131577  av CelicaTurbo

javel, for det første brukes ikke det trykksignalet til å bestemme hverken tenning og bensin, og for det andre så er det koblet på samme krets som også betjener de fleste andre vakumklokker og ventilkretser rundt motoren uten at dette ser ut til å være et problem for trykksensoren, og en trykkmåler har minimalt med innvirkning eller forsinkelse på signalet siden det selv er en ganske lukket krets med lite volum. Om du leser teksten min ser du også at jeg ikke kobler denne ved trykksensoren, men kobler den på andre siden av motoren hvor det er flere t-stykker som fordeler vakumslangene i mange retninger. Men, grunnen til å resservere den porten bak der til dumpventiler er at denne har større innvirkning og kan forvirre andre vakumklokker osv i korte øyeblikk, samt påvirke trykkmåleren som du har i kabinen din ;) Så får det bli ditt valg hva du velger å bruke den porten til :) Du kan jo linke til "alle disse DIY-ene" da så jeg kan ta en titt for jeg har ikke sett noen lignende kommentar siden 4-5 år siden når mye rundt disse motorene fremdeles var en myte..

#131624  av TheStig

sikkert jeg som roter ihop begreper her men fikk tanken herifra blandt annet: http://www.gt4oc.net/viewtopic.php?t=29660 .. Var vel ikke der du hadde kobblet inn

#131800  av CelicaTurbo

har ikke betalt for medlemsskap i GT4OC og har dermed ikke tilgang til den delen av forumet ;)

#131813  av TheStig

Most people tap into the vacuum from the inlet manifold from this vacuum line that runs to the pressure sensor on the bulkhead, this is a bad idea...

DON’T DO IT, this feeds info to a small transmitter which not only gives a reading for your standard boost gauge, it also supplies information to the ECU, should this line split, you gauge have a leak etc then incorrect information will be sent to your ECU and will/can cause lots of damage to your engine.

Instead a safe line to tap into would be your dump valve line or this line here for the best results

#131827  av CelicaTurbo

hm, det der har vært avvist som en gammel myte i mange år men ønsker du å være sikker er det bare å bruke den ledige porten. Om du får lekkasje i kretsen vil det føre til et par ting, deriblant at EGR og tomgangskontroll ved bruk av AC ikke fungerer som den skal, men en slik lekkasje kan jo komme uansett om du rører kretsen eller ikke ;) Men, det er ingen hinder for å bruke den porten du har tatt bilde av, annet enn at måleren din kan påvirkes om du kobler en dumpventil til den samme porten :)