TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hvordan fÃ¥ "due" lyden i dumventil?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #133173  av mEhE

hvordan for de "due" lyden av dumpventilen? istedenfor bare et høyt pusssssj!! kansje litt vanskelig å forstå...:-) er det bare pga de kjører meget høyt trykk?

#133177  av blixern

tror du tenker på en lyd wastegate lager...

#133190  av RedRuM

Denne lyden kan du få ved å sette på et åpent luftfilter og fjerne dumpventilen (evt stramme til dumpventilen så den ikke åpner så lett)

#133191  av blixern

ah, sånn audi lyd :P

#133195  av mEhE

er liksom lit vanskelig å beskrive... for liksom først pusssj lyden etterfølgt av brrrrroooo!! (akkurat som å hørre en due) hehehe .

#133300  av mEhE

jepp....!!!

#133301  av TOYPARTS

blixern skrev:tror du tenker på en lyd wastegate lager...
Wastegatelyd??

#133312  av blixern

ja, ekstern wastegate å litt trykk lager vel litt lyd...eller er jeg på bærtur igjen?

#133316  av TOYPARTS

blixern skrev:ja, ekstern wastegate å litt trykk lager vel litt lyd...eller er jeg på bærtur igjen?
Da er du på bærtur, det er kun eksos som går igjennom den.

#133319  av blixern

oki :D

#133321  av celicapower

viss du stramme til dumpventiel og montere på kn filter så får du sån lyd kompisen min har sånen lyd jævla tøft også i eksosen så høres d ut som 20 katter som freser når han trør på.. sinnsykt kult

#133330  av celicapower

viss du stramme til dumpventiel og montere på kn filter så får du sån lyd kompisen min har sånen lyd jævla tøft også i eksosen så høres d ut som 20 katter som freser når han trør på.. sinnsykt kult

#133394  av mEhE

hvilken dump er anbefalt da? ser dumventiler som er tåkelur formet som jeg regner med gir fra seg litt lyd

#133510  av kennethx

Chi-Chi-Chi lyden er forårsaket av såkallt compressor surge.

Bilde

Dette høres tydeligere jo større turbo, og jo mer trykk du kjører. Du hører det også ennå bedre med åpent luftfilter og ekstern wastegate.

Men det har ikke noe mer dumpventil å gjøre, dump ventil lager PSSSSSSSHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!! lyd.