Side 1 av 1
Turbotrykkmåler instalasjon
Legg innLagt inn:14 sep 2005 17:32
av TheStig
hvordan har dere montert denne?
Tenker på det t-stykket man skal kobble seg inn med i motorrommet. En måte er å kobble seg på det som er på bildet nedenfor men da må jeg skaffe en gummislange og overgang til plastslangen til måleren. I dont have that tonight ...

Legg innLagt inn:14 sep 2005 21:08
av CelicaTurbo
jeg har koblet min trykkmåler til samme slange som orginal turbotrykkssensor, ikke så langt unna spjeldet (følg slangen fra trykksensoren). Det er mulig å bruke den ubrukte nippelen som du har tatt bilde av der, men det er anbefalt å bruke denne til dumpventil istedet siden dumpventiler krever litt bedre flyt i slangen for å være responsiv og om den kobles andre steder kan den gi variasjoner og "spikes" i de andre vakumslangene så det er en fordel om den står alene på egen "port"..
Legg innLagt inn:15 sep 2005 00:47
av TheStig
vel, om jeg har forstaatt alle diy fra england er din metode veldig skadelig for motor. Var visst der motorstyring tok trykkavlesning fra og dermed kunne blandingen bli helt feil..... correct me if Im wrong
Legg innLagt inn:15 sep 2005 20:34
av CelicaTurbo
javel, for det første brukes ikke det trykksignalet til å bestemme hverken tenning og bensin, og for det andre så er det koblet på samme krets som også betjener de fleste andre vakumklokker og ventilkretser rundt motoren uten at dette ser ut til å være et problem for trykksensoren, og en trykkmåler har minimalt med innvirkning eller forsinkelse på signalet siden det selv er en ganske lukket krets med lite volum. Om du leser teksten min ser du også at jeg ikke kobler denne ved trykksensoren, men kobler den på andre siden av motoren hvor det er flere t-stykker som fordeler vakumslangene i mange retninger. Men, grunnen til å resservere den porten bak der til dumpventiler er at denne har større innvirkning og kan forvirre andre vakumklokker osv i korte øyeblikk, samt påvirke trykkmåleren som du har i kabinen din

Så får det bli ditt valg hva du velger å bruke den porten til

Du kan jo linke til "alle disse DIY-ene" da så jeg kan ta en titt for jeg har ikke sett noen lignende kommentar siden 4-5 år siden når mye rundt disse motorene fremdeles var en myte..
Legg innLagt inn:15 sep 2005 23:38
av TheStig
sikkert jeg som roter ihop begreper her men fikk tanken herifra blandt annet:
http://www.gt4oc.net/viewtopic.php?t=29660 .. Var vel ikke der du hadde kobblet inn
Legg innLagt inn:16 sep 2005 23:49
av CelicaTurbo
har ikke betalt for medlemsskap i GT4OC og har dermed ikke tilgang til den delen av forumet

Legg innLagt inn:17 sep 2005 04:35
av TheStig
Most people tap into the vacuum from the inlet manifold from this vacuum line that runs to the pressure sensor on the bulkhead, this is a bad idea...
DON’T DO IT, this feeds info to a small transmitter which not only gives a reading for your standard boost gauge, it also supplies information to the ECU, should this line split, you gauge have a leak etc then incorrect information will be sent to your ECU and will/can cause lots of damage to your engine.
Instead a safe line to tap into would be your dump valve line or this line here for the best results
Legg innLagt inn:17 sep 2005 11:41
av CelicaTurbo
hm, det der har vært avvist som en gammel myte i mange år men ønsker du å være sikker er det bare å bruke den ledige porten. Om du får lekkasje i kretsen vil det føre til et par ting, deriblant at EGR og tomgangskontroll ved bruk av AC ikke fungerer som den skal, men en slik lekkasje kan jo komme uansett om du rører kretsen eller ikke

Men, det er ingen hinder for å bruke den porten du har tatt bilde av, annet enn at måleren din kan påvirkes om du kobler en dumpventil til den samme porten
