TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Japansk motor i norsk bil??

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #132861  av ErikG
 
Har planer om å ta inn en japansk bil som jeg skal ta motor og litt annet stasj over i bilen min. Lurte derfor på om noen har gjort det? Om det er "plug and play", eller mye som må forandres og bygges om. Takk for tilbakemeldinger!!

 #132901  av Christian
 
Mange som har bygget om mr2'er her i alle fall, så jeg vil tippe at du finner mesteparten av den info'en du trenger om du søker litt :)

 #132919  av Biggen
 
Det er skjeldent noe er "plug and play" med bil, noe tilpassing må en regne med.
Jeg hoder på med å gjøre dette nå. Du kan jo sjekke ut prosjektet mitt. Det er pålangt nær ferdig, har ikke hatt tid å oppdatere.
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=11189

Motor passer rett inn, så må du velge om du vil bruke gti grikasse og drivaksler, eller om du vil bruke gt4 kassa og drivaksler. Eller den beste måten (som er en del mer kostbar) er å bruke en MR2 gen3. turbo girkasse med LSD og evt. drivaksler. Går du for gt4 kassen må du skjøpe inn et ekstra deksel og en drivaksel (fra MR2).
Jeg skulle egnetlig gå for gt4 kasse og akslinger, men fikk et problem ved ombygging av girkassa. Skal nok klare å løse det, men har ikke tid å vente så derfor må jeg bruke min vanlig gti kasse og aksler enn så lenge. Jeg vet ikke om dette vil holde i forhold til kreftene i motoren, men det er bare en måte å finne ut på. :D

Når det gjeller ledningsnett kan du enten spleise ditt eksisterende gti nett med det japanske gt4 ledningsnettet, eller prøve å anskaffe et europeisk ledningsnett. da blir det antagligvis bare få forandringer. Men uansett det er her de fleste og de største problemene ligger.

Ellers er det mekaniske stort sett greit. Får håpe du setter i gang prosjektet. det er mye jobb, men veldig morro........! :D :D
Jeg vil da råde deg til å gå for en 3. gen S3-GTE motor, da den er et bedere utgangspungt, og er på ca 250 HK orginalt.

Sjekk også ut disse linkene:
http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... gswaps.htm
http://www.toymods.org.au/tech.html
http://www.toyotacelicaonline.com/celica1/3sgteswap.htm

Har du noen spørsmål er det bare å spørre i vei...! Du kan sikkert også høre med Maruks her på forumet. Han er en veldig dyktig mann og har hjulpet meg mye.
Lykke til :!: :!: :D

 #132927  av Christian
 
Biggen : På en 92mod mr2 gti er faktisk alt plug&play om du bytter til en 3gen turbo :wink: (Men det er selfølgelig ikke sikkert det er det på en celica...)

 #132941  av Biggen
 
Skal love det at det ikke er det på Celica,. Men det trenger ikke å by på så mange problemer for det :D

 #133166  av ErikG
 
Jeg har en gt4 bil så jeg skjønner ikke hvorfor jeg må bytte girkasse. Hadde egentlig tenkt å bruke kassa fra den japanske bilen, eller er den "motsatt"?

 #133444  av Biggen
 
ErikG skrev:Jeg har en gt4 bil så jeg skjønner ikke hvorfor jeg må bytte girkasse. Hadde egentlig tenkt å bruke kassa fra den japanske bilen, eller er den "motsatt"?
Når en snakker om å sett inn en japansk motor så er det som regel i fra mr2 gti til turbo, eller Celica gti til turbo. Jeg gikk derfor ut i fra at du hadde en Celica gti, og ville sette in en turbo motor. Det er da bytte av girkasse og drivaksler kommer inn.
Hvis du har en europeisk GT4 nå, hvorfor vil du da sette inn en Japansk motor (GT4)?? Tenker du å gå i fra S3-GTE 2. gen til 3. gen?

 #133453  av ErikG
 
Skal få tatt inn en versting bil. Tar inn hele bilen og tar over deler som jeg skal bruke, som dempere, motor, drivværk og lignende. Tar inn hel delebil. Fant ut at det var billigere enn å trimme motoren jeg har. Det koster jo en kronbe og en bug for alt borti der vettu.

 #133542  av Biggen
 
OK, jeg skjønner. Det hørtes jo initeresangt ut det. Det største problemet du vil få med å gjøre på denne måten er ledningsnettet. Det må du bytte ut til europeisk, evt. bruke ditt gammle til din egen gt4 motor og bygge på det. Komplisert, men ikke umulig...! :D